Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Stavning av ordet "lajv"
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Helena
Livebutiksägare

Från: Sundbyberg, Stockholm

InläggSkrivet: Sön Feb 19, 2006 12:07 pm    Ämne: Stavning av ordet "lajv" Citera

Det har den senaste tiden (på andra forum, mestadels som OT) kommit upp frågor om varför Svarta Katten stavar "lajv" som "live". Här är dels en förklaring till varför jag ibland använder två olika stavningar (för att kunna länka till utan att OT:a mer på andra forum) och dels en fundering över en tredje stavning som jag har sett.

Först ut: Live vs lajv

De första som började stava "live" som "lajv" var lågkravslajvare.

Ganska länge kunde man se vilket "läger" en person hörde till på stavningen av ordet. Skrivsättet "lajv" betraktades i vissa kretsar lika fånigt som att skriva "jos" istälet för "juice". Numera är det så många (t ex otroligt ambitiösa yngre personer som aldrig lärt sig stavningen "live") högkravslajvare som stavar "lajv" att det inte längre är någon idé att konsekvent hålla fast vid den ursprungliga stavningen.

Det finns ett argument till när det gäller "lajv" framför "live" och det är sökbarheten. Söker man på lajv hittar man levande-rollspels-relaterad information och inte musik eller telefonsex... Numera skriver jag för det mesta "lajv", men jag är inte 100% konsekvent, så det kan nog dyka upp någon "live" ibland. Den enda som såvitt jag vet (men jag kan vara dåligt uppdaterad) fortfarande håller fast vid "live" är en av arrangörerna i Thule-kampanjen.

Så över till den tredje stavningen:

En för mig helt ny stavning som jag sett på ett par olika debattforum (vet inte om det är samma person) är "lajf". Jag har frågat, men inte fått något svar om grunderna för denna stavning, men jag tror att det är någon som försöker vara "forn". Varför? Vad ligger det för grunder bakom detta? Vad tycker man att man uppnår?

Att vara "forn" är sällan särskilt lyckat. En vanlig forn-epidemi som härjade för några år sedan var att stava "värdshuset" (dvs det standardvärdshus som alltid finns på standardlajv) som "wärdshuset". Viljan att krångla till det för sig i onödan hittar visst alltid nya uttrycksformer... Confused

Åsikter, kommentarer?

/Helena

Senast ändrad av Helena den Sön Feb 19, 2006 12:40 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Sön Feb 19, 2006 12:19 pm    Ämne: Citera

Jag har bara en kort tid i mitt skrivande skrivit lajv som live.
Det föll mig lika naturligt att skriva lajv som att jag skriver tejp och inte tape. För mig handlade om att markera att det var levanderollspel jag sysslar med och inte någon annan av live-verksamhet. Live känns inte som mitt språk, en del av mig så varför använda det? Nåja, kanske något inkonsekvent då jag skriver juice och inte jos.

Men att 'forna' (låter nästan som eng fornicate) till ord tycker jag bara är fånigt. Vi har våra stavningsregler i Sverige och det var bra länge sedan f var v. Dessutom ser det otroligt fånigt ut; lajf. Vad är poängen tycker jag verkligen man kan fråga sig. Den stora massan av svenskar och personer som utgör målgruppen för lajv (14-20) tror jag inte har en blekaste aning om gammelsvenska stavningsregler och blir istället förvirrade.
Själv uppfattar jag dylikt beteende som någon som vill verka cool eller förmer än andra. Samma sak som att skriva wärdshus. Visst, jag har sett skyltar på moderna restauranger som skrivit så (http://www.eniro.se/query?stq=0&q=w%E4rdshus&what=web), men då har det ofta varit kopplade till just gamla värdshus. Att skriva så i en inlajvtext ser jag inget problem med, men att sitta och skriva så off...

Martin _ _, lajvare med j
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Terje Walberg

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Sön Feb 19, 2006 2:24 pm    Ämne: Citera

Jag lajvar, är lajvare och åker på lajv.

För många många år sedan (sju år minst) hörde jag någon prata om "liv" som var som bordsrollspel fast på riktigt.

För något år sedan var jag med i samma förening som en person som skrev lajv som "larkv" och lajvet som "larkvet" Shocked . Personen i fråga var visserligen ett pundskaft av rang, men ändå.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email

InläggSkrivet: Sön Feb 19, 2006 2:30 pm    Ämne: Citera

Fanns det någon logisk förklaring till att skriva "larkv"?
Levande aktions roll- och konflikt verksamhet eller vad?

MVZ
Till överst på sidan
Sebastian H
Specialprao

InläggSkrivet: Sön Feb 19, 2006 3:40 pm    Ämne: Citera

Väldigt många stavningar det tycks finnas till lajv. Jag stavar det lajv, mest p g a sökningar på internet. Sedan känns också lajv som ett eget ord medans live kan ju betyda andra saker.

/Sebastian
Till överst på sidan
Helena
Livebutiksägare

InläggSkrivet: Sön Feb 19, 2006 4:08 pm    Ämne: Citera

->Sebastian H:

Förutom Lunarstorm som *kjamifierar* allting och kallar sin "låt alla lunarstormare se vad du skriver just nu"-funktion för "lajv" istället för "live" (eller gjorde iaf för något halvår sedan). Pinsamt...

/Helena

För generell info om barnspråk på nätet hänvisas till http://www.dalath.com/AK47/ Twisted Evil

Och den sidan, samt ev testresultat, kan man sedan diskutera här
http://www.svartakatten.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=2077

Senast ändrad av Helena den Sön Feb 19, 2006 4:53 pm, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Sebastian H
Specialprao

InläggSkrivet: Sön Feb 19, 2006 4:10 pm    Ämne: Citera

Okej, det var ett undantagsfall som jag inte kände till. Ett mycket underligt och töntigt undantag.

/Sebastian
Till överst på sidan
Therion
Furir

InläggSkrivet: Mån Feb 20, 2006 3:36 pm    Ämne: Citera

Jag stavar det Lajv, mest för att undvika missförstånd.

"Jag dog tre gånger under det senaste livet".
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger

InläggSkrivet: Mån Feb 20, 2006 4:02 pm    Ämne: Citera

Jag drar mig tillminnes en liknande diskussion på G-Punkt ( www.larp.com/galadrim ) där motsvarande argument togs upp.
Föväxlingarna är oundvikliga om man skriver livet istället för lajvet.
Detta är också en av anledningarna varför jag skriver lajv istället för live.

MVZ
Till överst på sidan
Squirrel

Från: Linköping

InläggSkrivet: Mån Feb 20, 2006 6:04 pm    Ämne: Citera

Jag använder koncekvent stavningen "lajv" även om jag skrev "live" när jag var ny i hobbyn för dryga 10 år sedan. Jag tycker om "lajv". Det är ett väl fungerande svenskt ord som inte förväxlas med något annat och jag ser ingen anledning till att man skulle använda stavningen "live". Det är inte ett svenskt ord och fungerar dåligt som det med förväxlingar i bestämd form, det är lätt att förväxla med andra företeelser som inte har man lajv att göra och vad jag vet används inte "live" i den engelskspråkiga lajvrörelsen utan man säger istället "larp". Så varför "live"?

Att hitta på en massa förvrängningar av "lajv" är bara puckat. Kanske skapades "lajf" genom ett enkelt stavfel när någon snubblat lite över tangenterna? Man kan hoppas att ingen skrev det medvetet...
Visa användar profil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
Fingon

InläggSkrivet: Mån Feb 20, 2006 10:43 pm    Ämne: Citera

Alltså, de gånger jag sett någon stava lajv som "lajf" har det varit skrivet av personer som jag personligen är lite tveksamma till... Det har rört sig om personer som verkar anse att "lajv" är nån sorts gullig mysverksamhet, men att "dra ut i skogen med lajvkläder och sitta o dricka folköl under lajvet" är höjden av lajvande.

En förklaring skrevs av användaren Nitad (K18) på Noshörningens forum:
Jag skiter i om det låter gammaldags, det är bara för Tauson satt och sjöng "Lajf is Life, shanananana!" på spegelns väktare.
Låt mig gissa vad han hade druckit då föresten..
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email

InläggSkrivet: Mån Feb 20, 2006 11:57 pm    Ämne: Citera

Martin A: ...!

Nåja... en fundering (och motivering till varför inte) kring live och böjelser därikring, blir när man skriver sådant som livea. Det är så grammatiskt inkorrekt att, om jag haft kvar den så hade, min blindtarm sprungit och gömt sig bakom bukspottskörteln i ren förtvivlan. Eller "att lajva"; "jag livear".
Visst, det går att skriva "Jag spelar live", men återigen så kan detta misstolkas rätt rejält: "Jaha, vilket instrument?"
Jag anser att skriva "Jag spelar live" är att, på ett omvänt sätt mot lajf, särskilja sig från Den Stora Massan. Av någon intressant anledning finner människan en stor strävan i att vara orginell. Det den verkar glömma är att den är orginell i varje individs beståndsdelar.

MVZ
Till överst på sidan
Nilsson
Besökare

Från: Vinden

InläggSkrivet: Tis Feb 21, 2006 9:38 am    Ämne: Citera

Min ordlista och mitt ex av Svenska skrivregler är från förra årtusendet så jag kollade på Svenska språknämndens sajt för att se om de skriver något om lajv. Om man där söker på lajv i Frågelådan (utan kategoribegränsningar) så kommer det upp ett svar där det bland annat står:

Stavningen lajv i stället för eng. live är utmärkt. Den följer mönstret för andra inlånade ord som strejk, tejp, rejv. Och den gör att man med lätthet kan stava till benämningen på en person som deltar i lajvspel: lajvare.

De finare nyanserna av olika sätt att skriva lajv/live/lajf går mig förbi, men jag tycker att tydligheten och möjligheten att göra vettiga böjningar talar för lajv.
Till överst på sidan
Helena
Livebutiksägare

InläggSkrivet: Tis Feb 21, 2006 12:44 pm    Ämne: Citera

->MartinZ:

Att sätta svenska ändelser på utlänska ord är inte helt lätt, även om de är uttalbara så är de inte alltid stavningsbara. Hur sätter man t ex neutrumändelsen -t på ordet "orange" i följande mening "Ett orang--- hus"? Oranget? Orangt? (Jag tror att korrekt svar är att kringgå problemet genom att inte skriva ut den alls...)

->Nilsson: Det var som fasen! Då är det inte långt kvar till officiella språkregler för ordet. Men ditt citat väcker en annan frågeställning; varför använda konstruktionen "lajvspel" istället för "lajv"? De enda jag har hört använda ordet lajvspel är föräldrar till (blivande) lajvare med mycket liten koll.

/Helena
Till överst på sidan

InläggSkrivet: Tis Feb 21, 2006 2:15 pm    Ämne: Citera

H: Jag vill minnas att man bara skriver "ett orangefärgat hus". Dvs att man tar ett utländskt ord och sätter ihop det med ett svenskt som man kan böja. Detsamma gäller för de varianter jag sett på live.
Där skriver de ofta jag var på ett live, där jag spelade live, detta var det bästa upplevelse av live jag varit på, osv.
Dvs att man inte ger sig in på att böja eländet öht.

MVZ
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet