Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Köns betydelse på lajv

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Jämställdhet
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Sön Okt 23, 2011 2:10 am    Ämne: Köns betydelse på lajv Citera

Hej

Jag har det senaste fundera en del kring hur min syn på jämställdhet och genus hänger ihop med lajv, men inte kommit fram till något vidare sammanhängande. Tänkte att de kompetenta människor som förhoppningsvis hänger här kunde ha något intressant att tillägga till mina allmänt osammanhängande tankar på ämnet.

Problemet är…ja, vi börjar från början.

Jag är ganska ospecifik för mitt biologiska kön, vilket ofta leder till att folk använder fel pronomen. Detta är något jag i vanliga fall inte tänker så mycket på och till och med uppskattar, men det kan i lajvsammanhang bli problematiskt eftersom det av någon anledning känns som om könet på rollen i lajvvärlden känns mer preciserat. Det jag talar om är det typiska medeltidsinspirerade fantasylajvet. Någon som har någon teori om varför det förhåller sig så?

Min spontana tanke är att folk generellt tänker i ganska strikta banor beträffande manligt och kvinnligt men att detta ställs på sin spets i lajvsammanhang. Bland annat då den allmänna uppfattningen om forntiden verkar vara att män var krigare och hade status samt att kvinnor pysslade med textil och inte hade det.

Som ganska nybliven lajvare undrar jag alltså hur okey det är att inlajv bryta könsmönster? Alltså inte de könsmönster som beskrivits för världen (för allvarligt, hur många fantasy-lajv har ni sett de senaste åren som vart nybörjarvänliga, och haft en någorlunda seriös beskrivning över världens syn på kön?)

Mitt mål är inte att leva upp till någons tanke om vad som är manligt respektive kvinnligt. Vill helt enkelt bara veta vad man kan förvänta sig för eventuella motgångar/kritik för könsöverskridande beteende inlajv och hur mycket av detta som bör tas som folks inlajvsyn på manligt/kvinnligt och vad som bör ses som allmän ovilja inför könsöverskridande?

Så, hur mycket betyder rollens respektive ditt eget kön på lajv? Hur mycket ska man förvänta sig/stå ut med av heteronormativt beteende från andra roller/personer? Går det att diskutera jämställdhet och genus (isf under andra beteckningar) inlajv utan att alla får offkänsla?

Vet inte hur pass relevanta dessa frågor är i allmänhet, men det är saker som stört mig under de få lajv jag varit på. Både angående hur pass bra koll jag har på min roll och hur jag tänkt att denne ska vara i förhållande till andra roller.

Mycket tacksam för svar och allmänna tankar kring ämnet!
/M
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Anton
Stamkund

Från: Där jag bor.

InläggSkrivet: Mån Okt 24, 2011 10:25 pm    Ämne: Citera

Hejsan M!

Jag skulle vilja dra en av de vanligaste svaren: Det beror på lajvet! Razz

Men om man ska vara mer specifik så: Olika lajv-världar har olika beskrivning av könsroller. Jag har varit med i två olika kampanjer, en där könen är jämställda och en där de både är jämställda och kan bryta normer.
Den senare är Kastaria-kampanjen (med Svarta Galten, om du inte visste det Wink ). Där har jag sett åtminstone ett par (jag tror faktiskt att det just ett par (2)) normbrytande roller. ("cross-dressing" etc.)

Jag tror att de flesta arrangörer skulle gå med på det (och även de flesta deltagare) om du har en bra bakgrund och så för din karaktär.

Hoppas att jag tillfört något till ditt tänkande Razz
/ Anton
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Sön Okt 30, 2011 4:13 pm    Ämne: Citera

Tack för tipset om Kastaria, verkar intressant. Beskrivning över hur man i världen ser på sexualitet och kön är just vad jag saknat på de lajv jag vart på!

De sakerna är ju en ganska central del i folks liv, medvetet eller omedvetet, och om man inlajv ska ha en gemensam kultur kan det vara vettigt att få den beskriven för sig eftersom folk i allmänhet har ganska olika syn på det hela.

Vilken är den andra kampanjen du nämner och ligger något från den kvar på nätet? Kan vara spännande läsning även om den inte är igång.

/M
Till överst på sidan
Anton
Stamkund

Från: Där jag bor.

InläggSkrivet: Sön Okt 30, 2011 7:48 pm    Ämne: Citera

Det andra lajvet var tyvärr inte webbaserat, så den informationen går nog inte längre att få tag på :/

Kampanjen heter Tageria iaf, den beskriver dock bara en form av jämställdhet mellan könen osv, t.ex. att det inte finns några mans/kvinno-dominterade yrken.
Besökare

Från: Linköping

InläggSkrivet: Mån Feb 20, 2012 4:07 pm    Ämne: Citera

Hej

Jag har aldrig varit på något "nybörjarlajv", men har fått intrycket att de ofta inte har så genomtänkta lajvvärldar utan man spelar mer utifrån sin egen uppfattning. För mig skulle det vara förvirrande att under lajvet möta folk som har en helt annan uppfattning än jag om vad världen har för kultur och syn på olika saker.

De två lajvkampanjer jag har spelat i (Kastaria och Krigshjärta) har båda en väl genomtänkt och tydligt formulerad syn på könsroller och sexualitet.

I Kastaria finns inga åsikter om att vissa yrken eller beteenden passar bättre för det ena eller det andra könet. Jag har bl.a. spelat mot en kvinnlig smed, en manlig barnmorska och en ung och vacker men blyg man med fotsid kjortel.

Däremot ställer inte arrangörerna krav på att man t.ex. ska ha vad vi i vår kultur anser är könsneutrala kläder. Därför är det få (fast ändå några) män med fotsida kjortlar (långa klänningar) medan över hälften av kvinnorna har det. Det är också fler kvinnor än män som arbetar med textil men hos krigarna är det nog ganska jämnt fördelat. In lajv är det här inget man reflekterar över, utan det råkade bara vara så att i den här byn/det här sammanhanget är tycker många av kvinnorna om att bära långa kjortlar och många av männen gillar korta.

Däremot har alla roller i Kastaria-världen ett kön. Jag vet inte om det finns skrivet något om könsbyte. Homosexualitet finns och är accepterat i världen, men jag tror att man måste prata med en präst för att få gifta sig med någon av samma kön.

Undantaget är det avlägsna landet Nedan där det råder matriarkat.

I Krigshjärta-kampanjen har arrangörerna gått ett steg längre.
Lajven baseras på ett krig mellan Gillet och Cordovien. Två skilda kulturer som arrangörerna försöker göra så olika som möjligt.

I Gillet finns ungefär samma könsroller som i Sverige idag. Det kan finnas förutfattade meningar om vad som är manligt respektive kvinnligt, men det finns inga direkta hinder för att klä sig eller ha ett yrke eller beteende som strider mot fördomarna.

I Gillet är homosexualitet accepterat.

I Cordovien är idealet att alla medborgare ska vara så lika som möjligt. De enda skillnaderna mellan könen ligger på det biologiska och sexuella planet. Alla har likadana kläder (knälånga kjortlar) och det finns inga tankar om att vissa yrken eller sysselsättningar skulle vara mer lämpliga för det ena eller andra könet. Arrangörerna anstränger sig också för att det ska vara en jämn fördelning på lajvet.

För att Cordovien inte ska bli för gulligt och mysigt har arrangörerna lagt in lite otrevliga lagar och egenheter i den cordovska kulturen. T.ex. är homosexualitet totalförbjudet. Jag funderar på om det t.o.m. straffas med döden, och många cordover har en stor skräck för homosexualitet. Därmed blir det just när det gäller sex viktigt vilket kön man har.

Mellan Gillet och Cordovien finns Jorgala. Jorgalierna har en strikt uppdelning mellan manligt och kvinnligt både när det gäller klädsel och sysselsättningar.

Som du ser finns det många lajvare som funderar över det här med jämställdhet och genus, och ser lajv som en bra arena att både experimentera med olika roller och att få slippa de roller vi har i vårt samhälle.

Karin
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Jämställdhet Alla tider är GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet