Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Pretantiös vs ambitiös

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Mån Maj 04, 2009 9:34 am    Ämne: Pretantiös vs ambitiös Citera

Fråga:
Vad skulle ni lägga för värdeskillnader mellan en pretantiös kontra en ambitiös lajvare? Vilka övriga skillnader skulle ni göra?

Martin _ _
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Mån Maj 04, 2009 9:05 pm    Ämne: Citera

Tja, till vardags gör jag följande skillnad:

En ambitiös person vill göra något, och kämpar och sliter för att göra det och om försöken misslyckas försker hårdare.

En pretentiös person vill göra något, försöker göra det men lyckas ofta inte. Istället för att försöka hårdare söker hän bekräftelse hos sitt eget ego och sina vänner för att kunna påstå att hän klarat det. "Vill men orkar inte riktigt göra jobbet", ungefär. Som mellanstadie-"tuffingarna" som tyckte det var nördigt att plugga men ändå ville verka smarta.
Man försöker vara nåt man inte är, utan att vara villig att lägga ner jobbet för att nå dit.

Nota bene, jag använder oftast pretentiös i negativ bemärkelse (jfr "pretto"), men det framgår alltid av sammanhanget vad jag menar.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet