Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Stavning av ordet "lajv"
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Robin A
Besökare

Från: Nordpolen (alltså, det där landskapet som kallas östergötland)

InläggSkrivet: Ons Feb 22, 2006 5:00 pm    Ämne: Citera

När jag säger ordet ''lajv'' så ser jag stavningen ''live'' framför mig.
Men när jag ska skriva ordet så skriver jag ''lajv'' eftersom det så lätt kan misstolkas annars.

T ex. ''Livet slutade på lördagen och alla åkte hem''

/Robin
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
visstvisst
Inventarie

Från: Åkersberga

InläggSkrivet: Tor Sep 18, 2008 10:57 pm    Ämne: Citera

Jag tänkte skriva lite om ordet lajv och hittade den här tråden. Jag skulle gärna vilja veta när lajv/live-uppdelningen som Helena inleder med var aktuell och om någon tror sig veta eller har någon idé om varför vi i Sverige inte tog efter engelskans "larp" utan istället, antar jag, valde "live" som i "live action role playing". Har det engelska ordet för lajv kanske varit något annat än larp?

Men till Sverige. Tittar man i t.ex. "Saga mot verklighet", dvs arrangörshandboken som skrevs i anslutning till lajvet Nyteg så använder man ett för mig helt främmande böjningsmönster för lajv, och ordet har inte det grammatiska genuset, som idag, neutrum (ett lajv) utan utrum (en lajv). Bestämd form singular heter "den lajven", obest. plural "flera lajver". Jag är osäker på om det förekommer något fall av best. form plural i materialet. Lajvet ägde rum 1997 och förordet är undertecknat så sent som 1998. På tio år tycks ordet lajvs grammatiska egenskaper förändrats mycket kraftigt, jag har då varken hört eller sett något som påminner om det som används i "Saga mot verklighet" någon annanstans.

Det verkar orimligt att detta är något författarna själva kommit på. Så vad är detta? Är det någon som vet något om det, hur utbrett det varit, hur länge det varade?

När det handlar om att stava lajv som lajf så kan det precis som live/lajv enligt Helena vara ett sätt att markera distans respektive lojalitet till olika grupperingar och åsikter. Jag delar Martin A:s intryck av att stavningen "lajf", det tycks ha att göra med en mycket avslappnad syn på lajv som en sorts deltidsmedeltidsfestival med camping och alkohol som viktiga inslag. Mer anledning än att bekänna färg behövs inte för att förklara en sådan alternativ stavning, även om det kanske kan finnas andra orsaker som spelar in.

I dag så har jag dock inte sett "lajf" på något år och undrar om det någonsin blev mer än en dagslända.
Anneli
Inventarie

Från: Huddinge

InläggSkrivet: Sön Sep 21, 2008 8:01 pm    Ämne: Citera

Jag vill dra mig till minnes en lajvarbekant (vem det var minns jag inte nu), som i sitt galleri på Helgon hade följande kategoriuppdelning:
Lajv (lajvbilder)
Live (bilder från livespelningar)
Life (bilder från hennes vardagsliv).

Det tyckte jag var väldigt fyndigt. Och det knyter an till det som jag vill belysa egentligen; att ordet "live" oftast verkar syfta på spelningar. När folk jag känner skriver att de "har varit på live i helgen" syftar de i regel på att de varit på konsert. Och Patrask spelade live på medeltidsveckan, de spelade inte lajv.

Helena: Tack för kuriosan kring den ursprungliga attitydskillnaden kring de olika stavningarna. Det visste jag inte om!

Jag tycker att lajv är en bekväm stavning, det skiljer ut gentemot live, och det är lättare att anpassa till svenska böjningsregler.

Gällande lajf så tycker jag att få saker är så töntiga som när människor som inte behärskar gamla stavningsregler och inte har för avsikt att använda dem konsekvent, slänger in ett f, fv eller hv lite var som helst för att det ska se gammaldags ut. Skriver man inte hvila och hafva, så bör man inte skriva lajf heller.
Det är ju ganska spännande förresten att svenskan har bytt uttal på ett gäng ord i och med att folk numera använder ett skriftspråksnära uttal i tron att det är mera korrekt så. Jag tänker exempelvis på namnen Alf och Ulf, som innan förra stavningsreformen (1906 om jag inte minns fel) uttalades som Alv och Ulv. Då byttes ett antal f ut mot det mer uttalsnära v, exempelvis i ord som slaf - slav.

P.S. Jag böjer orange till oranga i bestämd form plural.

Anneli: Ordnörd och svenskstuderande
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Mån Sep 22, 2008 7:03 am    Ämne: Citera

För att inte glömma bort ord som tejp istället för tape. Jag tror det är en sådan försvenskning som ligger bakom lajv-live.

MVZ
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Mån Sep 22, 2008 9:18 am    Ämne: Citera

Helena skrev:
Hur sätter man t ex neutrumändelsen -t på ordet "orange" i följande mening "Ett orang--- hus"? Oranget? Orangt? (Jag tror att korrekt svar är att kringgå problemet genom att inte skriva ut den alls...)

Precis, "brandgult" är ett alldeles utmärkt ord. Cool

Jag stavar lajv just så av samma anledning som de flesta andra, det omintetgör missförstånd (förutom när man har att göra med folk som inte vet vad lajv är öht) och det går att anpassa till svenska stavningsregler.

Ett lajvspel skulle väl, om man filosoferar lite, vara en översättning och sammandragning av "live-action roleplaying game" eller möjligtvis en mystisk ihopskrivning av "lajv" och "levande rollspel"? Kanske inte helt fel, även om lajv är otroligt mer praktiskt...
Till överst på sidan
visstvisst
Inventarie

InläggSkrivet: Mån Sep 22, 2008 7:33 pm    Ämne: Citera

Tjalve: Eller någon som blandar ihop lajv med rollspel?

Läser man på wikipedia så har någon påstått att "en lajv, flera lajver"-varianten hade ungefär samma shibboleth-funktion som "live/lajv", alltså markerade tillhörighet mellan "högkravslajvare" och "lågkravslajvare".
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Tis Sep 23, 2008 4:14 pm    Ämne: Citera

visstvisst skrev:
Tjalve: Eller någon som blandar ihop lajv med rollspel?

Lajv ÄR rollspel. Wink

ANgående en/ett-frågan så har jag alltid hört det kallas "ett lajv" och jag har vant mig vid det och tycker helt enkelt det låter bättre.
Till överst på sidan
visstvisst
Inventarie

InläggSkrivet: Fre Sep 26, 2008 1:20 pm    Ämne: Citera

Lajv/Rollspel: Otydligt av mig, men jag menade själva orden. Lajv + rollspel = lajvspel.

En/Ett: Härligt med någon som övh kommenterar. Jag tror att de som kan besvara på frågan tillhör kategorin "vi som läst och hört ordet lajv användas sedan åtminstone slutet på 90-talet". Nu kanske du tillhör den kategorin, och då säger det ju någonting om hur utbrett fenomenet var.

Att författarna till "saga mot verklighet" ändå använder formen kan ju mycket väl vara en minoritetsversion som författarna ville sprida, den behöver alltså inte ha varit särskilt spridd.
Fingon
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Sön Sep 28, 2008 10:55 pm    Ämne: Citera

Varför inte kontakta författarna och fråga?
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email
visstvisst
Inventarie

InläggSkrivet: Lör Okt 18, 2008 4:09 pm    Ämne: Citera

Jo, jag mailade någon av dem, men har inte fått svar.

Kanske inte var en helt aktuell mailadress.
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet