Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Om upphovsrätt.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
C-F
-

InläggSkrivet: Tis Aug 26, 2008 1:38 pm    Ämne: Citera

Citat:
"... däremot så är det ju fullt logiskt att folk som är för fritt informationsutbyte vill ha det lagligt, eller hur? ..."

"folk som är för fritt informationsutbyte" är vackra ord men handlar väll knappast om upphovsrätt? Fritt informationsutbyte är väll snarare att man utan ingrepp från stat kan uttrycka sina åsikter.

Du kan även lagligt sprida DIN information. Du kan även lagligt sprida DINA pengar och DIN egendom hur och var du vill (inom rimliga gränser).

Men vad har "fritt informationsutbyte" att göra med att ta andras upphovsrättsskyddade material och sprida det utan tillstånd?

I slutändan spelar det ingen roll om "somliga" köper de skivor de gillar eller köper konsertbiljetter. Det spelar heller ingen roll om några släpper vissa verk gratis eller att skivförsäljningen ökar pga nedladdingen. Det är fortfarande ett brott mot upphovsrättslagen. Det är stöld av en imateriel rättighet.

Att legalisera fildelning skulle vara att avskaffa imaterialrätten vilket är helt otänkbart eftersom rätten till sin egendom är en grundläggande del av vår lagstiftning.

Carl-Fredrik
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Tis Aug 26, 2008 1:45 pm    Ämne: Citera

CF skrev: ""folk som är för fritt informationsutbyte" är vackra ord men handlar väll knappast om upphovsrätt? Fritt informationsutbyte är väll snarare att man utan ingrepp från stat kan uttrycka sina åsikter. "

Exakt. Det skrev jag också om under mitt inlägg gällande Blue Ribbon-kampanjen under 80- och 90-tal.

MVZ
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Tis Aug 26, 2008 1:51 pm    Ämne: Citera

Tjalve skrev:
Lasse C skrev:

FEL. Ditt resonemang håller ENBART om det varit helt gratis att få fram boken - och det har det nämligen inte varit! Även om vi räknar kostnad för arbete och tid = 0, så har det ändå inneburit kostnader att få fram boken i tryckbart skick, och sedan kostnader för att trycka den. Om ingen köper den får jag inte igen de pengarna, och då FÖRLORAR jag på det.

*suck* Läs helheten istället för lösryckta meningar. Du förlorar ingenting på att jag laddar ner boken om alternativet hade varit att jag inte hade köpt den.

Citat:
Det är ju elementärt, hur kunde du förbise det?

Jag antog helt enkelt att folk kunde läsa mellan raderna, men tydligen inte.

Och jag antog - uppenbarligen felaktigt - att folk klarar att läsa innantill i det jag skriver. En synnerligen välvillig tolkning är att du aktivt anstränger dig för att inte förstå, så jag tar det en gång till. Den här gången försöker jag vara ännu tydligare (och det står inget "mellan raderna" - allt står på dem)

A: Jag talar inte om kopiering till ETT eller ENSTAKA exemplar (jag talar om exemplar, nota bene - inte om hur många personer som är inblandade), oavsett medium. Jag är IOFS inte lycklig över det heller, jag föredrar att folk köper av mig - men jag kan leva med det. Jag talar inte om specifika individers intresse av mitt material - och avgjort inte specifikt om dig.

B: Vi tänker oss att jag skriver ett litet kompendium. För att det skall bli tillräckligt begripligt för dig och dina åsiktsfränder räknar jag kostnaden för att ta fram manus till noll. Däremot kostar det att producera själva kompendierna. Låt oss säga att produktionskostnaderna är 15:-/ex och jag trycker 100 ex. Det kostar 1500:-. För att få igen mina 1500:- måste jag alltså sälja 30 ex om jag tar 50:- (ex moms). Säljer jag färre så har jag lagt ut mer pengar än jag får in. Detta är, märkligt nog, vad som definieras som förlust inom all affärsverksamhet. Säljer jag exakt 30 så går det jämnt ut. Först efter 30 sålda ex kan man resonera om utebliven förtjänst. Det här är ingen "åsikt", det är ju för bara ren matematik! (Och inte ens komplicerad matematik - bara de fyra räknesätten)

C: Att bemöta resonemanget att "Jag skulle ändå inte betalat för det, så då är det OK att kopiera eftersom han ändå inte skulle tjäna något på mig" skulle ge det totalt felaktiga intrycket att jag anser det värt att tas på allvar.

D: Nu blir det kanske svårt för dig, men försök hänga med! Wink
För att ge lite relation i det hela kan man slå ut den förtjänst som uppkommer på antalet nedlagda timmar. Då får man en timpeng, och kan se om den är skälig. Låt oss säga att jag säljer alla 100 kompendierna för 50:-. Det ger 5000 - 1500 = 3500:- i förtjänst. Låt oss säga att jag lagt ner 40 timmar, så blir det 87:50/timme. Minus skatt etc. blir det till mig en knapp femtiolapp per timme. Är det en hutlöst hög timpeng, tycker du?

Tjalve skrev:
menar du att du inte har någonting emot att EN person kopierar boken och lägger upp den på exempelvis Piratebay? Då kan ju helt plötsligt alla få tillgång till den, trots att bara en person kopierat den. Då spelar det ju ingen roll om det är en eller sju som kopierar den.

Om du faktiskt på allvar behöver ställa den frågan kan jag inte se att ett svar från mig är till någon som helst hjälp.

Du skriver också att du mycket väl kan tänka dig strängare upphovsrätt inom vissa områden. Låt mig gissa: Kan det händelsevis vara områden där en stärkt upphovsrätt är till nytta för dig eller åtminstone ointressant?

C-F frågade hur långt man kan förvränga argument innan det blir löjligt. I den här diskussionen har den gränsen för länge sedan passerats. Jag ser ingen poäng längre med att försöka föra en diskussion med folk som anstränger sig så hårt för att aktivt inte begripa och/eller som kommer med rent blaj.

MartinZ skrev:

om man får tillräckligt många utlån så erhåller författaren/motsv en peng. Så det är heller inte det helt gratis. Och genom att låna ett verk så får upphovrättsinnehavaren en pinne. Så därför är heller inte bibliotek jämförbart med fildelning. Mer rättvist vore jämförelsen om någon satt och betalade ut skattepengar för varje nedladdning från en torrent-sajt.
MVZ

Systemet är att för titlar med 1000 utlån eller fler/år får författare/motsv en ersättning. (Om en titel lånas mindre än 1000 ggr/år får författaren ingenting Sad ) Att denna ersättning infördes var just att man ville kompensera upphovsrättshavare för minskad försäljning! Det kan låta som en taskig affär för upphovsrättshavaren, men då skall man komma ihåg två saker som är en värlsvid skillnad mot fildelningssajter: Biblioteken köper böckerna de lånar ut, och upphovsrättshavaren väljer själv om hen vill sälja till dem. Om fildelningssajter hade motsvarande system med en ersättning till upphovsrättshavaren baserat på antal nedladdningar så skulle säkert flera vara beredda att ”släppa till” material. Det skulle ju trots allt bli en ”arbetsfri” inkomst så till vida att man slapp både produktion, distribution och kostnaderna för dem.

Lasse C

Senast ändrad av Lasse C den Tor Sep 04, 2008 6:44 pm, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Silver
Inventarie

InläggSkrivet: Tis Aug 26, 2008 10:53 pm    Ämne: Citera

Alltså, det där med att man får ladda ner saker man inte tycker om förstår jag inte riktigt.

Varför får man ladda ner något bara för att man själv inte tycker att det är värt något? Jag tycker personligen att kläder med tryck på är skitfult och vill inte betala ett öre för det. Betyder det att jag kan gå in i en affär, sno 10 tröjor med tryck och gå därifrån för att de inte är värda mina pengar?

Det är väl precis samma sak med musik eller filmer. Nej, du skulle inte köpt dem, men vad har du för rätt att ladda ner filmer, bara för att du tycker att de är dåliga filmer?

Det handlar inte om ifall du vill betala eller inte. Bara för att du anser att något är dåligt så är det inte okej att stjäla det. Speciellt inte då det säkert finns andra som tycker att det är bra, och tack vare alla som laddar ner det, på olika sätt och rättfärdigar det på olika sätt, lika lätt, om inte lättare, kan få tag på det genom att ladda ner det. Alla andra gör det ju.

Förresten, Magnus W.
Filmen i fråga (som för övrigt heter Dr. Horrible's sing-along blog, och inte Dr. evil's. Miss av mig) är fantastiskt bra, och har setts av miljontals människor. Visst, många av dem har inte laddat ner den, och inte alla som laddade ner den betalade för den, som man ska. Men en massa folk tycker att den är helt fantastisk. Bara för att den inte finns som DVD betyder inte att den är dålig. Kolla in den själv förresten: www.drhorrible.com

Senast ändrad av Silver den Ons Aug 27, 2008 5:29 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Magnus W
Besökare

Från: Sollentuna

InläggSkrivet: Ons Aug 27, 2008 8:34 am    Ämne: Citera

Har aldrig sagt att den skulle vara dålig, men jag kände inte till den och kan därför aldrig haft möjlighet att ladda ner den. Sedan är ju smaken som baken och att betala för att ladda ner en film jag kanske inte tycker är bra känns ganska onödigt.

F.ö. heter jag Magnus och inte Martin Wink
Silver
Inventarie

InläggSkrivet: Ons Aug 27, 2008 5:32 pm    Ämne: Citera

Sorry, var väldigt trött när jag skrev det där, ditt namn har rättats till. Jag rekommenderar fortfarande att kolla in filmen. Jag tycker att den är ett väldigt bra exempel. Den finns ju gratis på hemsidan, att kolla på när man vill. Om man däremot vill ladda ner den till iTunes, eller whatever så kostar det pengar. Folk piratkopierar den ändå. Trots att den finns där, utan någon kostnad. Är det fortfarande okej? Det finns möjlighet att se den gratis, och det finns möjlighet att köpa den, så att man kan se den var som helst och när som helst. Men folk stjäl den fortfarande.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Magnus W
Besökare

Från: Sollentuna

InläggSkrivet: Tor Aug 28, 2008 11:26 am    Ämne: Citera

Skulle snarare säga att det är onödigt att ladda ner den om den finns på en hemsida att kolla gratis. Det enda skäl folk kan ha att piratkopiera den är om dom vill ha den när dom inte har internet-uppkoppling, men som jag sagt tidigare så tycker man att den är bra så kan man ju betala för att få ladda ner den och stödja artisten.

En av anledningarna som jag ser med att ladda ner saker olagligt är kanske också för att man inte vet vart pengarna går. Jag skulle t.ex. inte ladda ner Loke's skivor eftersom att jag vet vart mina pengar går när jag köper hans skivor, pengarna går till hans sprit (och en del till hans boende och välbefinnande) men när jag köper en skiva från en butik så går endast 2-4% av skivans kostnad till artisten/gruppen, resten går någon annanstans och det tycker jag är fel.
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Tor Aug 28, 2008 12:10 pm    Ämne: Citera

Som en fortbildning inom mitt arbete läser jag boken ”Kriminalitet som livsstil” av Gunnar Bergström. (Kan verkligen rekommenderas, för övrigt!)
För närvarande läser jag kapitlet om ”neutraliseringstekniker”, dvs de tankemönster som kriminella använder för att neutralisera anklagelser från såväl andra som (kanske i ännu högre grad) sitt eget samvete, och för att skydda sin självbild.

Vad har nu det med den här diskussionen att göra?
Jo, somliga förespråkare för ”fildelning”/piratkopiering har i den här diskussionen kommit med alldeles utmärkta exempel på flertalet av de tekniker som beskrivs i boken. Det har varit både användbart och lärorikt, och jag vill passa på att tacka er för det! Tack så mycket.

Och, som ett förtydligande: Nej, jag är inte ett dugg ironisk och det står inget ”mellan raderna”. Faktiskt!

Lasse C
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet