Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Att leka eller att uppleva lajv
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Tis Jul 22, 2008 9:28 am    Ämne: Att leka eller att uppleva lajv Citera

Hmm... lite orättvist kan det tyckas, men jag skriver ett inlägg endast timmar innan jag försvinner iväg en handfull dagar på lajv. Därför kan det dröja med svar från min sida.

Jag har funderat på det här med inställning och förhållningsätt till lajv. Ni får ursäkta att funderingarna inte är färdigformulerade än och kan tyckas kantiga och kategoriska. Men det är lite med flit för de behövs filas på.

Jag har kommit fram till en hypotes där man gör skillnad på att leka samt uppleva. Ingdera är avsett att ha en värdeladdning; att det ena ska vara bättre än det andra. Däremot vill jag göra en skillnad mellan de två. På ett sätt så skulle man kunna kategorisera in nybörjare i fack nummer 1; att leka. Medans den erfarna hamnar i att uppleva. Men så enkelt är det såklart inte att alla kan delas in så enkelt. Det är såklart upp till varje individ vart den vill hamna.

Varför jag valt just denna uppdelning är att jag ser allt fler som verkar vilja just leka lajv. Symptom på att leka lajv, kan inkludera (men måste inte exkludera annat) saker som alla ska med, så länge det ser bra ut så är det OK/huvudsaken är att du försöker, stereotypiska intriger och roller, plotter som ska tillfredställa en stor massa osv.

Symptom på att uppleva lajv är saker som att man söker en ökad autencitet, man vill slippa låtsas så mycket som möjligt, man vill ha mer av jordnära intriger, relationsdraman, hellre för lite än för mycket mm.
Huvudpunkten är att uppleva något.

Jag ser en liknande skillnad inom turismnäringen där man talar om att man vill uppleva sitt resmål. Ex på detta är mat- och vinresor till Toscana kontra ligga på beachen på Ibiza eller vara på hotellet och bada i poolen och se barnen vara med i Bamseklubben på Rhodos. Det är klart att man upplever både och, men det görs ändå en åtskillnad på de båda koncepten. Båda två ska givetvis få finnas. Återigen, jag lägger inget värde i det.

Problematiken uppstår dock när Lek-lajvaren blandas med Upplevelse-lajvaren och förväntar sig att lajvet ska vara av modellen för respektives kategori.

Vart jag vill komma? Som vanligt med sådana här inlägg, så finns det ingen direkt poäng. Jag satt mest och funderade och behövde ventilera tanken.

Martin _ _
Vidar_G
Besökare

InläggSkrivet: Ons Jul 23, 2008 10:50 am    Ämne: Citera

Jag håller inte riktigt med dig i uppdelningen. Din definition av "leka lajv" tycker jag mycket väl också kan handla om att uppleva saker, men kanske på en annan nivå än det du kallar "uppleva lajv". Att iklädd en bomullstunika och mollskinnsbyxor jaga orcher i skogen under en helg samt hitta den Mäktiga Magiska Artefakten(TM), kan vara en nog så väl stor upplevelse som jag ser det. Folk vill ha olika saker, men jag skulle nog inte kalla det ena leka och det andra uppleva, snarare olika grader av att uppleva. Begreppet "Leka lajv" har en negativ klang för mig, så därför tolkar jag kanske din indelning som värdeladdad ändå trots din intention, men det är bara min egen åsikt.
Håller helt med dig att det blir problem när folks uppfattningar om ett visst lajv krockar.
Silver
Inventarie

InläggSkrivet: Tor Jul 24, 2008 12:17 am    Ämne: Citera

Jag måste delvis hålla med Vidar.

Även om jag håller med om din uppdelning till stor del så känns valen av namn fel. Att leka lajv känns som en ganska träffsäker beskrivning men jag skulle vilja kalla den andra gruppen något annat. Jag kan inte komma på någon bra term dock, och det kan mycket väl vara så att du hamnade inför samma problem och därför valde att kalla det som du gjorde.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger

InläggSkrivet: Sön Jul 27, 2008 11:06 pm    Ämne: Citera

Silver skrev: " Jag kan inte komma på någon bra term dock, och det kan mycket väl vara så att du hamnade inför samma problem och därför valde att kalla det som du gjorde."

Exakt. Jag kunde för resonemangets skull egentligen lika gärna ha kallat dem för X och Y.

MVZ
Yupa
Besökare

Från: Göteborg

InläggSkrivet: Mån Jul 28, 2008 5:34 pm    Ämne: Citera

Jag ser också problem med denna sorts uppdelning, framför allt eftersom jag inte tror att det ger något konstruktivt ALLS.

I båda de fall Martin presenterar så söker de deltagande en upplevelse, den är bara på olika nivåer. För den som börjar med lajv så är det en upplevelse och en jättegrej att gå från trygga hemmet med rollspel, ut i skogen. För den som lajvat i 10 år krävs något mer.

Jag har själv arrangerat lajv som skulle ha kategoriserats som solklara "upplevelselajv" med ovanstående beskrivning, med höga krav på utrustning och spelande, en typ av lajvvärld som var unik och obeprövad i Sverige mm mm. Ändå satt vi arrangörer och funderade mycket på hur vi skulle lägga nivåerna och locka folk, så att vi kunde få med så många som möjligt av den tänkta målgruppen. Alltså samma som att "leka lajv" men på en mer avancerad nivå. För att uppleva ett lajv är väl inte att göra det så extremt att du själv är den enda deltagaren?

Bara att åka på lajv borde vi väl tycka är tillräckligt upplevelsesökande i sig..? Jämför med att sitta hemma och spela WoW...

Uppdelningen i att leka och att uppleva känner jag inte funkar med Martins definition, och jag tror att det är svårt att inte göra det värdeladdat.

Sedan går det att tänka sig en annan uppdelning: i folk som åker på lajv för umgängets skull (bara kompisarna är där kvittar det vilket lajv det är) och sådana som åker för själva lajvupplevelsen (söker speciella lajv, åker gärna ensam). Men det är något annat än den ursprungliga diskussionen.

InläggSkrivet: Tis Jul 29, 2008 1:09 pm    Ämne: Citera

Jag satt också och funderade på att använda mig av termer som nivåer, men skrotade snabbt den idéen då nivåer i sig är ett ranking-system. De som ligger under är sämre/inte lika långt gångna som de som ligger ovanför. Det var däför som jag mer drogs och en uppdelning i sidled istället.

Jag tror, annars hade jag inte skrivit det här inlägget, att det kan komma något från det här. Det handlar om att varje lajv ska attrahera rätt typ av kunder med likvärdig idé och tanke om lajvet.

Jag ville också prova tesen om att frångå från redan etablerade värdeladdningar såsom högre krav etc. Den indelningen riskerar lätt att snabbt hamna i uppdelningen elitism vs silverkupoler, för att polarisera något.

Ingemansland med sitt flyganfall (jag stod 15 m från där en bomb landade), skjutande med crimpad ammo, intensiv misär, vansinnig action och ett hejdundrande område, skulle jag lätt klassa in som upplevelselajv. Jag tycker inte att deras krav var särskilt hårda eller höga. De var däremot tydliga. Men inte på något sätt ouppnåliga.

Självklart så upplever man lajv även om det är Mythodea-boffer eller Carolus Rex-drama. Men det är helt skiljda upplevelser. Det är denna defenition som jag är ute efter i mitt tänkande.

MVZ
Ludde
Inventarie

InläggSkrivet: Tis Jul 29, 2008 11:24 pm    Ämne: Citera

Såhär efter en jobbdag kom jag på en lite lustig j'mförelse med ungefär samma innebörd.

Som att jämföra McDonalds med Fredsgatan 12. Båda är restauranger, man går därifrån mätt och (oftast) belåten, men får olika upplevelser, men till olika pris.

På McDonalds kan i princip vem som helst komma i i princip vad som helst (Idag hade vi flera gäster med bar överkropp) och betala en inte alltför hög summa för sin mat.

Däremot på en fin krog måste man boka bord, klä upp sig, betala dyrt för sig.
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger
Fingon

InläggSkrivet: Tis Jul 29, 2008 11:46 pm    Ämne: Citera

...och i det sistnämnda fallet får du förhoppningsvis en bättre och framför allt mer unik upplevelse Razz
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email

InläggSkrivet: Ons Jul 30, 2008 6:16 am    Ämne: Citera

Typ. Det är ungefär det jag menar på med liknelsen Ibiza och matresa till Toscana. Det ena är mer dussinsemester medans det andra mer unikt. Kan man då, utan att lägga värde i detta, ha någon benämning för uppdelningen?

MVZ
Silver
Inventarie

InläggSkrivet: Ons Jul 30, 2008 11:38 pm    Ämne: Citera

Fingon skrev:
...och i det sistnämnda fallet får du förhoppningsvis en bättre och framför allt mer unik upplevelse Razz

Och där har du ju det där med att det ena ses som bättre. När det gäller restaurangerna kan jag hålla med om det, och tycka att det är helt okej att göra den indelningen.

När det gäller lajv är jag mycket mer tveksam. Bara för att ett lajv har höga krav, massvis med trovärdiga karaktärer och kläder för tiotusentals kronor där allt ner till minsta grässtrå är historiskt korrekt gör inte det lajvet till ett bättre lajv än ett annat. Det ligger förmodligen mer jobb bakom, och den generella åsikten på det här forumet verkar vara att det är bättre (okej, den generella åsikten på det här forumet verkar vara att det inte är lajv om det inte är så). Det gör inte att en typ av lajv är bättre än en annan.

Och Yupas inlägg visar precis vad som är fel med de två namnen. Alla typer av lajv är upplevelser, att kalla en sorts lajv upplevelse-lajv kommer bara leda till missförstånd, för hur mycket man än förklarar vad som menas med det så spelar det ingen roll. Folk kommer ändå att tolka upplevelselajv som att det är mer än upplevelse än leklajv. Kalla det leklajv och återskapningslajv eller något. Jag vet inte. Det första som borde göras är väl att försöka hitta bra termer, sedan kan man försöka få folk att sätta små stämplar på sina lajv så att man vet vad man ska leta efter.

Edit: Termen leklajv fungerar, enligt mig, ganska bra. Den typen av lajv går ofta ut på ungefär det. Visst, för mig låter det lite som en nedsättande term och jag kan tänka mig att det gör det även för andra, men termen är fortfarande ganska korrekt. Den andra typen av lajv handlar mer om att leva ett annat liv. Eller uppleva ett annat liv om man vill kalla det det, men om man kallar det livslajv, eftersom det går ut på att leva någon annans liv på det sätt en person i den världen skulle levt det så funkar termerna bättre enligt mig. De är inte lika värdeladdade och leder förhoppningsvis inte till lika många missförstånd. Sedan kan man antingen få lajvarrangörer att sätta en sifferskala med leklajv i ena änden och livslajv i andra för att visa hur mycket element av båda lajvet har, eller göra det när man recenserar ett lajv eller gör ett kalendarium, eller något.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger

InläggSkrivet: Ons Jul 30, 2008 11:44 pm    Ämne: Citera

leklajv/livslajv, att leka lajv och att leva lajv... låter bra tycker jag.

MVZ
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Tor Jul 31, 2008 6:26 pm    Ämne: Citera

Fingon skrev:

Fast det beror väl iofs på vad man är ute efter. Jag har har käkat förrätter som kostat mer än vad farsan betalde för sin första bil och det var visserligen inte dåligt men är jag fyllehungrig på väg hem från en fest klockan halv fem är en schysst kebabrulle riktigt svårslagen.

Likadant skulle jag vilja säga om lajv, upplevelsen beror på vad man vill få ut av det. Jag har haft några av mina bästa lajvupplevelser på hyffsat små och "lek-lika" lajv och jag har haft riktigt dåliga upplevelser på "högambitions-lajv".

Jag förstår och uppskattar försöket att göra en uppdelning, jag är bara inte säker på att det går. Folk har helt enkelt för olika uppfattning om vad som ger en bra upplevelse.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande

InläggSkrivet: Tor Jul 31, 2008 6:45 pm    Ämne: Citera

Tjalve skrev: " Folk har helt enkelt för olika uppfattning om vad som ger en bra upplevelse."

Men det är bland annat det som det här INTE handlar om. Det handlar inte om att göra en uppdelning vad som är bra eller dåligt.
För min del så handlar det om att en gång för alla göra ett ryck och försöka frångå missvisande etiketter som nybörjartolerant och högambitionslajv som ändå inte säger ett dyft. Vad som är höga ambitioner är också helt relaterat till vad man utgår från början med.

Hög- och lågkravslajv tycker jag är isåfall ett alternativ. För där statuerar man vad man har att förvänta sig. Men jag gillar ändå inte det, då det verkligen placerar det ena som bättre än det andra.

MVZ
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Tor Jul 31, 2008 11:27 pm    Ämne: Citera

MartinZ skrev:

Men det är bland annat det som det här INTE handlar om. Det handlar inte om att göra en uppdelning vad som är bra eller dåligt.

Jag tror du missförstod mig, eller så uttryckte jag mig slarvigt. Det var inte meningen att sätta en värdestämpel på någotdera uttryck.
Det jag reagerade på var just uppdelningen lekande kontra upplevelse och Fingons och Luddes jämförelse med restaurangbesök.

För vissa spelar det helt enkelt ingen roll hur mycket tid och pengarkocken/lajvdeltagarna har lagt ner på förberedelser eller material, upplevelsen kommer ändå från någonting annat. Därför tror jag att det helt enkelt inte går att sätta några vettiga etiketter på olika sorters lajv. Min förslag på lösning skulle istället vara enkla direktiv från arragörerna om vad de vill uppnå med sitt lajv exempelvis genom rätt/fel-listor eller liknande.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande

InläggSkrivet: Fre Aug 01, 2008 8:22 am    Ämne: Citera

Tjalve: ok ok. Jag är med.

Men etiketterna finns likväl där ute. Människor VILL katalogisera och kategorisera för att få ordning på sin värld. Om vi ger efter för det faktumet, är det då inte bättre att ha bra benämningar istället för ord som direkt antyder att det andra är bättre? Sedan är jag inte så blåögd än att jag inte fattar att det ändå kommer att bli så för en del, men vi behöver väl inte ge efter på en gång...?

MVZ
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet