Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

"Personlig integritet"
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Tor Dec 04, 2008 2:31 pm    Ämne: Citera

Nu är det snabba puckar som gäller!!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=859677 säger:

"Är det däremot endast fråga om nedladdning av några få verk" så är det integritetsintresset som överväger och adressen får inte lämnas ut, enligt regeringen."

Intressant..: )

MVZ
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Fre Dec 05, 2008 8:21 pm    Ämne: Citera

Jo, jag har en viss kontakt med kriminalvården emellanåt. Dock inte särskilt mycket med fängelsedelen utan med frivårdsdelen. (Villkorligt frigivna, skyddstillsyn, kontraktsvård, etc - satt i samtal med en frivårdsinspektör så sent som igår, faktiskt)

Jag kan hålla med om att man verkar ta i väl hårt i CCTV om man sveper med allt. Självfallet är det väldigt bekvämt om man kan dokumentera att även småbuset befinner sig på viss plats vid en viss tidpunkt, men det känns väl hårt om snatteri åker med. Som en jämförelse kan vi ta vad som gäller sekretess inom socialtjänst och sjukvård. Sekretesslagen är en av de viktigaste lagarna för att skydda just den personliga integriteten, och här gäller att sekretessen gentemot rättsväsendet bryts om det gäller brott med en straffsats på två års fängelse eller mer! Det handlar alltså om ganska grova brott innan polisen exempelvis har rätt att begära av mig som psykiatrisjuksköterska att jag skall tala om var en av mina patienter går att hitta! Jämför gärna tyngden i den bestämmelsen med vad Helena berättade – den personalen behövde verkligen läsa på! (Å andra sidan är psykiatri och arbete med psykiskt störda missbrukare en ganska ”skarp” verksamhet där man får vara rätt noga med att ha torrt på fötterna hela tiden så sekretessen sitter i ryggmärgen, i höjd med tredje halskotan eller nåt…)

Här återkommer vi till balansen mellan rättighet och skyldighet. Om man ägnar sig åt lagbrott får man finna sig i att rättsväsendet är ute efter en – och att de har rätt att vara det! Att gömma sig bakom begreppet ”personlig integritet” och försöka använda det som ett skydd mot att ens lagbrott skall upptäckas är så fegt att det är vämjeligt, och kvalificerat skitprat!!! Knuten är var gränsen ska dras. Det håller givetvis inte att alla lagbrott skall få upphäva den personliga integriteten - om inte annat så rent praktiskt, för det är sannolikt ganska få (om ens några) av oss som aldrig brutit mot någon paragraf eller lag i sådan utsträckning att det skulle kunna leda till påföljd. Själv är jag inte ett dugg obekväm med gränsdragningen för hävande av sekretess, t ex. Har man gjort sig skyldig till så pass grov brottslighet ska man inte kunna gömma sig! Det är väl denna "eftertankens kranka blekhet" som slagit lagstiftarna när man pratar om enstaka verk - och det tycker jag är riktigt! Det är skillnad på någon som piratkopierar tjogvis eller hundratals med filmer och skivor och någon som piratkopierar en eller två. Det är också skillnad på om man vid piratkopiering är "slutanvändare" jämfört med om man aktivt sprider vidare. Helt rimligt.

En annan fråga är också gentemot vem PI skall skyddas och på vilken nivå. Gentemot marknadsföring tycker jag att skyddet för min PI idag är på tok för dåligt. Gentemot myndigheter anser jag att det är fullt rimligt att det är lägre. Det finns en rimlighet i att uppgifter om var en person bor inte är skyddat från polis eller kronofogde, t ex.

Lasse C

InläggSkrivet: Lör Dec 06, 2008 10:14 am    Ämne: Citera

Och det är hit som ofta sådana här diskussioner kommer;

Var drar man gränsen?

Gränsen med 2 års fängelse, eller fängelse över huvud taget, anses som rätt vanligt förekommande gräns. Tex så får man ingripa civilt och kvarhålla med våld, en person som begår ett brott som kan resultera i fängelse. Andra brott, tex snatteri, berättigar inte att man får kvarhålla en person om man är civil, sk var mans ingripande.

Så det låter rimligt att man även drar en sådan gräns vid integritet. Har du gjort något så dumt att man kan eller har hamnat i fängelse så har man inte direkt någon integritet. Ser man på samhället i stort så är det också social stor skillnad i bemötande från en som har dömts för böter, villkorligt kontra en som varit i fängelse. Om så bara för 1 månad. Fängelse genererar alltid en större reaktion än villkorligt. Intressant i sig, tycker jag.

Jag tycker det är bra om just IPRED begränsas på det sättet. Är man slutkonsument, inte delar med sig och inte tankar hem för att sedan pressa egna skivor som man säljer, så ska det slippa igenom. Det blir på något sätt att jämföra med snatteri av en godisbit.
Snattar man kläder som man sedan lägger ut på Blocket, då tycket jag verkligen att det är en helt annan femma.

Dessutom, om man stryper de som delar med sig, så kan inte slutkonsumt få någon att tanka hem ifrån. Väldigt enkelt. Man slår till mot langarna och inte knarkarna.

MVZ
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Sön Dec 07, 2008 8:03 pm    Ämne: Citera

Jepp, det är där man hamnar. Naturligt nog, för sist och slutligen handlar all lagstiftning och skapande av bestämmelser och regler om just att dra en gräns, nämligen gränsen mellan vad som är acceptabelt och inte!

När det gäller piratkopiering är grundfrågan faktiskt inte krångligare än om det är acceptabelt att någon/några utan tillstånd och utan att betala lägger sig till med och förfogar över resultatet av någon annans arbete. Självfallet är det inte acceptabelt! Man kan faktiskt mycket väl hävda att detta är en kränkning av den personliga integriteten hos den som utfört arbetet.

Å andra sidan kommer omedelbart en följdfråga, nämligen vad som är acceptabelt och inte acceptabelt i jakten på dem som piratkopierar. Jag är definitivt emot piratkopiering – men jag anser lika definitivt att vilka medel som helst inte skall vara tillåtna för att jaga rätt på någon som tankat ner tre plattor! Det måste finnas en rimlig relation mellan det utförda brottet å ena sidan, och å andra sidan insatserna som sätts in för att hitta och fälla den skyldige, och – naturligtvis – påföljden. Jag tror knappast det är någon som inte tycker det. Där har du förstås också förklaringen till att ett fängelsestraff väcker starkare reaktion än böter eller villkorligt. Har man dömts till fängelse förväntas man ha begått ett grövre brott än den som får böter eller villkorligt (även om man inte nödvändigtvis har det)

Här ställs frågan om personlig integritet på sin spets. Är det acceptabelt att utredarna går igenom all personlig datakommunikation för en person som misstänks för att olovligen ha tankat ner tre plattor, eller gör husrannsakan hos någon som misstänks ha två brända piratkopierade filmer i hyllan? Naturligtvis inte. (Oavsett frågan om personlig integritet vore det för övrigt slöseri med utredningsresurser) Om det inte gäller tre utan trettio, eller kanske trehundra plattor och/eller vederbörande dessutom aktivt sprider vidare, alternativt bränner filmkopior och säljer kommer saken i ett annat läge. Helt annat.

Gör gärna en jämförelse på hur folk ser på hembränning i begränsad omfattning för egen konsumtion kontra lönnbränning (äldre term för att bränna sprit till försäljning). Det är i mångas, förmodligen de allra flestas, ögon en himla skillnad! Jag tycker skillnaden går rätt bra att överföra på nerladdning.

Tyvärr är min känsla att många av dem som ylar högst om PI är lönnbrännare – eller, för att använda din term, Martin: Langare.
Yupa
Besökare

Från: Göteborg

InläggSkrivet: Mån Dec 22, 2008 5:58 pm    Ämne: Citera

Som det är nu så skall IPRED göra det möjligt att få ut information om någon laddat upp ett endaste verk. Eftersom de flesta filservrar bygger på samtidig upp- och nedladdning så innebär det i princip att någon som laddat ner en enda film, vilket skulle ge böter på nån hundring, kommer få information om sin internetaktivitet utdelad till en privat lobbyorganisation. Det är väl ändå långt förbi gränsen för vad som är rimligt?

Kan förresten poängtera att jag skriver här i egenskap av att vara aktiv musiker i ett band och därmed är eller kan bli personligt berörd av den "stöld" som du säger . Även om inte jag själv är mer än fritidsmusiker så har vi proffs i gänget, som livnär sig på bl a våra spelningar. Istället för att försöka hindra utvecklingen, så utnyttjar vi aktivt ny teknik, och har bland annat lagt ut våra låtar på internet. Det hjälper oss mycket, för att få till inkomstbringande spelningar. Jag tror knappast någon av oss i gänget skulle vilja jaga fildelare och få del av deras personliga information för att kunna hota dem á la maffia med "vi vet att ni snott våra låtar, betala eller vi drar er till domstol!". Det är däremot exakt vad antipiratbyrån vill göra.
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Tis Dec 23, 2008 9:55 am    Ämne: Citera

Yupa skrev:
Som det är nu så skall IPRED göra det möjligt att få ut information om någon laddat upp ett endaste verk. Eftersom de flesta filservrar bygger på samtidig upp- och nedladdning så innebär det i princip att någon som laddat ner en enda film, vilket skulle ge böter på nån hundring, kommer få information om sin internetaktivitet utdelad till en privat lobbyorganisation. Det är väl ändå långt förbi gränsen för vad som är rimligt?

Att man fokuserar på dem som laddat upp verk som de inte har upphovsrätt till tycker jag är rimligt - det är ju de som orsakar problemet. (Att en upphovsrättshavare laddar upp sitt eget verk som sedan sprids råkar nämligen vara helt lagligt! Det är en sak som jag tycker att debatten ibland gärna halkar över)

Ur ett rättssäkerhets- och integritetsperspektiv förutsätter jag att serverägaren som avkrävs uppgifter först kontrollerar om det faktiskt har skett en uppladdning innan uppgifterna lämnas ut. Om lagen klart säger att man skall fånga dem som laddar upp faller ju faktiskt de som laddar ner enstaka filmer utanför den - och då saknas det laglig grund för att få ut deras uppgifter! Nu har jag inte läst lagtexten, så jag vet inte hur det är skrivet, men det känns som om det borde vara rimligt.

Lasse C

InläggSkrivet: Tis Dec 23, 2008 1:00 pm    Ämne: Citera

Konceptet går ut på som med droger: det är inte brukarna som man ska sätta dit, utan de som förser marknaden med produkten.
Jag tycker det är mycket rimligt och gillade den från första början när Beatrice Ask presenterade den för någon vecka sedan.

Däremot återstår det, som sagt, att definiera uppladdat verk. Är det att dela med sig av en film, eller måste man ha laddat upp hela verket?
Det vet vi inte i dagsläget och jag tror heller inte att det kommer att stå i klartext i lagen. Beatrice Ask gör också gällande att det ska krävas en viss omfattning innan det ska bli OK att gå in och lagföra folket.

MVZ
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet