Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Om upphovsrätt.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Fre Aug 22, 2008 3:08 pm    Ämne: Citera

Men för i helvete...
Det här med bevisligen rätt och fel att fildelning och kopiering från böcker skulle generera tillväxt är felaktig.

Läs artiklarna jag länkade till:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2409&a=818182

och här talar vi inte längre om fildelning för eget bruk:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2409&a=818282

Jag menar inte att det inte har skett eller att det aldrig kommer att ske, men generellt så inverkar piratkopiering NEGATIVT när den blir en NORM istället för att försäljningen är det. Nu står vi och väger där tillgången är stor och att vi inte behöver betala för att få det vi vill ha. Men det kommer obenhörligen bli konsekvenser. Det är dessa som vissa verkar ha så in åt helvete svårt att förstå.

MVZ
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Fre Aug 22, 2008 8:47 pm    Ämne: Citera

MartinZ skrev:
Jag menar inte att det inte har skett eller att det aldrig kommer att ske, men generellt så inverkar piratkopiering NEGATIVT när den blir en NORM istället för att försäljningen är det. Nu står vi och väger där tillgången är stor och att vi inte behöver betala för att få det vi vill ha. Men det kommer obönhörligen bli konsekvenser. Det är dessa som vissa verkar ha så in åt helvete svårt att förstå.

MVZ

Man tror det man VILL tro. I synnerhet om det man vill tro rättfärdigar något som man egentligen vet är fel, och man därigenom kan tysta ett dåligt samvete, slippa ta ansvar för det felaktiga man sagt och/eller gjort, slippa ändra på sig och slippa avstå den/de fördel/ar man fått. Då kan man upprepa det man tror/önskar/hoppas (stryk det som ej önskas) tills det får status av Etablerad Sanning - oavsett om det ÄR sant eller ej.

Man kan t ex använda exemplet om spelet som såldes i 800 ex och under samma tidsperiod piratkopierades i 1200 ex och påstå att försäljningen annars "säkert bara hade varit 500 ex" och att man alltså "egentligen" hjälpte dem som sålde spelet! Att resonemanget saknar både rimlighet och verklighetsförankring är liksom bisaker. Det viktiga är att befästa sitt rättfärdigande. Rolling Eyes

(Jag möter sånt där ideligen i mitt jobb. Andra frågor, visserligen, men precis samma "logik"..)

Ha en bra helg på er!
Jag skall bygga på mina kanoter, jag.

Lasse C
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Mån Aug 25, 2008 10:46 am    Ämne: Citera

Lasse C skrev:

FEL. Ditt resonemang håller ENBART om det varit helt gratis att få fram boken - och det har det nämligen inte varit! Även om vi räknar kostnad för arbete och tid = 0, så har det ändå inneburit kostnader att få fram boken i tryckbart skick, och sedan kostnader för att trycka den. Om ingen köper den får jag inte igen de pengarna, och då FÖRLORAR jag på det.

*suck* Läs helheten istället för lösryckta meningar. Du förlorar ingenting på att jag laddar ner boken om alternativet hade varit att jag inte hade köpt den.

Citat:
Det är ju elementärt, hur kunde du förbise det?

Jag antog helt enkelt att folk kunde läsa mellan raderna, men tydligen inte.

Citat:
Om du besvärar dig med att läsa innantill i det jag skrivit så ser du att jag inte är bekymrad över om EN person kopierar eller laddar ner boken.

All fildelning börjar i stort sett med att en person kopierar en sak och sprider den vidare. Men bara för att klargöra, menar du att du inte har någonting emot att EN person kopierar boken och lägger upp den på exempelvis Piratebay? Då kan ju helt plötsligt alla få tillgång till den, trots att bara en person kopierat den. Då spelar det ju ingen roll om det är en eller sju som kopierar den.

Citat:
Där finns statistik som säger emot dig, nämligen.

Pålitlig statistik från källor som inte har ett eknomiskt intresse?

Citat:
För övrigt, att jämföra bibliotekens gratis tillhandahållande av böcker med fildelning är en logisk kullerbytta av otroliga mått. Biblioteken ökar bokfärsäljningen p g a att folk läser mer men måste LÄMNA TILLBAKA bibliotekens böcker! Man kan alltså inte behålla dem. Vill man då äga dem så vill man köpa dem.

Så du tycker fildelning är helt okej så länge jag förstör bokfilen efter jag har läst den? För på alla bibliotek jag har varit på kan du i princip låna böcker hur länge som helst.

Citat:

Om du pratar om "Bumerangboken" så är det riktigt.

Jag pratar om alla böcker. Den minimala summan av mina skattepengar som går till biblioteken räknar jag inte.

MartinZ skrev:
Men för i helvete...
Det här med bevisligen rätt och fel att fildelning och kopiering från böcker skulle generera tillväxt är felaktig.

Gratis tillgång till böcker har lett till ökad bokförsäljning, ja.

Citat:
Nu står vi och väger där tillgången är stor och att vi inte behöver betala för att få det vi vill ha. Men det kommer obenhörligen bli konsekvenser. Det är dessa som vissa verkar ha så in åt helvete svårt att förstå.

MVZ

...och vissa verkar ha svårt att förstå att folk helt enkelt inte VILL betala för alla skräpspel som släpps, trots massiva och kostsamma marknadsföringskampanjer. Marknaden får då helt enkelt anpassa utbudet efter efterfrågan (och det är här Fingons jämförelse med gaslyktetändare passar in).
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande

InläggSkrivet: Mån Aug 25, 2008 11:15 am    Ämne: Citera

Tjalve skrev: "Pålitlig statistik från källor som inte har ett eknomiskt intresse?"

Ah, just det. Bara för att man inte har ekonomiskt intresse för något så är man per automatik pålitlig. Du VÄLJER att göra den opålitlig för att den inte passar dig. Väldigt bekvämt om jag får säga mitt.

Ett sätt att mäta försäljning vs piratkopiering är hur skiv- och bokförsäljningen var på 40-80-talet. Då såldes det massor med skivor än vad det procentuellt sett gör idag. Även om det även då kopierades på media som var långt sämre än LP-skivor, så såldes det. Då var efterfrågan mycket större än tillgången. Under 80-talet så kommer dessa ikapp; dvs tillgången ökar och kan parera efterfrågan.

Piratkopiering går också att applicera på andra marknader än musik och spel. Tex bildelar. Där ser man en tydlig minskning av sina egna delar gentemot pirat. Det har till och med gått så långt att Volvo slipar bort sitt märke på delar och säljer dem som pirat med lägre garanti etc. Där är ett väldigt bra exempel på minskad försäljning pga pirater som vill snylta på andras patent och idéer.

Så över till Martin A's grupp, Tjalve. Anser du att det är rätt och riktigt av mig att lägga ut hans skiva så att du och alla andra kan njuta av hans musik utan att behöva betala honom en enda krona? Kronor som han säkert skulle vara tacksam över att få. Om inte annat än så bara för att lägga på hög och kunna investera i mera studiotid nästa gång?

Tillägg: däremot så håller jag helt med om att en kopierad fil inte är lika med x antal förlorade kronor. Men om många gör det, vilket många gör, så genereras det på det stora hela betydligt mindre pengar. Det är enkel matematik:
Varför tror du att ett antal nedladdningar av Timberlakes senaste, i princip matchars antal sålda plattor? Räkneexempel:
Det har laddats ner 10 000 exemplar av någon kändis film. Den har sålts i 15 000 ex. Innan nedladdnings-eran så skulle den ha sålt 20 000 ex. Då innebär det fortfarande att den skulle ha tjänat MER. Det är inte svårare än så.

Martin _ _
C-F
-

InläggSkrivet: Mån Aug 25, 2008 1:31 pm    Ämne: Citera

Hur mycket kan man egentligen förvanska och vrida på någons argument innan det blir löjligt.

Lasse C skriver att det inte är ett problem om EN person kopierar ett verk.

Om denna endaste person lägger upp den på en fildelningssida som i Tjalves fråga ovan rör det sig inte längre om EN person. Då har ju plötsligt 1000-tals personer möjlighet att kopiera verket. Då är det inte längre EN person.

Det jag har lite svårt att förstå är varför folk på olika vis vill argumentera för att olaglig spridning borde vara lagligt. Det är enkelt, billigt och nästan garanterat straffritt. Men är det verkligen så hemskt att erkänna för sig själv att man utför en olaglig handling?

Carl-Fredrik
Till överst på sidan

InläggSkrivet: Mån Aug 25, 2008 1:43 pm    Ämne: Citera

CF skrev: "Men är det verkligen så hemskt att erkänna för sig själv att man utför en olaglig handling? "

Ja, det tror jag att det är. Särskilt när man rättfärdigar sitt handlande genom ideologi istället för rationellt tänkande.

När, inte om, jag laddar hem en film så vet jag med mig att det är olagligt och att jag bidrar till försämring av återinvestering etc.
Många gånger har jag rättfärdigat en film med att jag ändå inte skulle se den. Innan jag hade en dator och bandbredd för nedladdning så var jag ganska frekvent på videoaffärer och hyrde film. Detta då jag ansåg det som ett bra alternativ till att köpa filmen (som ofta var dyr och inte värd de pengarna) eller köpa en upplevelse genom biograf.
Nu när jag kan ladda hem i princip allt jag vill ha, så har min vilja att köpa saker minskat drastiskt. För varför ska jag ens betala 25-50 kr för en hyrfilm när jag kan få den gratis?
Men, och det här är viktigt, det är fortfarande fel och olagligt.

En sak till gällande bibliotek och utlåning som tydligen har missats:
Lasse C ska ha skrivit här att om man får tillräckligt många utlån så erhåller författaren/motsv en peng. Så det är heller inte det helt gratis. Och genom att låna ett verk så får upphovrättsinnehavaren en pinne. Så därför är heller inte bibliotek jämförbart med fildelning. Mer rättvist vore jämförelsen om någon satt och betalade ut skattepengar för varje nedladdning från en torrent-sajt.

MVZ
Silver
Inventarie

InläggSkrivet: Mån Aug 25, 2008 4:17 pm    Ämne: Citera

Tjalve skrev:

Citat:
Nu står vi och väger där tillgången är stor och att vi inte behöver betala för att få det vi vill ha. Men det kommer obenhörligen bli konsekvenser. Det är dessa som vissa verkar ha så in åt helvete svårt att förstå.

MVZ

...och vissa verkar ha svårt att förstå att folk helt enkelt inte VILL betala för alla skräpspel som släpps, trots massiva och kostsamma marknadsföringskampanjer. Marknaden får då helt enkelt anpassa utbudet efter efterfrågan (och det är här Fingons jämförelse med gaslyktetändare passar in).

Vad lever du i för värld? Folk laddar bara ner det de inte vill ha egentligen? Och köper allt annat? Tror du på det? Tror du verkligen att om man producerar något bra så kommer alla att köpa det istället för att ladda ner det? Du tror inte att folk laddar ner musik för att det är musik de vill ha? Eller filmer de vill se? Som de skulle ha köpt om de inte hade möjlighet att ladda ner?
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Anneli
Inventarie

Från: Huddinge

InläggSkrivet: Mån Aug 25, 2008 5:29 pm    Ämne: Citera

Silver skrev:
Tjalve skrev:

Citat:

MVZ

Vad lever du i för värld? Folk laddar bara ner det de inte vill ha egentligen? Och köper allt annat? Tror du på det? Tror du verkligen att om man producerar något bra så kommer alla att köpa det istället för att ladda ner det? Du tror inte att folk laddar ner musik för att det är musik de vill ha? Eller filmer de vill se? Som de skulle ha köpt om de inte hade möjlighet att ladda ner?

Det finns en viss poäng i det där. Filmer jag vill ha för att jag vet att jag tycker om dem går jag och köper. Böcker som jag känner att jag vill äga går jag också och köper. Annars lånar jag dem på biblioteket. Det är trots allt någonting med att ha en riktig pappersbok, som står i ens bokhylla och som är ens egen.
Och det är trots allt någonting med att ha riktiga skivor. (Nu tror jag att majoriteten av de skivor jag köpt under året har varit LPar för 10kr styck på secondhandbutiker, förvisso).

Men å andra sidan, när en cd som man vet att man gillar en eller två låtar på kostar 170-180kr i handeln, då är det inte bara att gå och köpa den längre. Jag äger på sin höjd fem cd-skivor där jag tycker att hela skivan är bra och lyssningsbar, ofta är det ca hälften av låtarna sm är det. Och jag har ingen lust att betala en femtedel av min månadsinkomst (jag går på studiebidrag, 1050kr/mån) för två låtar som jag tycker om.

Innan VHS-filmerna dog ut helt så spelade jag frekvent in film från TV. Och gjorde blandband där jag kopierade låtar från cd och radio. Det här är väl egentligen precis samma sak som att piratkopiera, jag får en film gratis och kan se den hur ofta jag vill, men jag har aldrig hört någon höja upprörda röster om att det spelas in film från tv. Varför inte?
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger

InläggSkrivet: Mån Aug 25, 2008 7:13 pm    Ämne: Citera

Etiskt sett så är det piratkopiering, ja. I juridisk mening så var det inte olagligt. Detta då det gick under det som kallades för enskilt bruk.
Det är den lagen som ställt till det för många då den nu blivit uppdaterad. Tanken var att i och med att inspelningen skedde på ett underlägset media (VHS och kasettband inspelat från TV/radio är en avsevärd kvalitetsförsämring) och var ingen fara i sig.

På slutet av VHS-eran så kom det ut kopieringsmoduler där man behövde två VHS-spelare med en sladd imellan. Plötsligt så kunde man kopiera band snabbt och till högre kvalitet då signalen gick direkt från maskin till maskin. Ändå blev det en försämring då analoga signaler alltid försämras när den går genom kabel.

Att man inte har råd att köpa en sak rättfärdigar egentligen inte en olaglighet. Bara för att du inte har råd att köpa en bil, betyder det inte att det är OK för dig att låna grannens bil och köra runt med den. Däremot så innebär piratifiering av saker, att saker blir dyrare. Det är ren fakta som är obestridbar oavsett vad man försöker säga genom ideologiska flaskbottnar till glasögon.

En sak som jag kom och tänka på gällande det här dravlet om att information ska vara fri.
Den inställningen tar avstamp i en rörelse kring 80-90-talet i USA. Det var bland de första band-kampanjerna som fanns innan de tog all skönan färg och betydelse allt ifrån rosa, svart, grön, röd och brun. Det kallades för Blue Ribbon och stod för Free Speech. Och nu talar vi alltså om fritt som i att den ska vara obehindrad. INTE att den ska vara gratis!
På den tiden så kämpade man (jag var med) med rätten att uttrycka sig. Att man inte skulle bli censurerad eller hindrad när man sa sin mening. Tex rätten att säga att pedofili är OK. Bla så var den gamla BBS'en Flashback en språngbräda utan dess like för en sådan kampanj. Flashback finns än idag och är nästan, om inte mer, kontroversiell idag än det var för 10, 15, 20 år sedan. Men Flashback är INTE en Blue Ribbon-sajt. Det var bara ett sätt att kunna agera ifrån.

Blue Ribbon-förespråkade delades snabbt in i två läger; de som ville följa demokratiska lagar och de som inte ville det. De som inte ville det blev i mångt och mycket de första att börja fildela med program som Napster.

Gällande ekonomiska effekter;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fildelning#Ekonomiska_effekter

"Försäljningen av fonogram har minskat i Sverige under under perioden 2002-2006, men samtidigt har antalet bokningar till livekonserter och festivaler kraftigt ökat"

Men ändå, trots ökade bokningar och vad man skulle kunna se som ökat intresse för banden, så säljs det mindre skivor. Är det inte märkligt så säg? Eller så tänker man efter ett steg till: skivan kan jag få gratis men live så kan jag inte det. Jag tror också att den ökade live-bokningen beror på att man säljer en upplevelse.
Jag fick berättat för mig om bandet Kent som är aggressiva piratmotståndare, vars forum man blir utkastad ifrån om man frågar om låtarnas texter. Detta med motiveringen att om du har skivan så finns texten med i skivan. Hårt? Må så vara, men jag tycker det är sunt. Man har en nolltolerans. Hursomhelst... Kent började sälja andra produkter kring sig. Bla lanserades en Kent-mobil. Direkt började fansen gnälla om sell out's. Kent replikerade med att om de köpte skivorna så skulle de inte behöva sälja kringprodukter.

S Å E N K E L T Ä R D E T H Ä R U T E I V E R K L I G H E T E N

En annan sak att fundera över;
du arbetar som fotograf åt en tidning och får betalt per bild (inte alls ovanligt). Du får betalt för en bild som går på första sidan i dagspressen. Samma dag används bilden av Aftonbladet, Expressen mfl utan att sätta ut ditt namn eller betala. Är det rätt eller fel?

Martin _ _
Silver
Inventarie

InläggSkrivet: Mån Aug 25, 2008 7:14 pm    Ämne: Citera

Edit: Svar till Anneli.

Tja, jag vet inte varför men det känns faktiskt annorlunda. Kanske för att det med musiken inte är en hel skiva, utan bara en enstaka låt och för att det redan finns gratis att tillgå, på radio eller tv, med artistens medgivande, eller iallafall utgivarens medgivande, annars skulle det ju inte vara på tv, tror jag.

Och samtidigt så är det ju bara en person. Du spelar inte in en film från tv på 2000 band och delar ut dem på gatan.
Till överst på sidan
Magnus W
Besökare

Från: Sollentuna

InläggSkrivet: Mån Aug 25, 2008 9:54 pm    Ämne: Citera

Silver skrev:
Gäller det även om filmen, spelet eller musiken inte finns i skivform eller dvd-form utan bara existerar som en fil? Det finns många indie-speltillverkare och en del filmskapare som bara har sina filmer (det finns sådada böcker också för den delen) som filer. Om du laddar ner det får du alltså exakt samma fil som annars, skillnaden är bara att det du gör är olagligt och att du inte betalt för dig. Skulle du ladda ner, prova och sedan betala isåfall, eller skulle du nöja dig eftersom du redan har samma sak?

Jag känner inte till någon film som bara har släppts på nätet som en (t.ex.) .avi fil, inte heller några böcker som bara har släppts som nedladdningsbart material. När det gäller sådana filmer så kan jag inte tro att dom skulle vara någon hit att se på och har därför ingen anledning till att ladda ner den... eller hur? Och som jag sagt förut så är böcker väldigt otympliga att läsa på en dator och därför skulle jag inte ladda ner en sådan eftersom den inte finns i fysiskt format.

När det kommer till musik så känner jag till musiker som lagt upp sin musik för nedladdning, dock ingen som har lagt upp sin musik på nätet till salu med endast enstaka låtar. Däremot känner jag till minst ett band som har lagt upp sin musik för att man ska kunna ladda ner den gratis, eftersom dom är kritiska till musikbolagen.

Silver skrev:
I de andra fallen så verkar det ju inte vara så att du bryr dig om den som skapat det du har, utan bara att du vill ha en fysisk kopia på musik i högre kvalite.

Och vad får dig att tro att jag inte bryr mig om den som har skapat musiken. Jag laddar ju ner sådan musik som är bra och går på konserter med musiker som är bra och ger mitt stöd på det sättet. Så att jag inte bryr mig om den som har skapat den musik som jag lyssnar på är BS!!!
Silver
Inventarie

InläggSkrivet: Mån Aug 25, 2008 11:21 pm    Ämne: Citera

http://www.lulu.com/ säljer nerladdningsbara böcker. Vissa av dem finns visserligen att få i riktigt bok-format, men långt ifrån alla.

Filmer vet jag att det finns ett flertal, men jag kan inte komma på något specifikt exempel. Dr. Evil's sing-along blog kommer jag att tänka på, men jag har för mig att de håller på att diskvalificera den genom att släppa den på dvd (den säljs ju redan nu som nerladdningsfil, så den kanske räknas ändå).

Och spel tror jag inte ens jag behöver ge exempel på.

Att vissa personer lägger upp sina musik gratis är fullständigt irrelevant. Det handlar inte om att folk väljer (titta på det ordet, du verkar missa det en del) att lägga upp sin musik gratis. Det handlar om folk som stjäl musiken när artisten inte lägger upp sin musik gratis.

Citat:
Jag laddar ju ner sådan musik som är bra och går på konserter med musiker som är bra och ger mitt stöd på det sättet.

Var det inte det jag nyss sade? Att du laddar ner den och inte köper den, och därmed stödjer artisten?
Till överst på sidan
Magnus W
Besökare

Från: Sollentuna

InläggSkrivet: Tis Aug 26, 2008 8:37 am    Ämne: Citera

Silver skrev:
http://www.lulu.com/ säljer nerladdningsbara böcker. Vissa av dem finns visserligen att få i riktigt bok-format, men långt ifrån alla.

Mycket möjligt men jag läser som sagt inte böcker på min dator eftersom det är alldeles för jobbigt.

Silver skrev:
Filmer vet jag att det finns ett flertal, men jag kan inte komma på något specifikt exempel. Dr. Evil's sing-along blog kommer jag att tänka på, men jag har för mig att de håller på att diskvalificera den genom att släppa den på dvd (den säljs ju redan nu som nerladdningsfil, så den kanske räknas ändå).

Ja, då räknas den om den säljs som nedladdningsbar fil. Men hur bra kvalité är det på den filmen egentligen?

Silver skrev:
Och spel tror jag inte ens jag behöver ge exempel på.

Det finns många spel på internet som både är gratis och som man ska betala för att få ladda ner och spela. Dock så vet jag ingenting om kvalitén på dom flesta av dessa spel, men eftersom jag ändå inte spelar dom så behöver jag inte ladda ner dom.

Silver skrev:
Att vissa personer lägger upp sina musik gratis är fullständigt irrelevant. Det handlar inte om att folk väljer (titta på det ordet, du verkar missa det en del) att lägga upp sin musik gratis. Det handlar om folk som stjäl musiken när artisten inte lägger upp sin musik gratis.

Har inte missat ett enda ord du har skrivit, så ja, det handlar inte om att folk väljer att lägga upp sin musik gratis, men det bandet jag tänkte på var det enda bandet jag kunde komma på som faktiskt lagt upp sin musik för nedladdning och som ett helt album. Jag kunde helt enkelt inte komma på några andra band som lagt upp enstaka låtar eller hela album för nedladdning

Silver skrev:
Var det inte det jag nyss sade? Att du laddar ner den och inte köper den, och därmed stödjer artisten?

Nej, det du sa var att jag inte brydde mig om den som skapade musiken utan att jag endast ville ha en fysisk kopia med högre kvalité, vilket är BS, eftersom jag faktiskt stödjer musikerna som jag tycker är bra genom att betala dyra biljetter för att kunna gå på konserter med mina favorit-artister. Sedan att jag hellre går på dyra konserter än att jag köper CD-skivor, vilket faktiskt ger mer till artisten än CD-skivorna ger, är en helt annan sak.
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Tis Aug 26, 2008 9:43 am    Ämne: Citera

MartinZ skrev:

Ah, just det. Bara för att man inte har ekonomiskt intresse för något så är man per automatik pålitlig. Du VÄLJER att göra den opålitlig för att den inte passar dig. Väldigt bekvämt om jag får säga mitt.

Nu sitter du bara och hittar på. Jag bad om pålititlig statistik från objektiva källor, jag har aldrig sagt att alla som har ett ekonomiskt intresse inte är pålitliga. Ska du sitta och lägga ord i mun på mig kan du diskutera med dig själv, jag vill inte vara med.

Citat:
Ett sätt att mäta försäljning vs piratkopiering är hur skiv- och bokförsäljningen var på 40-80-talet. Då såldes det massor med skivor än vad det procentuellt sett gör idag. Även om det även då kopierades på media som var långt sämre än LP-skivor, så såldes det. Då var efterfrågan mycket större än tillgången. Under 80-talet så kommer dessa ikapp; dvs tillgången ökar och kan parera efterfrågan.

...och i början på 90-talet när CD-skivor kom ökade skivförsäljningen enormt. Varför? För att folk ville ha de skivor de redan ägde på vinyl som CD-skivor. Marknaden kom med ett nytt säljande koncept som lockade köpare. Det är det marknaden borde göra idag istället för att gasta mord och få till tvångslagstiftning.

Citat:

Piratkopiering går också att applicera på andra marknader än musik och spel. Tex bildelar.

Läs ovan, jag har aldrig sagt att upphovsrätten ska vara helt fri. På vissa områden ska den vara mer restriktiv än på andra, det har jag inga problem med.

Citat:
Så över till Martin A's grupp, Tjalve.

Martin A är Fingon, inte sant? Tja, du kan ju fråga honom själv. Har han själv sagt att han inte har något mot fildelning borde han ju inte kasta sten i glashus och klaga om du kopierar hans skiva.

Citat:
Tillägg: däremot så håller jag helt med om att en kopierad fil inte är lika med x antal förlorade kronor. Men om många gör det, vilket många gör, så genereras det på det stora hela betydligt mindre pengar. Det är enkel matematik:
Varför tror du att ett antal nedladdningar av Timberlakes senaste, i princip matchars antal sålda plattor? Räkneexempel:
Det har laddats ner 10 000 exemplar av någon kändis film. Den har sålts i 15 000 ex. Innan nedladdnings-eran så skulle den ha sålt 20 000 ex. Då innebär det fortfarande att den skulle ha tjänat MER. Det är inte svårare än så.

Försäljningen kommer alltid att gå upp och ner. Om artister och dylikt inte kan producera saker som folk vill betala för sitter inte jag och sörjer. Bara för att de skulle ha tjänat mer betyder det inte att de har RÄTT att tjäna så mycket. Skulle jag inte kunna ladda ner filmen i ditt exempel skulle jag antagligen ändå inte köpa den. Folk köper fortfarande det de vill ha, de som anses som skräp laddar de ner.

C-F: Min poäng var att om man tycker det är okej att EN person kopierar ett verk så kan man lika gärna låta alla kopiera det. Den där ENDA personen lätt kan lägga upp det på internet, eller låta EN av dennes kompisar kopiera den eller ge bort kopian, osv.

Jag har inga problem med att erkänna att jag begår en olaglig handling, däremot så är det ju fullt logiskt att folk som är för fritt informationsutbyte vill ha det lagligt, eller hur?

MartinZ skrev:
En sak till gällande bibliotek och utlåning som tydligen har missats:

Nej, jag har inte missat det. Det var upptaget i mitt inlägg om skattepengar till bibliotek. Svenska bibliotek betalar för övrigt inte ett enda öre till utländska författare.

Silver skrev:

Ja självklart betalar folk inte för saker de inte tycker är värda pengarna om de kunde få dem gratis. Om du som artist inte lever upp till mina krav som konsument så är det klart som fan att du inte ska ha mina pengar. Bara det faktum att någon har producerat någonting gör inte att de automatiskt har skapat ett mästerverk. Vill jag inte betala för skiten gör jag inte det. Vi har sett otaliga exempel i den här debatten att de som faktiskt tycker någonting de laddat ner är bra också köper det.
Jämför med gratisprodukter man kan få lite varstans (ja, jag vet att någon VALT att ge bort dem), smakprover på Ica, gratisvykort och så vidare. Ofta väldigt låg kvalitet men gratis. De allra flesta skulle inte betala ett öre för det, så de väljer att låta bli. Jag skulle aldrig betala ett öre för exempelvis Timberlakes nya skiva, den är för dålig (och inte i min smak alls, men vi tar den som exempel), men hade det varit en bra skiva i mitt tycke (som exempelvis Iron Maiden's Dance of Death) betalar jag gladeligen för den.

Tillbaks till MartinZ som skrev:
Citat:
En annan sak att fundera över;
du arbetar som fotograf åt en tidning och får betalt per bild (inte alls ovanligt). Du får betalt för en bild som går på första sidan i dagspressen. Samma dag används bilden av Aftonbladet, Expressen mfl utan att sätta ut ditt namn eller betala. Är det rätt eller fel?

Skillnaden där är, som jag tidigare sagt, att det helt plötsligt blir folk som tjänar pengar på mitt verk. Ännu ett äckligt självcitat: "Ska någon tjäna pengar på ovanstående [informationsutbyte/bild i pressen] ska självklart upphovsman/männen ha sin beskärda del."

Jag har för övrigt inte något mot att artister säljer egna mobiler eller spel, jag köper ändå inte sånt. Jag går på konserter eftersom det (oftast) är musiken jag är ute efter. Visst, banden kanske inte tjänar sina hundra miljoner om året, med vad är det som säger att artister automatiskt har rätt att bli miljonärer?
Till överst på sidan

InläggSkrivet: Tis Aug 26, 2008 1:17 pm    Ämne: Citera

Tjalve skrev: "Nu sitter du bara och hittar på. Jag bad om pålititlig statistik från objektiva källor, jag har aldrig sagt att alla som har ett ekonomiskt intresse inte är pålitliga. Ska du sitta och lägga ord i mun på mig kan du diskutera med dig själv, jag vill inte vara med."

Inte då. Det är du som sitter och försöker göra retoriska poänger med att märka ord på det du själv skriver. Menar du på allvar att man ska ta allt du skriver exakt ord för ord? Det du insinuerade var just precis det som jag skrev en motreaktion på. Och det är jag inte alls ensam om att ha uppfattat ditt uttalande som. Och ja, det är helt upp till mig att tolka och stå för det. Om det inte är det du menar så får du vackert se till att skriva så att man inte kan tolka in saker isåfall.

Tjalve fortsätter med: "Martin A är Fingon, inte sant? Tja, du kan ju fråga honom själv"

Japp, det är honom jag menar. Dock så vill jag ha honom som exempel om vad DU anser. Genom att exemplifiera så kan vi förstå bättre med vad vi avser.

Avslutningsvis vill jag citera Tjalve igen: "På vissa områden ska den vara mer restriktiv än på andra, det har jag inga problem med. "

Här har jag väldigt svårt att hålla mig för skratt. Och vem anser du ska ha rätten att bestämma hur restriktiv man ska vara för varje område?
Låt mig gissa; du själv som egenskap av marknadskraft/Folket TM?

MVZ
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet