Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Rad expandering / förminskning vid ringbrynje bygge

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Hantverk och utrustning
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
khalindor
Besökare

Från: Södertälje

InläggSkrivet: Lör Aug 11, 2012 9:41 pm    Ämne: Rad expandering / förminskning vid ringbrynje bygge Citera

Har nu funderat länge på hurvida folk gör detta när dom bygger brynjor eller inte. Tanken bakom det hela är att få brynjan att belastas mindre när man vevar runt med armar och skuttar omkring eller vad man nu får för sig att göra samt att man blir mera rörlig när inte brynjan stramar lika mycket / inte lika slapp.

Det mesta jag hittar på nätet så förklarar nästan 99% av alla en formelt ren kvadratisk väv som man bara lappar ihop. Jag kan tänka mig att det blir hyfsat mysko under armarna när man väver ihop enbart rektangulära bitar.

Tanken är då att istället vara mer historiskt korrekt? Med att lägga in rad expanderingar / förminskningar så att tex ärmarna vinklas lite frammåt om man har armarna vågrätt utåt åt sidorna. Man brukar ju liksom inte vara särskilt flexibel bakåt med armarna då vi trots allt använder dom framför oss hela tiden.

Länkar lite bilder för att göra det lättare att förstå.

Rad förminskning

Rad expandering

En annan del är tex att höften / bröstkorgen volym mässigt är tjockare än mag partiet.. om man är smal dvs :P Om man nu har lite kagge så kan man ju expandera brynjan så att man trots allt för plats med den.

Nu är då inte tanken att man ska formväva brynjan som ett andra skinn utan att få den mera optimal för ens egen kropp etc.

Hur som helst, min fråga är, kör folk vanligtvis med indentiska fyrkanter / kvadrater med lika många ringar på varje rad när dom bygger ihop brynjan. Eller använder man rad expandering / förminskning vid bygget? Vad är den vanligaste metoden?

Den enda sidan jag har hittat på nätet som beskriver detta som någet autentiskt kan man läsa om här.

Mvh

Andreas
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Gäst
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Ons Mar 01, 2017 4:20 pm    Ämne: Ringbrynje bygge Citera

Hej

Bra fråga. När jag gjorde ringbrynja med ringar (från svarta katten) satt ringen ihop med 4 andra ringar (klassisk).

Jag började med överkroppen över axlarna, kring hals. Lät "ringbrynjerämmen" hänga ner över bröstkorg och skulderblad på bägge sidor om huvudet.
När jag fick den längd ner på kroppen som jag ville ha, gjorde jag halslängan, alltså tjockleken på halsen. Denna länga från halshålet och ner på både framsida och baksida. Framsidan kortare eftersom huvudet sitter mer framåt. Nipplade ihop axellängorna och halslängorna fram och bak, så det såg ut som en tunika...

Du undrade om tjockleken kring de olika kroppspartierna som bröstkorg + mage... när jag gjorde sidorna på ringbrynjan formade jag sidornas tjocklek efter min kroppsbyggnad. Om jag exempelvis hade extra tjock mage nedtill, lade jag till en extra rad på bägge sidor (Bägge sidor, annars blir den sned).

Ringbrynja, trots slit, är ganska förlåtande och matchar kroppsbyggnaden under dagens lopp - ringarna åker ihop el glider isär.

Lycka till
/RonnyBoy
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Hantverk och utrustning Alla tider är GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet