Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Politiskt obunden förening
Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Sön Sep 28, 2008 9:32 pm    Ämne: Citera

MartinZ skrev:

Jag skulle istället kunna vända det du säger om att mitt inlägg skulle vara lågt och fegt, till att det är DU som ofta (inte bara mot mig) försöker köra med den retoriken.

MVZ

Klart du kan, eller så kan du komma med sakliga argument istället. Wink
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Mån Sep 29, 2008 5:08 am    Ämne: Citera

På vilket sätt skulle tex argument om att en kastad gatsten är farligt och klassas som grov misshandel, vara osaklig?
Att vara osaklig är bla att fubulera. Att vara osaklig är att säga saker som inte hör till saken. Tex som att börja gnälla, trasa sönder debatt genom att säga saker som inte hör hit osv. Något som jag inte gör, mig veterligen. Däremot gör jag sådana här inlägg för att bemöta inlägg.
Jag tycker det är mycket tråkigt att det kommit ner till den nivån där du trasar sönder en debatt genom att gnälla om osaklig argumentation och där du, istället för att fortsätta debatten (dvs det blir OT), så driver du tråden åt ett annat håll. Ett håll där du dessutom gör allt du kan för att tillskriva en debattör egenskaper såsom osaklig, att man försöker dra hem billiga poänger etc. Bra jobbat. Du har återigen lyckats med det.

Om du vill diskutera osaklighet så starta en ny tråd. Detta säger jag inte, än, som moderator.

Martin _ _

InläggSkrivet: Tis Sep 30, 2008 7:23 am    Ämne: Citera

Tilläggas bör att Sebastian, vars inlägg låg till grund för debatten, numera har ändrat sin text på spelkalender.se

MVZ
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Ons Okt 01, 2008 8:43 am    Ämne: Citera

MartinZ skrev:
På vilket sätt skulle tex argument om att en kastad gatsten är farligt och klassas som grov misshandel, vara osaklig?

För att sammanhanget du nämner gatstenar i inte har någonting med diskussionen att göra. Du försöker, åtminstone uppfattar jag det så, köra med s.k. "guilt by association". Du försöker få det att verka som att jag, enbart eftersom jag anser det vara en skillnad mellan misshandel och mordförsök (eller förberedelse till sådan), stöder grovt våld mot polismän.

Citat:
Att vara osaklig är bla att fubulera. Att vara osaklig är att säga saker som inte hör till saken. Tex som att börja gnälla, trasa sönder debatt genom att säga saker som inte hör hit osv. Något som jag inte gör, mig veterligen.

Jasså? Så varför drar du då upp Göteborgskravallerna över huvud taget? Vad har de med en kommunists uttalande på kalendariet att göra?

Citat:
Däremot gör jag sådana här inlägg för att bemöta inlägg.
Jag tycker det är mycket tråkigt att det kommit ner till den nivån där du trasar sönder en debatt genom att gnälla om osaklig argumentation och där du, istället för att fortsätta debatten (dvs det blir OT), så driver du tråden åt ett annat håll. Ett håll där du dessutom gör allt du kan för att tillskriva en debattör egenskaper såsom osaklig, att man försöker dra hem billiga poänger etc. Bra jobbat. Du har återigen lyckats med det.

Jag hade självklart inte gjort sådana saker om inte mina motdebattörer sjunkit till den nivån att man måste påpeka deras misstag för dem.

Citat:
Om du vill diskutera osaklighet så starta en ny tråd. Detta säger jag inte, än, som moderator.
Martin _ _

Nej tack, för min del är jag alldeles på det klara med vad som är sakligt och osakligt.
Till överst på sidan

InläggSkrivet: Ons Okt 01, 2008 10:16 am    Ämne: Citera

Tjalve skrev: "Så varför drar du då upp Göteborgskravallerna över huvud taget"

För att exemplifiera och bygga upp en argumentation. I det här fallet för att visa på att grovt våld används av extremvänster och inte enbart förbehållet extremhöger.

"Du försöker, åtminstone uppfattar jag det så, köra med s.k. "guilt by association". "

Men snälla du... du kanske ska undvika debatter där du inte kan särskilja mellan sak och person?
Det är faktiskt ditt problem om du känner så. Jag lovar att i klartext redogöra för dig den dag när jag menar en sådan sak. Fram tills dess så får du inse att allt inte handlar om dig utan ibland handlar om icke person-anknutna saker.

"Jag hade självklart inte gjort sådana saker om inte mina motdebattörer sjunkit till den nivån att man måste påpeka deras misstag för dem. "

Jo, det är ju alltid en bra sak att göra offentligt och på ett sätt som inte direkt inlåter dig till personangrepp eller liknande. Istället så insinuerar du så till den milda grad att debattklimatet blir drabbat och meddebattörer slutar skriva för att de inte trivs med sådant tonläge.

"Nej tack, för min del är jag alldeles på det klara med vad som är sakligt och osakligt."

Så bra. Då kan vi gå vidare med saken isåfall om det är OK med dig?

MVZ
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Fre Okt 03, 2008 10:43 am    Ämne: Citera

MartinZ skrev:

För att exemplifiera och bygga upp en argumentation. I det här fallet för att visa på att grovt våld används av extremvänster och inte enbart förbehållet extremhöger.

Med fula knep och saker som inte hör till ämnet. Vi diskuterade inte vänsterextremisters våld mot poliser, vi diskuterade våld extremister emellan.

Citat:
Men snälla du... du kanske ska undvika debatter där du inte kan särskilja mellan sak och person?
Det är faktiskt ditt problem om du känner så. Jag lovar att i klartext redogöra för dig den dag när jag menar en sådan sak. Fram tills dess så får du inse att allt inte handlar om dig utan ibland handlar om icke person-anknutna saker.

Barnsligt, nu använder du dig ju av precis samma metoder som du anklagar mig för att använda. Vrida och vränga för att få allt att passa dina egna syften.

Citat:
Jo, det är ju alltid en bra sak att göra offentligt och på ett sätt som inte direkt inlåter dig till personangrepp eller liknande. Istället så insinuerar du så till den milda grad att debattklimatet blir drabbat och meddebattörer slutar skriva för att de inte trivs med sådant tonläge.

Citat Martin Z: "Det är faktiskt ditt problem om du känner så."
Mycket sten i ditt glashus?

Citat:
Så bra. Då kan vi gå vidare med saken isåfall om det är OK med dig?
MVZ

Jag har sagt mitt i frågan, jag väntar fortfarande på sakliga svar.
Till överst på sidan

InläggSkrivet: Fre Okt 03, 2008 4:39 pm    Ämne: Citera

Lol...

Det är allt jag kan säga som svar.

Martin _ _
Kjell
TextilNörd

Från: Främmestad

InläggSkrivet: Lör Okt 04, 2008 1:07 pm    Ämne: Citera

Men vad blir nästa nivå efter att vi har förbjudit extremhöger att delta i Sveroks föreningsliv? Ska vi då förbjuda motståndare till homosexuella och abort (dvs. många religiösa utövare)? Var ska gränsen dras? Eller vill vi ha ett öppet samhälle där alla får komma till tals?

Att medvetet skapa utanförskap gynnar inte någon. Vi har haft tillräckligt med händelser i historien som bygger på Vi och Dom Andra. Att förbjuda att få tala vissa språk, utöva en religion eller få uttrycka åsikter skapar bara mer klyftor som till slut inte kan övervinnas. Vill vi ha segregation eller integration?

Att förvägra åsikter (oavsett vänster eller höger) att komma till tals kommer innebära att vi till sist får en förtryckande samhälle där vår frihet är inskränkt och begränsad. Detta gäller även föreningslivet. Sverige är ett underbart land där vi är fria.* Det ska vi värna om och ta tillvara.

/Linda Kjell

* Vi har åsiktsfrihet, pressfrihet, religionsfrihet, offenlighetsprincipen, allemansrätt, etc.
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Lör Okt 04, 2008 2:37 pm    Ämne: Citera

Kjell skrev:
Men vad blir nästa nivå efter att vi har förbjudit extremhöger att delta i Sveroks föreningsliv? Ska vi då förbjuda motståndare till homosexuella och abort (dvs. många religiösa utövare)? Var ska gränsen dras? Eller vill vi ha ett öppet samhälle där alla får komma till tals? /Linda Kjell

Tack för denna förnuftets röst, Linda!
IOFS var kärnfrågan inte att "komma till tals" utan att ha rätt att bli medlem i den förening man vill - men det ligger i förlängningen, det håller jag helt med om.

I utgångsläget är frågan egentligen inte speciellt svår: Så länge man följer föreningens syfte & stadgar skall man ha rätt att gå med i vilken förening man vill. Tyvärr finns det praktiska sidor av saken. Jag känner till en medeltidsförening (det här är ett antal år sedan, och jag tänker inte gå in på vilken förening eller var den låg) som lär ha blivit "infekterad" av en del nynazister som påverkade klimatet och tonen i föreningen en hel del, även om de inte gjorde föreningen till en direkt kanal för sin politik. Det blev givetvis ohållbart, med allvarliga interna strider och nassarna rensades ut - men föreningen var så sargad och hade fått så taskigt rykte att den helt enkelt "dog ut"...

Med facit i hand kan man självfallet se att det varit bättre att "mota Olle i grind" och inte släppa in dem. Samtidigt tvivlar jag starkt på att de här figurerna skyltade med åsikterna när de gick med.

Rent principiellt tycker jag det är fel att vägra någon inträde p g a att man ogillar deras åsikter inom områden som inte rör föreningen. Själv ogillar jag starkt troende kristna rätt kraftigt - men jag har inga problem med att samarbeta med dem i en förening som handlar om annat, så länge de låter bli att missionera!

Man skall tänka sig väldigt noga för innan man börjar stänga folk ute. Har man väl satt upp stängsel för en grupp är det så lätt att sätta upp för nästa, och nästa, och nästa... tills vi hamnar i ett samhälle ingen av oss vill ha. Visst, vi gillar inte allas åsikter - men att folk får ha (och uttrycka) åsikter som man själv tycker är totalt åt helvete är en del av priset vi får betala för demokrati!

Lasse C
Kjell
TextilNörd

Från: Främmestad

InläggSkrivet: Mån Okt 06, 2008 7:13 am    Ämne: Citera

Ja, du tolkar mig rätt i första stycket. Resten säger jag amen till.
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet