Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Eragon (spoilervarning)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
C-F
-

InläggSkrivet: Sön Jan 07, 2007 7:18 pm    Ämne: Citera

OT:

Paksenarion är faktiskt en bok alla lajvare borde läsa. Ettan som grundutbildning. Där lär man sig att för att komma någon vart måste man vara strävsam, envis, och ödmjuk.

Skilldringarna av soldarernas slit med leran är väldigt bra. Wink

Bok två flippar som sagt ur fullständigt och trean tänker jag uttala mig om när jag kommer dit. Men fortsätter det i samma takt så lär det bli väldigt HIGH fantasy.

Jag ska nog gå och se Eragon på bio bara för att. Jag är svag för fantasyfilmer. Jag har sett Beowulf med Cristopher Lambert så ingen fantasyfilm kan skrämma mig längre.

C-F

Senast ändrad av C-F den Sön Jan 07, 2007 11:51 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Helena
Livebutiksägare

Från: Sundbyberg, Stockholm

InläggSkrivet: Sön Jan 07, 2007 8:23 pm    Ämne: Citera

Mer OT om Paksenarrion:

Paksenarrion(I) och SoldF var Vreta Värnlags kurslitteratur inför Nyteg. Smile

/Helena
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Squirrel
Boende under celoenbordet

Från: Linköping

InläggSkrivet: Fre Jan 12, 2007 1:04 pm    Ämne: Citera

Personligen höll jag på att kräkas när icke-Aragorn lyckats få med sig personen som blivit stucken i axeln av en ond trollkar med en magisk förgiftad inte-dolk och skulle dö om de inte han fram till helarna icke-Vattnadal i tid, varpå de blev förföljda av icke-orchernas krigståg från icke-Isengård där icke-Saruman hållit ett icke-peppande tal.

Att huvudpersonen sedan är en smårund rosenkindad fattig bonde gör inte saken bättre eller att storryn innehåller logiska missar*, dialogen är värdelös, berättaren som dödar all mystik genom att på ett rollspelsregelartat sätt förklarar hur saker ligger till och utrustning/kläder som inte är värda att visa i bild (vilket kameramannen verkar förstått eftersom det sällan var fokus på något annat än huvudpersonens ansikte).

Att böckerna är skrivna av en 16-åring för en yngre läsarkrets är försvarbart men att göra film av det sedan och låta en person som normalt håller på med specialeffekter (vilket inte märktes) ressigera kan man väl inse från början att det är en dålig idé. Som tur var la jag inte ut några pengar för att se skiten.

Man hade kunnat göra samma genom att klippa ihop valda delar ur Sagan om ringenfilmerna och fått ett bättre resultat.

* De rider några dygn åt ett håll, Eragon lämnar sin x-drakriddarkompis, flyger lika långt åt andra hållet på någon timme och ställer efter några timmar till det och blir räddad av x-drakriddaren som inte på något rimligt sätt borde kunna ta sig till platsen)
Visa användar profil Skicka privat meddelande Besök användarens hemsida
C-F
-

InläggSkrivet: Fre Jan 12, 2007 11:51 pm    Ämne: Citera

Nu har även jag sett filmen "Eragon". Det finns en positv sak att säga om filmen. De hade snygg alldaglig rekvisita. Möbler och inredning i bondbyn kändes genuin och riktig. Bänken som slaktaren jobbade vid var blanksliten och nernött flera cm. Alla statisternas kläder var vettiga och väl patinerade och kändes "rätt".

Men så var det detta med huvudpersoner. Modern väst med band i ryggen och koffertknäppning fram??!! Varför? Hur coolt hade det inte varit om han haft en sliten skinntunika med kilar?

Svärdet som var rödmålat var töntigt. Draken var blå!? Som Squirrel gått in på tidigare så är det ologiskt och skumt som bara den. Om man smälter sten till glas runt en död person borde liket förkolna samtidigt.

Under öppningsscenen när berättarrösten sa namnet på landet höll jag på att brista ut i gapskratt. Varje gång någon ropade "Eragon" ryckte jag till lite, särskillt då de uttalar det Äragon. Vilket låter VÄLDIGT likt en viss annan filmhjälte.

Hade det varit en dussinfilm som gått på TV i helgen hade jag inte höjt på ögonbrynen. Men detta är en hårdlanserad f(j)antasyfilm i kölvattnet efter SOR.

C-F
Till överst på sidan
Gäst

InläggSkrivet: Sön Jan 14, 2007 1:59 am    Ämne: Citera

Word...
Till överst på sidan
Gere

Från: Lappkärrsberget / Stockholm

InläggSkrivet: Fre Jan 19, 2007 6:09 pm    Ämne: Citera

Nu har jag också avrit och sett smörjan, och jag var inte särskilt imponerad av någonting, förutom möjlighen av Durza's imitatin av Grima Ormstunga i Ringefilmerna. Sierskans dräkt var också lite kul, om den hade suttit på en magdansös i en arabiskinspirerad ökenmiljö (men hur har den kommit till en fattig fiskarby mitt i ett kärr?)

De som låg bakom den här filmen har uppenbarligen läst två böcker nycket noga.

1: Hur man skriver en fantasyroman.

2: Hur man gör en film

I stort sett alla klicheér och stereotyper som finns var ju med. De döda föräldrarna (eller morbrorn), den mystiske främligen som följer efter dem, den ädlre mentorn, de förutsägbara hemligheterna som kryper fram , det tidigare omtalade knepet (att rida på drakens svans) som räddar alltihop i slutet, och så givetvis scenen när Eragon och hans mentor slåss med svärd för att Eragon ska lära sig lite ödmjukhet.

Och så förstås lite logiska luckor. Jag har en till: OM den där alvprinsessan kunde skicka drakägget till Eragon, varför gjorde hon inte det så fort hon stulit det i stället för att vänta tills hon blev infångad av Ormstungas look-a-like?

Sen hade de lagt in några nyskapande saker också...tyvärr inget som fungerade särskilt bra. Vad var det egentligen för nån sorts kläder som Varden hade?

Sammantaget kanske inte den sämsta, men iallafall den mest överskattade och uppblåsta fantasyfilmen i världshistorien.
C-F
-

InläggSkrivet: Fre Jan 19, 2007 8:26 pm    Ämne: Citera

Gere, hon telporterade ägget "någon annan stans" och det RÅKADE hamna där Aragon (förlåt Eragon) råkade snubbla förbi.

Bör även nämna de klyschiga komiska uttrycken som upprepas tre gånger: 2/3 dumhet och 1/3 mod.

De rent praktiska stolpskotten är knappast lönt att analysera. Hur en draken kan flyga x km och sedan en ridande person klarar samma sträcka +-några timmar. Eller hur man försvarar sig från en armé som gräver sig genom en tunnel. Osv...

C-F
Till överst på sidan
Fabian
Chaperondiggare

Från: Upplands Väsby, norr om Stockholm

InläggSkrivet: Mån Jan 22, 2007 4:06 pm    Ämne: Citera

Ojojojoj jag har en hel del att säga om denna eldsprutande kalkon! Det tog ett tag för mig att skriva något men jag ser mera Lucas än Tolkien i [E|D]ragon. Unge Luke-ragon som har ett annat öde än att ha closet-case-gay-lekar med sin kusse, och får sig en riktigt sött liten drakgunde som kläcks ur en sugkaramell. The magic (erm the force) flows though you. Fanns det alver i filmen? Det missade jag nog eftersom jag somnade när de kom till the Rebel Base/Rivendell.

Min herre i himlen, vad Galbatorix sög. "I suffer without my stone" fick mig att tänka "fy fan vilken dålig Malcovich-rip-off", och sedan fick en chock när jag lärde mig att det faktiskt är John Malcovich. Vafan hållen han på med!?

Å andra sidan ser filmen bra ut.
Gäst

InläggSkrivet: Lör Apr 19, 2008 11:42 pm    Ämne: Citera

Måste bara säga det här:

I Eragon filmen dödar Eragon och Brom de två Ra'zacerna vilket är lite skojigt med tanke på vilka roller dom har i bok 2. Större delen av den går ut på hur Eragon förföljer dom genom hela världen. (För dom som inte vet så inträffar det aldrig att Ra'zacerna dör i bok 1, ej heller är det så att Durza som skapar dom).

En annan roliga tanke är den att i böckerna är Eragon störtkär i den söta alvdamen (stämmer i både bok och film), men i filmen är hans känslor besvarade vilket inte alls stämmer överens med boken där hon till och med undviker honom.

Och avslutningsvis tycker jag att skådespelaren till Eragon är bland det töntigaste TV världen har visat (och att Draken har fågelvingar, stämmer inte med boken).

Känns nästan lite som om han som skrev manus fick boken återberättad av någon som hade i sin tur fått den återberättad av någon med dåligt minne.
Om du än så länge har undvikigt att se den så rekommenderar jag dig att stanna kvar på det spåret. (tror inte det blir en film 2)

// Axel
Till överst på sidan
Gere

Från: Lappkärrsberget / Stockholm

InläggSkrivet: Mån Apr 21, 2008 9:15 am    Ämne: Citera

Jag har också hört att serien inte kommer att forstätta filmas. Lite synd, det hade varit kul att se hur denna kalkon skulle fortsatt.
JohanT
Besökare

Från: Järfälla

InläggSkrivet: Sön Jun 01, 2008 10:42 pm    Ämne: Citera

Bara för att fortsätta sparka på en död kalkon

Den här filmen fick mig och två vänner att grimasera.

I motsats till de flesta så gillade jag faktiskt Eragon (boken) och gillade tvåan SKARPT. Milsvida bättre än ettan, i min lowfantasy smak.

Filmen..ja...jag håller med Axel.

Det är inte ens samma handling, de slarvar tillochmed bort helt klara actionscener som faktiskt kunde ha funkat.

Ja hujeda mig
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Patrask
Besökare

Från: Stjärnhov Södermanland

InläggSkrivet: Mån Nov 24, 2008 12:11 am    Ämne: Citera

C-F skrev:
Draken var blå!? Som Squirrel gått in på tidigare så är det ologiskt och skumt som bara den. Om man smälter sten till glas runt en död person borde liket förkolna samtidigt.

C-F

Jag har själv läst och till viss mån uppskattar Paulinis berättelse. Det ges utförliga förklaringar, i boken, som får åvannämnda konstigheter att verka ganska logiska.

Jag kan inte motstå att lägga mig i denhär tråden, då denhär filmen är en av de saker som jag avskyr mest i filmvärldens fantacy.

Själv tycker jag att tom. Beowulf var bättre än detta missfoster!

Mina argument är följande:
.Regissören nöjde sig inte bara med att klippa bort viktiga scener, utan var dess utom tvungen att istället lägga till sådant som inte tillförde handlingen någonting.
.Skådespeleriet var allmänt B.
.Icke-orcherna beskrivs som krummryggade bockhornade bestar i boken! Inte som efterblivna muppar med en och annan tatuering och tydliga språksvårigheter.
.Ra'zacerna dör inte i boken!
.Efter broms märkliga död övervägde jag att lämna salongen.
.Vapnen var plastiga och spretiga och allmänt fula.
.Nu är det sent och jag måste gå och lägga mig.

Resultatet: Den sämsta Fantasy-film som gjorts... sämre är Dungeons and dragons. FFS! Evil or Very Mad
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Mån Nov 24, 2008 8:28 am    Ämne: Citera

Patrask skrev:
Resultatet: Den sämsta Fantasy-film som gjorts... sämre är Dungeons and dragons. FFS! Evil or Very Mad

Nja, där vill jag nog protestera. Den sämsta fantasyfilm som gjort är "The Sword and The Sorcerer". Den är sämre än alla de andra. Sammanlagt.

Till er som inte sett "The Sword and The Sorcerer" kan jag bara säga: Bra jobbat! Fortsätt med det!

Lasse C
-------------------------

InläggSkrivet: Mån Nov 24, 2008 11:25 am    Ämne: Citera

Jag tyckte annars att filmen Bilbo var rätt värdelös också. Men jag har å andra sidan inte sett LasseC's film...

MVZ

PS
Samma pil-tema:
http://geebasonparade.keenspot.com/d/20020731.html
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Mån Nov 24, 2008 7:09 pm    Ämne: Citera

MartinZ skrev:
Jag tyckte annars att filmen Bilbo var rätt värdelös också. Men jag har å andra sidan inte sett Lasse C's film...

Gräslig. Fullkomligt gräslig. Vi köpte den av någon nu totalt obegriplig anledning på någon rea och skänkte den senare till loppis eller nåt. Handlingen och skådespelarprestationerna ligger kvalitetsmässigt i nivå med en mycket medioker porrfilm, till att börja med . I filmen finns också en tusentals år gammal ond trollkarl, som väcks upp ur nåt kar med snor eller liknande (YUK!). Trollkarlen ingår sen egentligen inte i handlingen på nåt nämnvärt vis - han skall förmodligen bara vara med enligt "klichéreceptet"...

Läs gärna kundomdömena:
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=36809&lang=se&subsite=movies&&ref=

Lasse C
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet