Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Att leka eller att uppleva lajv
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Fre Aug 01, 2008 10:08 am    Ämne: Citera

MartinZ skrev:
Men etiketterna finns likväl där ute. Människor VILL katalogisera och kategorisera för att få ordning på sin värld. Om vi ger efter för det faktumet, är det då inte bättre att ha bra benämningar istället för ord som direkt antyder att det andra är bättre? Sedan är jag inte så blåögd än att jag inte fattar att det ändå kommer att bli så för en del, men vi behöver väl inte ge efter på en gång...?

Iofs sant. Personligen har jag bara inga bra förslag, så jag låter bli. B)
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Gustav
Besökare

Från: Göteborg

InläggSkrivet: Fre Aug 01, 2008 10:55 am    Ämne: Citera

Jag tycker mig se likheter med en annan diskussion. Eller snarare så verkar dina resonemang ta avstamp i en tidigare diskussion Martin (http://www.svartakatten.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=1683).

Där dina resonemang såg ut ungefär likadant - folk vill ha indelning, indelning krävs för att särskilja olika ambitionsnivåer, att tydlig indelning inte finns är ett problem.

Denna gång tänker jag helt avstå från att dra liknelser med restauranger, fotbollslag, semesterorter och Beck-filmer. Jag tycker inte det ger något annat än halvsanningar att ständigt dra liknelser och sedan diskutera huruvida de stämmer eller inte. Det känns som att det finns en viss rädsla (kanske befogad?) för att trampa folk på tårna eller verka elitistisk om man använder just lajv som exempel istället för liknelser.

För det jag läser, självklart bara min uppfattning, när du skriver om Ibiza kontra Toscana, McDonalds kontra Fredsgatan 12 osv, är följande:

Det finns (i exemplet) två sorters lajvare.
-Den ena är en finsmakare. Lägger lång tid på såväl utrustning som fiktion. Njuter av seriösa inslag och trovärdighet.
-Den andra är en allätare. Lägger kanske tid på utrustning men sällan nämnvärd tid på fiktion. Vill göra så mycket som möjligt på lajvet och är sällan särskilt trovärdig i sitt spel.

Frågan jag vill ställa är dock (jag märker nu hur resonemangen repriseras från förra diskussionen):

Är det ett problem?

Jag lajvar inte så fruktansvärt mycket nu för tiden. Men på de lajv jag bevistar så stör jag mig sällan på att det blivit missförstånd i varken ambitionsnivån eller lajvets karaktär, allvar eller lek. Jag tror att ett lajvs karaktär framgår för lajvaren som försöker sätta sig in i det via hemsida, samtal med arrangörerna, rykten osv. De få lajvare som inte är intresserade av att sätta sig in i lajvet kommer förmodligen också skita fullständigt om lajvet katergoriseras: lek/allvar, 1/5, EH/HK osv.

Lusten att indela finns i alla konstyttringar, men jag tror sällan att det har en praktisk funktion. Snarare är det en vilja att särskilja sig från en del av ens hobby/arbete som man inte känner att man kan representera när man säger: "Jag lajvar". Det är beklagligt, men är det egentligen särskilt problematiskt?

// Gustav
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Fre Aug 01, 2008 12:46 pm    Ämne: Citera

Gustav skrev: "men är det egentligen särskilt problematiskt? "

Som med allting annat så skulle jag nog svara; ibland ja, ibland nej, för det mesta troligtvis inte.

Men måste något vara problematiskt bara för att man vill diskutera en sak? Visst underlättar det om man har ett problem som man vill lösa. Mitt 'problem' med det här är att jag har en fundering som egentligen handlar mer om metadiskussion är något konkret då vi saknar något kontrollorgan som kan gå ut med påbud att så här är det.
Ska man då inte kunna diskutera det ändå? Jag tycker att metasamtal kan vara nog så givande.

Mitt val att starta tråden var helt skiljt från den tråd du nämner. Men antagligen så hade den en inverkan på mina funderingar undermedvetet.
Inget mer än så.

MVZ
Gustav
Besökare

InläggSkrivet: Mån Aug 04, 2008 3:07 pm    Ämne: Citera

Försöker hålla mig till ämnet och släpper frågan om det är problematiskt eller ej.

För mig låter det inte naturligt att titulera den mer djuplodande varianten av lajvande för upplevelselajv.
Inom filmen brukar man tala om upplevelsefilm som något utan egentlig eller djupgående substans. En film som mest är till för att ge åskådaren en häftig, läskig eller rolig upplevelse, men heller inget mer (t ex Indiana Jones eller Scream). Detta går, för mig, mer i linje med det du kallade leklajv.

// Gustav
Till överst på sidan

InläggSkrivet: Mån Aug 04, 2008 3:41 pm    Ämne: Citera

Hmm... upplevelsefilm är då mer lik masskonsumtion/man slipper tänka, typ? Vet du då vad det heter på andra sidan?

MVZ
Gustav
Besökare

InläggSkrivet: Mån Aug 04, 2008 4:16 pm    Ämne: Citera

MartinZ skrev:
Hmm... upplevelsefilm är då mer lik masskonsumtion/man slipper tänka, typ? Vet du då vad det heter på andra sidan?

MVZ

Kvalitetsfilm är ett ganska vanligt begrepp. Men då är man ju inne på bra och dåligt igen.
Till överst på sidan

InläggSkrivet: Mån Aug 04, 2008 5:08 pm    Ämne: Citera

Sant. Nej, det bör vi undvika tycker jag.
Det här var en svår nöt att knäcka! : P

MVZ
Gustav
Besökare

InläggSkrivet: Mån Okt 13, 2008 2:59 am    Ämne: Citera

På tal om upplevelsefilm:

Läser för tillfället filmkonstnumret "Konsekvenser" av regissören Björn Runge, där han använder termen upplevelsefilm. Den mer djuplodande typen av film kallar han erfarenhetsfilm. Att en upplevelse inte skulle kunna ge erfarenhet, eller bygga på, är i min värld dock varken vanligt eller träffande.

// Gustav
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet