Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Eragon (spoilervarning)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Anne
Besökare

InläggSkrivet: Sön Dec 17, 2006 8:08 pm    Ämne: Citera

Men det värsta med filmen var ändå inte det alla hittils radat upp (utom möjligtvis skådespelarinsatserna som var minst sagt usla!) det var DIALOGEN!

Den där manusförfattaren borde få huvudet avhugget som avskräckande exempel. Pojkvännen meddelade att de faktiskt inte pratade särskilt mycket, men jag måste påstå att det ändå var för mycket, för allt de sa var "bjäbb-bjäbb-bjäbb" och till råga på allt helt utan känsla...

Vi borde sett pingviner istället...
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email
wonderkarin
Besökare

Från: Göteborg

InläggSkrivet: Sön Dec 17, 2006 9:30 pm    Ämne: Citera

Ja! Se pingvinerna! Jag såg den idag med pojkvännen och jag skrattade, diggade dans och sångnumrena, grät när de längtade och kämpade och skrek i panik i actionmomenten.

Men ta inte med små barn till biografen. Man måste vara minst nio eller tio för att klara de läskiga delarna och förstå majoriteten av referenserna, gärna ett par år äldre. Bara för att det är animerat måste det ju inte vara barnvänligt.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida MSN Messenger
Stenebro
Inventarie

Från: Lund

InläggSkrivet: Sön Dec 17, 2006 9:40 pm    Ämne: Citera

Jag har inte sett Eragon, men att döma av trailern tycks den mer gå i Narnia-stilen än LotR, den är med andra ord riktad till en publik på 10-15 år. som sådan verkar den ju bra. Mycket action, enkel story, lite snack mellan actionscenerna.

Och nu, för att forstätta på stickspåret om Tolkien håller jag med Martin. Sagan om ringen är ganska långdragen. Det betyder emellertid inte att den är dålig. "Processen" av Kafka, "Brott och Straff" av Dostojevskij och "Romeo och Julia" av Shakespeare är också ganska långdragna men är ändå att betrakta som "bra verk". Det fanns och finns gott om sagor med betydligt mer handling i färre ord, men det stora som Tolkien skapade var sammanhangen. Att allting hänger ihop. För de som vill ha mer action kan jag varmt rekommendera "Silmarillion". Det är där allt som händer i Härskarringen förklaras (uppblandat med ett par tre världskrig och lite annat smått och gott).
Vad hände egentligen med Amon Sul?
Varför tycker alver och dvärgar så illa om varandra?
Var kommer de stora örnarna ifrån? Och vad är deras koppling till enterna?
Vem byggde egentligen Orthanc, och vem i hela friden gav nyckeln till Saruman?
Apropå Saruman, hur många trollkarlar finns det egentligen, och är de människor eller nåt annat?
Har Sauron en gång jobbat som tjänare åt Aragorns förfäder?
Apropå förfäder, hur avlägset släkt är egentligen Arwen och Aragorn?
Och hur mycket alv är egentligen Elrond?

//David
Gere
Boende under celoenbordet

Från: Lappkärrsberget / Stockholm

InläggSkrivet: Sön Dec 17, 2006 11:14 pm    Ämne: Citera

Men Narnia var det faktiskt inget större fel på, om man bortser från att både boken och filmen vänder sig till en yngre än vuxen publik.
-------------------------

InläggSkrivet: Mån Dec 18, 2006 8:20 am    Ämne: Citera

David: precis vad jag försökte säga..: )

Martin _ _
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Ulfhed
Besökare

Från: Halmstad

InläggSkrivet: Mån Dec 18, 2006 9:30 pm    Ämne: Citera

Bokuslingen skall ju dessutom vara del ett i en trilogi så lita på att det kommer fler filmer med.
Till överst på sidan
Gustav
Gäst

InläggSkrivet: Tis Dec 19, 2006 9:15 pm    Ämne: Citera

CasperV skrev:
Har visserligen inte sett filmen än, men en film regisserad av en förstagångsregissör som tidigare arbetat med specialeffekter, där huvudrollen innehas av en förstagångsskådis utan riktig skådespelarutbildning och som bygger på en fantasybok som skrevs av en tonåring...Varför ens försöka?

Farväl Falkenbarg plcokar in en hel del av de där puknterna, och den var riktigt sevärd. Man kanske borde ge Eragon en chans?
Till överst på sidan
CasperV

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Tis Dec 19, 2006 10:24 pm    Ämne: Citera

Gustav skrev:
CasperV skrev:
Har visserligen inte sett filmen än, men en film regisserad av en förstagångsregissör som tidigare arbetat med specialeffekter, där huvudrollen innehas av en förstagångsskådis utan riktig skådespelarutbildning och som bygger på en fantasybok som skrevs av en tonåring...Varför ens försöka?

Farväl Falkenbarg plcokar in en hel del av de där puknterna, och den var riktigt sevärd. Man kanske borde ge Eragon en chans?

Skillnaden är ju bara att Farväl Falkenberg är en svensk film som utspelar sig i Sverige. Inte en Brittisk/Amerikansk fantasyfilm Wink Fantasyfilmer och böcker i allmänhet brukar inte vara några höjdare, som det framgår av andra inlägg i den här tråden.
Magnus W
Besökare

Från: Sollentuna

InläggSkrivet: Ons Dec 20, 2006 7:41 am    Ämne: Citera

Jag vet ingenting om boken eftersom jag inte har läst den men alla som jag hört har läst den har sagt att boken är bra. Samma människor som har sätt filmen har sagt att filmen är dålig. Frågan är om inte folk som har läst boken har högre förväntningar av filmen och blir då mer besvikna än folk som inte har läst boken.

Jag tycker själv att filmen var hel ok, den var inte den bästa jag har sett men inte heller den sämsta. Ska läsa boken och se hur mycket som skiljer sig mellan boken och filmen.
Robin
Gäst

InläggSkrivet: Fre Dec 29, 2006 7:48 pm    Ämne: Citera

Jag såg filmen häromdagen och blev rejält besviken. Extremt klyschig och definitivt en-i-mängden- film.

Dessutom gillar jag inte namnen. Dumma dumma Galbatorix och hans dumma dumma medhjälpare, skuggan Durza (som var läskigt lik en viss Grima Ormstunga).

Och när Durza frammanar gyttjemonstren (orcherna) så skriker han ''ra-zak, RAAAAAA-ZAAAAAKKKKK!!!''.

tufft, eller hur? Smile

Anyway, Eragons morsa lämnade honom när han var liten, så han bor hos sin farbror som dock senare dör i hans armar.
Nytänkande ffs? Very Happy

Ha det!
//Robin
Till överst på sidan
Sebastian H
Specialprao

InläggSkrivet: Fre Dec 29, 2006 10:07 pm    Ämne: Citera

Låter som Lajvien. Men måste försvara boken och säga att jag gillade den.
Till överst på sidan
Therion
Furir

InläggSkrivet: Fre Jan 05, 2007 11:59 pm    Ämne: Citera

Har nu ärligen laddat ner och sett filmen.
Om man bortser från de standard-fantasydetaljerna som filmen är full av så tyckte jag faktiskt om den. Jag kan inte sätta fingret på något specifikt, men jag får en känsla av att den är bättre än vad den egentligen borde vara.
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger
Jonas Orve
Besökare

InläggSkrivet: Sön Jan 07, 2007 11:34 am    Ämne: Citera

Min 13-årige son har både läst Eragon som bok och sett filmen. Boken säger han är OK, även om han reflekterar över den simpla storyn.
Filmen sågar han, ger den möjligen 2+ i betyg. Berättar att alven inte ens hade alvöron Rolling Eyes ... säger allt om regissören tycker jag.

Och bra fantasyböcker finns det få av. Bortsett från Sagan om ringen (här håller jag i o f s med om att den är svår att läsa om) så finns det inte så många toppar. Den bästa anser jag är berättelsen om Paksenarrion av Elisabeth Moon. Oerhört välskriven, jag läser den kanske vartannat år bara för att den är så bra. Det engelska originalet är som vanligt bäst, men svenska översättningen är helt godkänd. Cool
Till överst på sidan
Vidar_G
Besökare

InläggSkrivet: Sön Jan 07, 2007 5:01 pm    Ämne: Citera

Jag står i valet och kvalet om jag ska gå och se Eragon på bio, med tanke på alla negativa omdömen. Å andra sidan har jag ett par gratischeckar kvar, så jag betalar ju inget för biljetten. Å tredje sidan kan jag ju använda gratischecken till någon bättre film. Å fjärde sidan kan filmen bli aningen bättre om man får se den på bioduk istället för lite tv-skärm. Aftonbladet eller Expressen... suck!

Lite OT gällande Paksenarrion: jag älskar första boken, men tycker de andra två (särskilt den sista) spårar ur en hel del. Det roliga är att det var först andra gången jag läste första boken (efter att jag börjat lajva) som jag uppskattade den. Det var mycket lättare att sätta sig in i det leriga soldatlivet när man själv varit ute i skogen och lajvat soldat Smile
wonderkarin
Besökare

Från: Göteborg

InläggSkrivet: Sön Jan 07, 2007 5:53 pm    Ämne: Citera

Ang gratischeckar så har jag hört bra saker om "The Prestige"
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet