Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Julklappar?

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Ons Dec 17, 2008 8:30 am    Ämne: Julklappar? Citera

Det är lite kvar till julen, men jag vill slå ett slag för lite annorlunda julklappar. Ta en titt på http://www.julklapparmotfattigdom.se/

Lasse C
Rivfader
Stamkund

Från: Trollmors mage

InläggSkrivet: Ons Dec 17, 2008 4:33 pm    Ämne: Citera

Måste slå ett slag för kattens kragstövlar. Fick ett par i fjol och blev helt överlycklig Wink Väldigt skönt att slippa lägga pengar på det själv.
Agh burzum-ishi krimpatul
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Axel Gustafsson
Inventarie

Från: Kakhimlen

InläggSkrivet: Ons Dec 17, 2008 6:23 pm    Ämne: Citera

Köpte samma sorts stövlar i somras och är fortfarande överlycklig Very Happy
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Ons Dec 17, 2008 8:21 pm    Ämne: Citera

Rivfader skrev:
Måste slå ett slag för kattens kragstövlar. Fick ett par i fjol och blev helt överlycklig Wink Väldigt skönt att slippa lägga pengar på det själv.

Axel Gustafsson skrev:
Köpte samma sorts stövlar i somras och är fortfarande överlycklig Very Happy

Och... där visade ni var ni står när det gäller att tänka bortanför den egna näsans räckvidd, ja. Tack så mycket för det.

Lasse C

Senast ändrad av Lasse C den Tor Dec 18, 2008 11:18 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Kjell
TextilNörd

Från: Främmestad

InläggSkrivet: Ons Dec 17, 2008 10:04 pm    Ämne: Citera

Faktum.nu har en del mycket prylar. Plus att man kan prenumeration på tidningen. Unicef har en hel del att välja mellan.

Själv så ska jag ge bort en matkorg med där nästan allt ska vara kravmärkt, närproducerat eller rättvisemärkt. Känns betydligt bättre att ge bort än köpa ytterligare onödigare prylar som kommer hamna långt in i ett skåp.
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Tor Dec 18, 2008 8:55 am    Ämne: Citera

Jag tycker att det är bra när man kan donera till speciella ändamål. Välgörenhetsorganisationer har alltmer gått åt det hållet de senaste åren.

Däremot tycker jag personligen att man inte ska ge någon ett kort som säger: "Istället för en present till dig så gav jag bort pengarna".
Det känns i min mening snålt och orättvist. Donationer ska inte vara någon sorts avlatsbrev, vilket jag tycker att det blir i det fallet.

För egen del så stöttar jag Faktum/Situation Sthlm så ofta jag kan.
De gör en jätteskillnad och jag har i många år samtalat med försäljare och deras situation i samhället och fått följa utvecklingen många har gjort genom dessa år. Så de vill jag slå ett lite extra slag för..: )

Martin _ _
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Tor Dec 18, 2008 11:16 am    Ämne: Citera

MartinZ skrev:
Däremot tycker jag personligen att man inte ska ge någon ett kort som säger: "Istället för en present till dig så gav jag bort pengarna".

På den punkten är jag helt enig!
Att däremot ge en donation till något som ligger presentmottagaren varmt om hjärtat kan vara jättebra! Då blir det fråga om "Jag gjorde den här insatsen för att jag vet att den betyder något för dig" - det är en helt annan sak.

Själv blir jag inte ett dugg ledsen om någon låter bli att köpa en slips till mig och i stället ger pengarna till exempelvis arbete med hemlösa - tvärtom! De behöver hjälpen betydligt mer än min garderob behöver fler slipsar.

Lasse C
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Tor Dec 18, 2008 1:08 pm    Ämne: Citera

LasseC skrev: "Då blir det fråga om "Jag gjorde den här insatsen för att jag vet att den betyder något för dig" - det är en helt annan sak"

Som tex att donera en peng till Projekt _ (som inte är att hjälpa min pensionsfond utan rädda vargarna i norden), så fick jag det sagt också..: )

MVZ
Axel Gustafsson
Inventarie

Från: Kakhimlen

InläggSkrivet: Tor Dec 18, 2008 1:41 pm    Ämne: Citera

Citat:
Som tex att donera en peng till Projekt _

Donera till Projekt M-_, hjälp Martin säkra sin pension! Very Happy
Kjell
TextilNörd

Från: Främmestad

InläggSkrivet: Tor Dec 18, 2008 2:03 pm    Ämne: Citera

Jatack, då slipper jag försörja _ när han är gammal och ännu mer grå Wink

Själv är jag glad över att få något användbart i present, som ett par nya glasögon som jag kommer få i år från familjen. Eller annat som man faktiskt använder.
Annars så är farmor Kjell klok, äldre barnbarn får saker som har tillhört släkten och på sätt pytsar hon ut grejer så det blir mindre sen i dödsboet. Och vi barnbarn får något som går i arv.
Silver
Inventarie

InläggSkrivet: Fre Dec 19, 2008 12:06 am    Ämne: Citera

MartinZ skrev:
Jag tycker att det är bra när man kan donera till speciella ändamål. Välgörenhetsorganisationer har alltmer gått åt det hållet de senaste åren.

Det känns i min mening snålt och orättvist. Donationer ska inte vara någon sorts avlatsbrev, vilket jag tycker att det blir i det fallet.

För egen del så stöttar jag Faktum/Situation Sthlm så ofta jag kan.
De gör en jätteskillnad och jag har i många år samtalat med försäljare och deras situation i samhället och fått följa utvecklingen många har gjort genom dessa år. Så de vill jag slå ett lite extra slag för..: )

Martin _ _

Du skulle ju kunna göra det till en julklapp till personerna du skänker donationen till istället.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Anna Jonasson
Stamkund

Från: Skåne

InläggSkrivet: Fre Dec 19, 2008 12:39 pm    Ämne: Re: Julklappar? Citera

Lasse C skrev:
Det är lite kvar till julen, men jag vill slå ett slag för lite annorlunda julklappar. Ta en titt på http://www.julklapparmotfattigdom.se/

Lasse C

man kan ju också handla julklapparna på tex Röda Korsets loppisar för de gör mycket bra för pengarna de får in. Och så har man ju slagit TRE flugor i en smäll!

Den första:

Röda Korset( eller annan liknande organisation) får pengar att driva sin verksamhet...

Den andra:

Genom att shoppa second hand sparas miljön och lättas belastningen på kretsloppet i naturen!

Den tredje:

De man ger klapparna blir glada för att de får en genomtänkt present!

/Anna Jonasson

(Harry Potter? Pah? Den ende roligadär i är ju han Snape...)
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Fre Dec 19, 2008 4:04 pm    Ämne: Re: Julklappar? Citera

Anna Jonasson skrev:
man kan ju också handla julklapparna på tex Röda Korsets loppisar för de gör mycket bra för pengarna de får in. /Anna Jonasson

Inte heller dumt!
Trots allt så sägs det ju att julen firas till minne av en person som brukade tala om hur trevligt det vore om folk vore snälla mot varandra som omväxling och att det vore bra om människor ibland tänkte på någon annan än sig själv.
Har jag hört... Rolling Eyes

Lasse C
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet