Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Lajvstridsteoridiskussion

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Therion
Furir

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Tor Mar 18, 2010 8:43 pm    Ämne: Lajvstridsteoridiskussion Citera

Satt och tänkte en massa efter Prolog, och kom fram till en del insikter. Jag formulerade ihop en mass lösa tankar kring strid på lajv, och skulle uppskatta om någon kan läsa igenom och komma med vidare ideer.

---------------------------

Är strid en tävling?
När jag varit på lajv de senaste åren har jag kommit att fundera över varför strid ibland väcker så starka känslor. Många anser boffer vara fel, och föraktar "boffertomtar", men ändå är väpnad strid en nästan oundviklig del av ett lajv.

Är detta negativt eller inte?

Lika eller olika förutsättningar för att vinna en strid
-Vem vinner striden? Jag eller min roll?
Traditionellt sett har alla lajv ett stridssystem som bygger på att alla roller och spelare har samma grundförutsättningar för strid. T ex att alla karaktärer har 1 KP, och att alla vapen gör samma skada, oavsett vem som håller i det. Ofta finns modifikationer till detta, t ex rustningsbonusar.
Strid kan då ses som en sorts regelbaserad mätning av vilken spelare(inte vilken karaktär) som är bäst på att slåss med lajvvapen. Detta gör lätt att spelare undermedvetet lägger in off-prestige i striden. Detta är det sämsta som kan hända. Off-prestige innebär att man off vill vinna striden, och helt eller delvis har tappat fokus på att spela bra. Det är också då som spelare lättare KP-fuskar, hugger folk när man dött, och annat osnyggt beteende.

Kan man genom att skapa ojämlika förutsättningar motverka detta?
Ex.vis genom att säga att den ena sidan är ohjälpligt bättre än den andra?
Dvs skapa incitament till att ge i sitt stridsspel.(Bjuda på avslut, eftersom man vet att man ändå kommer dö)

Det finns en annan sak också; och det är att ge i sitt spel. Det innebär att man låter någon annan få ut någonting på bekostnad av din roll. Exempel är att bjuda på ett snyggt avslut i strid(Man bjuder på sin prestige att vinna), att spela extremt ledsen(man bjuder på att gråta inför andra), eller att spela fånge (Man bjuder på sin önskan om att leva fri).
Helt enkelt; när man utför handlingar som off ses som jobbiga eller förnedrande.
Det är svårt att ge när man har en off-prestige att upprätthålla.

Det finns olika sorters strid, mycket beroende på vem som gestaltar den.
Man kan också vilja ha ut olika saker av striden hos olika spelare i samma strid.

Strid som upplevelse
När man deltar i en lajvstrid får man en häftig upplevelse. Man känner sig väldigt mäktig och häftig, samtidigt som man vet att man off är helt säker. Adrenalinpåslaget kommer, och man får en kick. Man kan skapa ångestladdade scener, med livrädda karaktärer, blod och död, och man kan uppleva episka strider där båda sidor upplever sig som hjältar.
Många tycker om att lajva strider för just upplevelsen. Strid är ett av de tillfällen då man rent fysiskt är närmast sin roll. Man har förmodligen samma typ av stresspåslag, och man känner samma trötthet och samma törst som rollen.
Kort sagt; inlevelsen är hög.

Strid som spelmekanisk metod(Vinna-lajvet-striden)
Det händer att ens karaktär behöver uppnå vissa mål under lajvet. I en oproportioneligt hög andel av fallen tenderar spelare att välja strid som lösning. Man har ofta ganska lätt att beräkna oddsen för seger, det ger ett omedelbart och ofta irreversibelt resultat till ens fördel, och så länge man själv tar initiativet slåss man nästan alltid på helt egna villkor.

Strid som tidsfördriv
T ex om Arrangör skickar in en zombiearmé för att låta de som vill "boffra av sig lite".
Seger eller förlust harsällan någon påverkan på spelet i stort. Är oftast lite lösare organiserat.

Sätta ihop spelmekanisk metod och upplevelsestriden(Och tidsfördrivet?)??
Kan man skapa en helhet av alla tre och göra alla nöjda?

Hur förbättra användandet av strid hos arrangörer? (Planerade strider)
Hur förbättra improviserat användande av strid hos spelare?

Vad är att förbättra? Beror nog på vilken sorts strid man vill ha ut...
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Fre Mar 26, 2010 11:02 am    Ämne: Citera

Jag ser största problemet med att "bjuda" på en seger att det helt enkelt inte är någonting de flesta roller som hamnar i strid skulle göra.
För rollen är det (åtminstone för de roller jag har spelat) otroligt mycket viktigare att vinna striden än vad det är för mig som spelare. Förlorar jag (spelaren) så är det absolut värsta som kan hända att jag får springa och byta kläder och spela en annan roll. Förlorar min roll är han död. Med detta sagt måste jag även säga att de flesta roller jag har haft som har hamnat i strid i det längsta har undvikit strider, antingen genom att fly, byta sida eller ge upp innan striden börjar, eller bara ge sig in i strider där chansen för att klara sig oskadd är större (vara fler än fi till exempel).

Jag håller dock med om problemet att de flesta regelsystem innehåller fler moment av "spelare mot spelare" än "roll mot roll". Grunden till detta ligger väl i den allmänt svenska inställningen till lajv att man inte ska spela något man inte kan spela? Bara på det här forumet finns en mängd trådar om att man ska ha trovärdig utrustning och trovärdigt spel för att man ska kunna lajva vissa roller, att 15-åriga drakdödare undanbes osv.

Personligen skulle jag gärna se fler lajv där man gör vissa roller starkare än andra. Problemet med detta är att det blir svårt att hitta bra regelsystem som samtidigt är hyfsat realistiska och som går att spela på. Visst, man skulle kunna ge alla som spelar stora tuffa soldater lite fler KP men vad gör man om någon lyckas få in lyckträffen som skulle fällt även en elefant?* Förlitar man sig på att Frida Fredsbane går i marken om hon får ett hugg i huvudet eller står hon kvar eftersom hon "har ju tre KP kvar"? Ska man införa instant kill-regler för vissa situationer, i så fall hur ska dessa se ut?

Det är inte meningen att låta negativ, jag tycker det är en utmärkt frågeställning du tar upp. Min mening var att bygga vidare på den tankegången och visa på fler problem som kan uppstå.

Ta den här killen till exempel. Hur många KP har han och vad skulle du sagt om du mött honom som lajvkaraktär och han inte vill lägga sig trots en direktträff i huvudet?
http://www.badassoftheweek.com/leomajor.html
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Therion
Furir

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Fre Mar 26, 2010 12:32 pm    Ämne: Citera

Jag tar inte illa upp. Det är bra tankar du kommer med. =)

Det är helt sant. Och här kommer en konflikt mellan off och in, dvs ska jag
1. Satsa på att spela min karaktär till det bittra slutet (antingen genom att strida tills man stupar eller genom att fly/motsv.)eller
2. Fatta ett beslut som spelare att försöka påverka striden i önskad riktning genom att undertrycka rollens vilja.

Jag tror att båda kan vara lika bra ur lajvets synvinkel, men det vilktiga är att man gör ett aktivt val, och inte bara går rakt in i tävlingstankegången.

Jo, det kan nog stämma. Frågan är om det går att skapa ett regelsystem som bygger på roll, istället för på spelare. För gameister(Om uttrycket tillåts) kommer det tolkas som en öppen inbjudan till att börja opta sina roller för att få ut maximal regelmässig förmåga i strid.
Kan det inte vara så att det är just detta som ligger till grund för "Alla lika"-reglerna? Just för att man inte ska lockas att jaga KP?

Jo, det är ju regelsystemen som är det knepiga. Det finns ju ett par punkter man vill ha med. Dels ska de vara lättanvända, dvs alla ska förstå dem, och man ska inte behöva göra komplicerade matematiska beräkningar i huvudet när man väl strider. De ska vara realistiska, man ska inte tåla hur mycket eller lite som helst, utan på något sätt motsvara verkligheten reglerna ersätter. De har också en stor spelmekanisk påverkan, som kan utnyttjas för hur man vill att lajvet ska fungera, exempelvis krigslajv, där man vill balansera upp fraktionerna, och ha ett pågående stridande över längre tid.

För att ge ett direkt svar på frågan skulle jag (lite beroende på vilket lajv det handlade om) förmodligen betrakta personen som någon sorts vinna-lajvet-människa som strunar i träffar, och antingen bara hålla mig undan och ignorera, eller verkligen satsa på att få ner personen för att dels förmedla "haha, det hjälpte inte att fuska", och för att inlajv se personen som ett stort hot mot mig som måste brytas.

Detta i huvudsak för att jag tidigare upplevt ett antal personer som verkligen strider för att vinna off, men också för att (I och med att det kan vara svårt att skilja på über-roller och boffertomtar) det är svårt att tänka sig att arr godkänt sådana roller.
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet