Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

"Nya" FRA-Lagen
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  

"Nya" FRA-lagen, bra eller dålig?
Bra
15%
 15%  [ 5 ]
Dålig
84%
 84%  [ 27 ]
Totalt antal röster : 32

Författare Meddelande
Axel Gustafsson
Inventarie

Från: Kakhimlen

InläggSkrivet: Mån Jun 16, 2008 8:45 pm    Ämne: "Nya" FRA-Lagen Citera

Rivfader
Stamkund

Från: Trollmors mage

InläggSkrivet: Tor Jun 19, 2008 10:41 pm    Ämne: Citera

Skandalöst, men det värsta är ändå att 67 riksdagsledamöter inte ens dök upp under omröstningen. De satt förmodligen och kollade på fotboll.
Agh burzum-ishi krimpatul
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger
C-F
-

InläggSkrivet: Tor Jun 19, 2008 10:42 pm    Ämne: Citera

Jag har inte läst lagen i sin helhet utan bara hört vad media har rabblat. Min spontana åsikt är att jag har inget att dölja så jag bryr mig inte.

Kronofogdemyndigheten, Upplysningscentralen, systembolaget och biltullarna är betydligt värre hot mot vår intigritet. Den hotade intigriteten som enligt den samlade journalistkåren är så omhuldad kränks betydligt mer av andra samhällsinstanser. Men det plockar man inga politiska poäng på.

Egentligen är allt ett så banalt spel. Borgerlig regering vill införa en lag. Vänsteroppositionen är mot. Alla landets journalister (som alla är vänster) har klagosång i P1 ett helt dygn. Under en hel dag gnälldes det över den personliga intigriteten utan att någon på ett konkret vis förklarade hur, när eller på vilket vis den skulle vara hotad. Det var inte ens någon som kunde förklara VAD den personliga intigriteten var för något. Var går gränsen för "personlig intigritet" och öppen information som vi måste tåla att andra tar del av?

Hade det varit Sossarna som satt i regeringen hade det förmodlgien varit ungefär tvärt om. Fast då hade nog inte P1 klagat så högdjut.

Carl-Fredrik
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Fre Jun 20, 2008 8:29 am    Ämne: Citera

Det är i grund och botten en Socialdemokratisk idé och förslag.

Gällande de frånvarande 67 ledamötena så är en hel del föräldralediga och sjukskrivna sedan en tid tillbaka. Så alla var inte borta bara den dagen.

Dessutom så har signalspaning utövats även från tex amerikanskt håll de senaste åren. Det är oerhört svårt att sortera ut information som kan anses vara hot mot rikets säkerhet. Så jag undrar verkligen hur det kommer att fungera. Det är lätt, som sagt, att surfa anonymt samt bara enkelt byta ut ord som bomb mot blomma så är superdatorn rätt ute ur leken. Dessutom så tror jag inte att den är så enkelt uppställd på att den bara söker efter ord som bomb och terrorist. Det äratt förenkla och att fördumma systemet.

Jag tycker det är bra att det inte gick igenom första vändan utan att man fick upp en intrigitetsbedömning under onsdagen. Detta tycker jag oavsett om det vore S eller M som drev igenom det. Intriget ska alltid diskuteras.

Men, som CF säger, det intressanta är i och med vår offentlighetsprincip så är kronofogden etc betydligt större hot mot den lilla människans intrigitet. Jag letade upp en person så sent som för två dagar sedan och hittade en hemsida med personens blogg och personlig information genom www.birthday.se och kunde bekräfta att hemsidan tillhörde personen jag var ute efter. Jag kunde sedan köra genom bolagsverket.se för att se om vederbörande hade ett företag, hitta.se så hittade jag telefonnummer och adress. Dessutom så kan jag, gratis, ringa fogden och skatteverket för att få reda på deklarerad inkomst, betalningsanmärkningar etc. Leve Sverige!

Martin _ _
Gere

Från: Lappkärrsberget / Stockholm

InläggSkrivet: Fre Jun 20, 2008 11:19 am    Ämne: Citera

MartinZ skrev:
Det är i grund och botten en Socialdemokratisk idé och förslag.

Japp, men nu har de lyckats med konststycket att skylla alltihop på borgarna och ändå få igenom sitt förslag.

Problemet med lagen är att den enbart kommer att ha negativa effekter. De som har något att dölja kommer också att dölja det, medan vi andra kan få våra mail och telefonsamtal avlyssnade (nu säger jag inte att FRA kommer att kolla igenom allt som skickas, men de får göra det). Därför är lagen inte bara ett intrång i den personliga integriteten, den är ett totalt onödigt intrång i densamma.

Andra "integritetkränkande" institutioner i Sverige, som Skatteverket och Kronofogdemyndigheten (och Systembolaget, om man nu anser att det är ett intrång på sin integritet att inte få köpa sprit i mataffären) fyller i alla fall en funktion.

InläggSkrivet: Fre Jun 20, 2008 10:25 pm    Ämne: Citera

Gustav skrev: "Andra "integritetkränkande" institutioner i Sverige, som Skatteverket och Kronofogdemyndigheten (och Systembolaget, om man nu anser att det är ett intrång på sin integritet att inte få köpa sprit i mataffären) fyller i alla fall en funktion"

Nyfiken fråga: Hur i helvete skulle det vara intrigitetskränkande att inte få köpa sprit i mataffären? : P

FRA fyller också den, likt Skatteverket etc, en funktion. Så det argumentet måste jag erkänna, förstår jag inte. Det jag, och antagligen CF, menar på är att Skatteverket mfl går att använda i intrigitetskränkande syfte. Tex genom att snoka rätt på din inkomst, var du bor, vilka som är din släkt, ditt personnummer, dina telefonnummer, bolagsregister mm. Även om mitt syfte bara är att snoka för skojs skull, så kränker jag din intrigitet genom att ta reda på informationen utan din vetskap eller godkännande.

MVZ
Therion
Furir

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Lör Jun 21, 2008 8:55 am    Ämne: Citera

Jag deltog för ett antal veckor sedan i en kurs i kommunikationsspaning och teknisk signalspaning(KOS & TES) på just FRA. Jag vågar påstå att jag har viss insyn i hur FRA fungerar.

Gere skrev:
Problemet med lagen är att den enbart kommer att ha negativa effekter.

Jag håller inte med dig. Med dagens teknik skickas mer trafik än någonsin via kabel/fiber, och om FRA ska fortsätta ligga på förkant inom signalspaning måste de ges möjlighet att spana även där. Att spana mot områden/arenor där det inte sänds information/sänds mkt lite är slöseri med tid och resurser.

Absolut, det finns en risk att någon utnyttjar systemet för att ta fram personlig/känslig information, men det kräver att någon bryter mot de regler som finns kring hur systemet får användas(T ex att man endast får spana mot kabeltrafik utanför sveriges gräns). Och om någon kan tänka sig bryta mot det, då tror jag att man lika gärna kan bryta mot otillståndet att spana mot kabel. Och om vi inte kan lite på FRA, vem kan vi lita på då? Ärligt talat har jag större förtroende för FRA än för tillexempel skatteverket, med tanke på de rutiner de har för att anställa folk.
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger
Gere

Från: Lappkärrsberget / Stockholm

InläggSkrivet: Lör Jun 21, 2008 9:35 am    Ämne: Citera

Jag menar inte att FRA som sådant inte fyller någon fuktion, jag menar att spaning mot vanligt folk utan att det föreligger någon brottsmisstanke inte kommer att leda till lägre brottslighet eller minskat terrorhot utan bara ökade intrång i den personliga integriteten.

Och att man bara får spana på kabeltrafik utanför sveriges gräns hjälper inte då större delen av till exempel alla mail går via utlandet (till exempel hotmail, gmail, facebook, hur är det med det här forumet?)
Clara
Stamkund

Från: Sollentuna

InläggSkrivet: Lör Jun 21, 2008 9:53 am    Ämne: Citera

Citat:
(T ex att man endast får spana mot kabeltrafik utanför sveriges gräns).

Lite spännande att våra folkvalda beslutar om att våra underrättelseorgan ska på spana på andra länders medborgare, utan att överhuvudtaget fråga dem först.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger

InläggSkrivet: Lör Jun 21, 2008 10:27 am    Ämne: Citera

Clara: och du tror inte att CIA och MI6 gör samma sak? Jag är övertygad om att de gjort det i många många år utan att vi fått reda på det. Sedan att deras insatser antagligen är mer riktat än den svenska, tycker jag inte är någon större skillnad.

MVZ
Fingon

InläggSkrivet: Lör Jun 21, 2008 8:51 pm    Ämne: Citera

Ok, de allmänna försvaren som plockas fram i denna tråd är alltså: "Vi är redan övervakade av andra institutioner, därför gör det inget vi blir ännu mer övervakade" respektive "Andra länder gör också såhär". Lysande! Very Happy

Eller vänta.. Nej!

C-F: Du brukar inte stänga dörren när du går på toaletten va? Alla människor bajsar ju, och torkar sig i röven. Jag har inget att dölja, det är helt naturligt, alla människor gör så här! Jag yrkar på att toalettdörrar avskaffas, då de inte fyller någon funktion. Kameraövervakning på t.ex. skoltoaletter skulle ju btw säkert få bort massvis med klotter! Jag har inget att dölja! Har du?

Alla människor har något att dölja, nu eller i framtiden. I FN's deklaration om de mänskliga rättigheterna (artikel 12) slås fast med all önskvärd tydlighet att alla människor har rätt till ett privatliv, och att ett "godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens" är att betrakta som ett direkt brott mot dessa. Att regeringen skall kunna kolla upp mail, SMS mm bara för att de verkar lite suspekta, utan att avsändaren eller mottagaren egentligen ens är misstänkt för brott, är ett direkt brott mot denna deklaration.

Fullkomligt vansinne ur ett integritetsperspektiv, och framför allt: Lagen kommer inte fånga några "terrorister". Det finns metoder att komma runt övervakningen för de med tillräckliga kunskaper. De som övervakas blir det vanliga folket.

Något som också är ganska underligt är att lagen skall hjälpa till med terroristbekämpning. Jag garvar fan ihjäl mig Very Happy jag menar, alla de där terroristhoten mot Sverige? Tom. SÄPO anser att terroristhotbilden mot Sverige är obefintligt låg, på en femgradig skala ligger den på en etta. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=893072&from=rss
Och vilka terroristhot har ägt rum mot Sverige, någonsin? Just ja, tyska RAF försökte ju kidnappa Anna Greta Leijon där på 70-talet. Eh.. De misslyckades, har jag hört. Vi kan konstatera att det enorma terroristhotet mot Sverige är.. Helt och fullkomligt obefintligt. Det lilla som någon gång funnits var helt under kontroll och hade varit det även utan att alla medborgare i landet måste få sina mail, SMS och ip-telefonisamtal avlyssnade.

Det bästa är att vissa borgerliga riksdagsledamöter i debatten inför omröstningen tog upp att "Skandinaviska soldater har dödats och skadats i Afghanistan (Shocked )". Detta skulle vara en del av anledningen till varför FRA-lagen måste införas, ty detta är internationell terrorism. Alltså....Laughing Laughing Laughing Laughing
Massavlyssning av alla som lever i Sverige skulle alltså stoppa truppminor och eldanfall mot svenska trupper i... Afghanistan? Ahahahahaaha, det är ju helt jävla hilarious! Det är fan top of the notch Very Happy Rent och skärt VANSINNE!
Läs hela riksdagsdebatten här (klicka). Jag tänker framför allt på Allan Widman (fp), anförande 124 och Hans Wallmark (m), anförande 163.

Jag säger bara en sak:

(upphovsrätten till bilden är fri, så jag direktlänkar)

Vad jag tycker alla glada ja-sägare skall fråga sig är varför de vill sätta ett sånt här maktmedel i händerna på vår regering, och även fråga sig: Vem sitter vid makten i Sverige om tio, 20 eller 50 år? Spänningar och förändringar i världspolitiken kan leda till att personer du absolut inte vill skall ha tillgång till denna information plötsligt sitter på väldigt mäktiga positioner. Det är vansinne.

Något som understryker min poäng är frågan: "För vem röstas egentligen lagen igenom?". Politikerna i riksdagen är valda för att representera svenska folket. I en folkomröstning skulle FRA-lagen sparkats all helvetes väg, då folket uppenbarligen inte vill ha den Den här undersökningen gjorde några dagar innan omröstningen (innan ens hela folket verkade känna till frågan), och där är en enormt klar majoritet av svenska folket (med 20% ledning) mot lagen. http://nyhetskanalen.se/1.506848/2008/06/17/sa_tycker_svensken_om_fra_forslaget
Samtliga politiska ungdomsförbund är mot lagen. På tisdagens demonstration stod Moderata Ungdomsförbundet bredvid Syndikalistiska Ungdomsförbundet mfl och skanderade tillsammans "STOPPA FRA!". Det saknas på något vis täckning för införandet av lagen. En otroligt klar majoritet är emot den. Uppenbarligen lyssnar dessa förrädare, skitstövlar och yrkespolitiker hellre till försvarsmaktens generaler än till det egna folket. Och det gäller sossarna likaväl som högern (Vänstern och Miljöpartiet är de enda riksdagspartierna som varit emot förslaget hela tiden sedan det lanserades av Thomas Bodström).
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email

InläggSkrivet: Sön Jun 22, 2008 12:45 am    Ämne: Citera

Martin A skrev: "Ok, de allmänna försvaren som plockas fram i denna tråd är alltså: "Vi är redan övervakade av andra institutioner, därför gör det inget vi blir ännu mer övervakade" respektive "Andra länder gör också såhär"."

Jag tycker inte att jag ser dessa allmänna försvar på det sätt som du säger. Jag själv säger inte att det gör mer rätt att andra övervakar. Det jag sa, och vände mig emot, var när Clara ansåg att andra länder inte gör det. För det är jag rätt övertygad om att de gör.

MVZ
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Sön Jun 22, 2008 9:32 am    Ämne: Citera

Fingon skrev:
Något som understryker min poäng är frågan: "För vem röstas egentligen lagen igenom?".

Där satt den!
Jag har fått lära mig av en av Sveriges främsta forskare inom sitt område att man alltid vid förändringar i organisationer, lagstiftningar, etc (och ärtt mycket annat också, förresten) skall fråga "För vem?"

För vem görs det här? Vem drar/kan dra nytta av det?

Mitt eget samröre med terrorister är obefintligt, och något hot mot rikets säkerhet kan jag näppeligen räknas som - men visst fasiken har även jag en del små saker som jag helst håller utanför myndigheternas kännedom! Småskaer, som sagt, och knappast något som FRA lär spilla tid på - i dagsläget. Nu får staten genom FRA-lagen rättigheter att övervaka oss. Precis som Fingon så riktigt påpekar vet vi i praktiken inte ett skit om hur de rättigheterna kommer att användas om 5, 10, 15 eller 20 år! Plötsligt kan ju någon komma fram till att "När nu övervakningsapparaten ändå redan finns och är i bruk kan vi ju också bevaka *fyll i valfritt alternativ*".

Visst, i de allra flesta fall gäller principen "Har man rent mjöl i påsen behöver man inte oroa sig" - men jag vågar påstå att ytterligt få av oss har så 100%-igt rent mjöl i sin påse att det inte finns minsta lilla smutskorn någonstans. Idag, i juni 2008, spelar de enstaka smutskornen kanske ingen roll - men senare?

LC
Magnus W
Besökare

Från: Sollentuna

InläggSkrivet: Sön Jun 22, 2008 10:50 am    Ämne: Citera

Jag är emot den nya "FRA-lagen" därför att:
1. Det finns inget Terrorhot mot Sverige, alltså har vi ingen anledning till att ha en avlyssningslag
2. Det kommer att skrämma iväg utländska företag
3. Även om jag inte har något att dölja så vill inte jag att FRA ska läsa mina mail som jag skickar utomlands
4. Sverige som land kommer att hamna på samma nivå som Rumänien som är ett av dom länder i världen som sämst skyddar den personliga integriteten

Dock så har jag redan vidtaget åtgärder för att komma runt FRA-problemet så dom kan ju försöka avlyssna mig nu Twisted Evil
C-F
-

InläggSkrivet: Sön Jun 22, 2008 12:12 pm    Ämne: Citera

Fingon. Jag stänger inte dörren när jag går på toa för att skydda mig från insyn. Jag stänger dörre av hänsyn mot de utanför som garanterat inte vill se mig sitta och skita.

Åter igen är det ordet personlig intigritet som används som argument. Är det någon som öht reflekterat över hur många som redan nu kan läsa personliga mail om de verkligen vill? Är det någon som reflekterat över att innan denna lag kunde FRA göra precis som de ville. Nu har de fått vissa restriktioner.

Min intigritet kränks mer av att jag förbjuds köpa öl för resten av dagen 30 min innan stängningsdags pga att min myndiga kompis som ska hjälpa mig att bära inte har leg. Likväl avkrävs jag på ID.

Jag är ganska säker på att andra säkerhetstjänster redan avlyssnar(läser) min och andra svenskars e-post. All min telefontrafik spelas förmodligen in och lagras tillsammans med alla samtalsloggar och vilken basstation som använts.

Citat:
1. Det finns inget Terrorhot mot Sverige, alltså har vi ingen anledning till att ha en avlyssningslag

Källa på det påståendet tack?

Citat:
2. Det kommer att skrämma iväg utländska företag

Källa på det?

Citat:
3. Även om jag inte har något att dölja så vill inte jag att FRA ska läsa mina mail som jag skickar utomlands

Detta är det enda som du ahr en trovärdig källa på eftersom det är din egen subjektiva åsikt. Men det finns ingen garanti att de faktiskt kommer läsa dina mail.

4. Sverige som land kommer att hamna på samma nivå som Rumänien som är ett av dom länder i världen som sämst skyddar den personliga integriteten

Källa på det tack? Hur är det med integriteten i Nordkorea, Swasiland och Kina btw?
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 1 av 7

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet