Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Nostalgitripp i bokhyllan...

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Tis Jul 07, 2009 9:53 pm    Ämne: Nostalgitripp i bokhyllan... Citera

När jag plockade runt i bokhyllan efter en bok fick jag syn på en helt annan bok, som jag nästan hade glömt bort att jag hade! ”Friluftsliv sommer og vinter” av Arne Damm och Axel Printz, utgiven på Damm & Sön forlag i Oslo 1947.

En helt underbar liten pärla från en tid då det ännu inte fanns syntetmaterial, lättviktsprylar, glasfiberstänger, stormkök… Dessutom är den norsk, och säga vad man vill, men i Norge har man en lite annan kultur när det gäller friluftliv än vi svenskar. Den innehåller massor av praktisk information, inklusive hur man kan sy sitt eget tält (helst av ”tätvävd aeroplanduk” - ingen goretex där, inte! Wink) Flera tältmodeller är väldigt smarta och skulle hävda sig bra även idag, t ex tältet som är att beskriva som ”portabelt vindskydd” med sidoväggar och fällbar framvägg, konstruerat för att placeras med en eldstad framför!

Det finns även många handfasta tips om stort och smått, som hur man ordnar en bekväm liggplats utan moderna liggunderlag eller att gropen där man slår ut disk- & slaskvatten skall ha en ”fettfälla” av gräs över. Gräset bränns varje dag, och man minskar på så vis lukten och flugplågan, och så vidare, och så vidare...

Bara att läsa den är ett nöje i sig, och för mig dessutom en nostalgitripp av jätteformat. Boken kommer från bokhyllan på den lilla släktgården i Norge, där jag tillbringade rätt många av min barndoms somrar. Varje år läste jag i den här boken och provade (efter min begränsade förmåga) en del av sakerna jag läst om ute i skogen.

Känslan att hitta boken igen var så härlig att jag bara var tvungen att berätta om det någonstans där det finns folk som kan tänkas begripa friluftsliv utan moderniteter! Smile

Lasse C
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Tor Jul 09, 2009 9:59 am    Ämne: Citera

LasseC skrev: "Det finns även många handfasta tips om stort och smått"

Då det ändå är Norge och att boken är skriven blott 2 år efter Kriget, så undrar jag om det inte dessutom ingår stora och små handfasta tips på fällor, skytteställningar, beredskapsposter, OBSLÖSor, RASSOIKA, gräns höger gräns vänster och massa andra mer eller mindra handfasta tips på hur man bäst försvarar sig mot en Fi.

Martin _ _
Kjell
TextilNörd

Från: Främmestad

InläggSkrivet: Tor Jul 09, 2009 11:29 am    Ämne: Citera

Gamla råd funkar oftast väldigt bra, även när det kommer till husmorstips. Boken låter som en anledning att våldgästa Vänersborg inom en snar framtid Wink

InläggSkrivet: Tor Jul 09, 2009 11:37 am    Ämne: Citera

Linda: jag håller med. Dessutom så vill jag faktiskt se den där egenhändigt tillverkade hyllan av ek...; )

MVZ
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Tor Jul 09, 2009 2:09 pm    Ämne: Citera

MartinZ skrev:
Då det ändå är Norge och att boken är skriven blott 2 år efter Kriget, så undrar jag om det inte dessutom ingår stora och små handfasta tips på fällor, skytteställningar, beredskapsposter, OBSLÖSor, RASSOIKA, gräns höger gräns vänster och massa andra mer eller mindra handfasta tips på hur man bäst försvarar sig mot en Fi.

Martin _ _

Nej, faktiskt inte. Det finns som sagt en hel del om hur man klarar sig i skogen utan en massa utrustning, inklusive bygga vindskydd och torvkåtor. Med tanke på att första upplagan faktiskt trycktes 1941 kan det kanske ha funnits en tanke om att vara till nytta för motståndsrörelsen, förstås.

MartinZ skrev:
Linda: jag håller med. Dessutom så vill jag faktiskt se den där egenhändigt tillverkade hyllan av ek...; )

MVZ

Så här ser den ut:

När bilden togs blänker det fortfarande i skruvskallarna. De hålen är fyllda med ekplugg nu. Skall f ö snart igång med att bygga likadana bokhyllor till ett annat rum.

Lasse C

InläggSkrivet: Fre Jul 10, 2009 7:40 am    Ämne: Citera

LasseC skrev "Skall f ö snart igång med att bygga likadana bokhyllor till ett annat rum"

...av ek? Igen? Vissa har rätt lång inlärningskurva...; P

MVZ
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Fre Jul 10, 2009 7:47 am    Ämne: Citera

MartinZ skrev:

...av ek? Igen? Vissa har rätt lång inlärningskurva...; P

MVZ

Min gamla slöjdlärare i grundskolan brukade säga till oss "Ska det gå fort eller ska det bli bra?" Ibland får det ta tid. Även att lära sig. Wink

Skämt åsido, vi råkar gilla oljad ek, och den gör sig väldigt bra i hyllor. Dessutom passar nyansen väldigt bra till golvet av tonad bambu på andra våningen.

Lasse C
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet