Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Krigslajv = Bofferlajv? ***delad tråd***
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Sön Nov 09, 2008 12:39 am    Ämne: Citera

Jag skulle nog skicka in även seriösa boffertomtar i uttrycket. Att åka på rena bofferlajv tycker jag inte gör att man slipper definitionen boffertomte med undanflykten att det då skulle vara mer motiverat.

Boffertomte i mina ögon är en person som vanligen använder sig av eller drar/refererar till sina vapen under lajv. Personerna har ofta sådan kroppsbyggnad att dom inte får så mycket status utan sina vapen och inte heller den rappa tungan som behövs för att uppbehålla status på det sättet.

Om man väljer att skapa sig en roll som ofta drar vapen, eller väljer att åka på bofferlajv som t.ex. granland så har man fortfarande gjort ett aktivt val mot den beväpnade rollen och förtjänar bofferuttrycket lika mycket som Kalle, 13 år, som åker på sitt första lajv. Om inte mer eftersom man då i många fall har lajvat tillräckligt mycket för att lära sig att uppskatta andra dimensioner än vapenhanteringen på lajv.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Anneli
Inventarie

Från: Huddinge

InläggSkrivet: Mån Nov 10, 2008 3:41 pm    Ämne: Citera

Konfa skrev:
Om inte mer eftersom man då i många fall har lajvat tillräckligt mycket för att lära sig att uppskatta andra dimensioner än vapenhanteringen på lajv.

Det jag tolkar in att du menar i den där meningen, är att det finns många dimensioner i lajv som är mer värda uppskattning än vad vapenhanterandet är, och att man genom att spela vapenföra roller visar att man inte är kapabel att uppskatta dem.

Att spela vapenför på lajv behöver absolut inte utesluta att man förstår tjusningen i varken konspirerande, intrigerande eller ren immersionism, men det hoppas jag att du inte menade heller.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger
Helena
Livebutiksägare

Från: Sundbyberg, Stockholm

InläggSkrivet: Mån Nov 10, 2008 10:11 pm    Ämne: Citera

->Konfa:

Så du anser att alla Granlands deltagare är boffertomtar, eller har jag missat något?

Enligt min åsikt är en boffertomte en (oftast lite yngre) lajvare som har blandat ihop lajv med datorspel och totalt förbiser gestaltningsdelen.

/Helena,
som gärna skulle ha deltagit på Granland, men som prioriterade arbete istället
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Gere
Boende under celoenbordet

Från: Lappkärrsberget / Stockholm

InläggSkrivet: Tor Nov 13, 2008 10:50 am    Ämne: Citera

Konfa skrev:

Om man väljer att skapa sig en roll som ofta drar vapen, eller väljer att åka på bofferlajv som t.ex. granland så har man fortfarande gjort ett aktivt val mot den beväpnade rollen och förtjänar bofferuttrycket lika mycket som Kalle, 13 år, som åker på sitt första lajv. Om inte mer eftersom man då i många fall har lajvat tillräckligt mycket för att lära sig att uppskatta andra dimensioner än vapenhanteringen på lajv.

Här anser jag att du har fel. Eftersom "boffertomte" används som en nedsättande uttryck och ofta är något man klagar på, till exempel "boffertomtarna förstörde lajvet" så är det ganska missvisande att sätta etiketten på samtliga deltagare på ett lajv, som dessutom agerar i linje med arrangörernas vision.

Eller anser du att alla former av strid på lajv är att betrakta som "boffer" och förstör lajvet eller överskuggar andra aspekter av rollspelandet?
Fingon

InläggSkrivet: Tor Nov 13, 2008 5:44 pm    Ämne: Citera

Konfa skrev:

Det märks framförallt att du inte ens var i närheten av lajvet Granland. Frågan är om du ens har läst hemsidan? (som ju i vanliga fall brukar anses vara ett minimikrav för kunna uttala sig om ett arrangemang).

Du får det att framstå som (baserat på, ja, ingenting vad jag har förstått?) att deltagarna på lajvet åkte dit för att de "inte lärt sig uppskatta andra dimensioner av lajvandet än strid". Det i sig är ett befängt påstående. Halva min grupp hade mig veterligen aldrig någonsin tidigare lajvat soldater, och liknande siffror rådde för flera av de andra grupperna. Ingen i gruppen hade varit på mindre än fem lajv, så de var ju inte oerfarna i övrigt heller. Lyssna gärna på Radio P1's program "Den allvarliga leken" angående Granland där Henrietta, mångårig lajvare, uttalar sig om just grejen att lajva soldat för första gången.

Jag skulle säga att på detta uttalade krigslajv skedde procentuellt sett mindre strid än på t.ex. Elerikampanjens genomsnittsliga lajv. Skillnaden var att den övriga tiden ägnades åt högklassigt rollspel och generell soldatmisär av första graden. De personer som vi här i tråden definierar som "boffertomtar" ägnar ju snarare den tiden åt att ligga och OFF-a och dricka cola i sina militärtält.

Citat:
Jag skulle nog skicka in även seriösa boffertomtar i uttrycket. Att åka på rena bofferlajv tycker jag inte gör att man slipper definitionen boffertomte med undanflykten att det då skulle vara mer motiverat
.
Uttrycket "seriös boffertomte" säger emot sig själv. Boffertomte är per definition en negativ term inom kontexten lajv, som förstör lajvet för andra pga sitt myckna boffrande. Och som vi redan konstaterat har du ingen aning om vad Granland var för något, då du tydligen lägger in det i facket "rent bofferlajv".

Citat:
Boffertomte i mina ögon är en person som vanligen använder sig av eller drar/refererar till sina vapen under lajv. Personerna har ofta sådan kroppsbyggnad att dom inte får så mycket status utan sina vapen och inte heller den rappa tungan som behövs för att uppbehålla status på det sättet.

Och det skulle alltså gälla för, enligt dig, majoriteten av alla deltagare på t.ex. Granland och i Krigshjärtakampanjen? Du måste skämta?

Senast ändrad av Fingon den Tor Nov 13, 2008 6:12 pm, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Tor Nov 13, 2008 5:50 pm    Ämne: Citera

Shit, det blev mycket kärlek till det inlägget Wink
Jag tar helt enkelt ett inlägg i taget:

Anneli:
Helt rätt, det menar jag inte. Det jag menar på är att det finns en tendens bland förstagångslajvare att förknippa spänningen med lajv till vapenrelaterade konflikter. En bild vi själva får skylla oss för eftersom bilden som syns utåt är i de flesta fall att alla bär vapen, det behöver ju inte alls betyda att alla använder dom vilket vi insatta mycket väl vet, men bilden det sänder till allmänheten är ju att vapen och lajv går tätt i hand. Det är såklart inte den enda orsaken, men en orsak som vi kan förändra om vi jobbar på det. T.ex. på myrlajvskampanjen så finns det väldigt strikta regler på vem som får bära vapen inlajv och inte. Men vad det än beror på så ger det i mina ögon nybörjarlajvare en större ursäkt för att vara boffertomtar.

En erfaren lajvare däremot, har i så gott som alla fall fullt klart för sig att lajv inte bara är boffer och borde därför kritiseras hårdare som tomte än en förstagångslajvare. Det är just det jag menar med mitt inlägg.

Så summa summarum, det behövs inte dras i så stora växlar Smile

Helena:
Folk som åker på lajv för att få slåss i bofferstrider är i mitt tycke boffertomtar, att gömma sig bakom en boffrig arrangörsvision är inte en räddning Wink

Däremot är det inte sagt att jag lägger samma värdering i uttrycket boffertomte som alla gör eftersom jag tydligen har en annan definition, utan att boffertomte i mina ögon är en mildare dom. Men jag tror att en stor andel av de som åkte till grandland åkte ditt just för att det var ett lajv fokuserat på stridigheter och har ju då aktivt sökt sig till boffer. Själv så åkte jag inte dit av just samma anledning, intrycket jag fick av hemsidan och regelsystem gav mig inte tagget för att åka på lajvet.

Om jag inte missminner mig så "helade" en person riktigt fort på det lajvet? Vilket säger ganska mycket om den gestaltning man letar efter. För att återigen återknyta till myrlajven så kommer en person som där träffas av ett svärdshugg med all sannolikhet dö i blodförlust eller följdsjukdommar eftersom det hittills inte har funnits mer i läkeväg än örtakvinnor på lajven.

Fanns det obeväpnade roller på granland? Eller väpnade roller som inte deltog i själva striden? Att bara närvara på ett bofferlajv är inte i mitt tycke anledning att bli kallad tomte, om man däremot skapar sig en roll för att få slåss extra mycket åker man dit hårt i mina ögon.

Gere:
Jag tycker verkligen inte att alla former av strid på lajv är dåliga. Jag har sett snygga slagsmål av folk som vet vad dom sysslar med när det gäller kamp vilka höjde stämningen rejält.

Jag har även sett trettonåringar som har lajvat tyngd på sina långa svärd i stället för att svänga med dom som galningar och personer i samma åldrar som lägger sig ner direkt av en bra träff istället för att spela på så kallade kp system.

Däremot har jag även sett 25 åringar vifta med tunga stridshammare som dom vore gjorda av balsa och folk i plåtharnesk vägra lägga sig ner efter flertalet träffar eftersom dom har nått milimetertunt infanteriharnesk på överkroppen och allt sånt tycker jag sänker stänmningen rejält eftersom det är mer spel efter satta regler än rollspelande.
Till överst på sidan
Fingon

InläggSkrivet: Tor Nov 13, 2008 6:39 pm    Ämne: Citera

Just helningsdelen är ju nödvändig för att kunna gestalta strid på lajv om lajvet skall vara mer än en dag. Blir du nedhuggen med svärd är du med stor sannorlikhet antingen död eller invalidiserad för resten av livet, vilket inte ger speciellt mycket intressant lajvande Razz

Minimitiden för hur snabbt du kunde vara på benen igen under Granland tyckte jag fungerade fint. Även för våra actionfilmsavtrubbade sinnen räcker det mer än väl för att skapa misär och ångest när ens kamrater ligger och jämrar sig med blodiga bandage i några timmar. Eftersom du inte var tvungen att spela skadad resten av lajvet så lade folk istället ner ordentlig energi på att spela på sina skador.

Paradexemplet är väl efter det slutgiltiga anfallet mot Granlands läger, när döda och sårade ligger i högar, skrikandes, gråtandes (på riktigt, jag grät som en gris), fejkblod överallt. Folk krälar runt i leran och halvmörkret och ropar hjärtskärande efter sina kamrater. Fullständigt vansinnig misär, har aldrig varit med om ett så starkt rollspelsögonblick på något lajv. Så nog tyckte jag att läketiden fungerade fint. Mer kvalitet än kvantitet, helt enkelt Smile
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email
Lucibert
Besökare

InläggSkrivet: Fre Nov 14, 2008 10:48 am    Ämne: Citera

Nu känner jag mig motiverad att lägga mig i detta eftersom kampanjen jag arrangerar nämnts vid ett par tillfällen, dvs "Krigshjärta".

Krigshjärta skapades som ett svar på det hyckleri som pågick och fortfarande pågår inom hobbyn. Det hykleriet går ut på att många arrangemang och deltagare aktivt uttrycker en olust till just strider men ändå ser man hundratals ofta helt omotiverat beväpnade roller där ute och så fort det ens börjar lukta konflikt så kommer i princip hela arrangemanget löpandes med vapen i högsta hugg. Om det sen händelsevis skulle urarta i strid så kan man ge sig på en efterföljande skitstorm på eventuella diskussionsforum eller liknande där alla likgoda kålsupare härjar om vilket dåligt uppförande striden tydde på. Detta trots att de i många fall själv stod där beväpnade till tänderna.

Således kom vi fram till följande. Varför inte ge folket det folket vill ha. Feta strider helt utan skam (för det verkar numera vara belagt med just skam om man uttrycker en vilja att strida)

Skillnaderna mellan "boffer" och "lajvstrid" är dessutom så många att jag knappt orkar gå in på det. Ett boffer enligt mig bygger på ett konsikvenslöst hanterande av vapen utan egentligt syfte. Kan man motivera ett syfte, ge en konsikvens samt rama in det hela med ett snyggt och övertygande ramverk så är det inte boffer vi snackar om.

Angående att "gömma sig bakom arrangörens vision" så är detta ett helt erbarmligt korkat uttalande. Givetvis skall deltagarna göra detta. Faktum är att det är ett krav från mig som arrangör eftersom det annars skulle tyda på ett brott mot den vision man skriver under på som deltagare.

Det är ingen slump att Krigshjärta så väl som Granland är framgångsrika koncept. Det är förbannat roligt att strida och därmed spelar det ingen roll eftersom nöjda deltagare är allt i den här hobbyn.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Fre Nov 14, 2008 4:20 pm    Ämne: Citera

"Skillnaderna mellan "boffer" och "lajvstrid" är dessutom så många att jag knappt orkar gå in på det."

Jag har svårt att hålla med dig där Wink Tydligen är ju diskussionen så stor att den frekventerar sveriges lajvforum om och om igen och jag blir mäkta imponerad om du som ensam person kan dra upp ramar för vad som är vad. Jag har som sagt sett många riktigt snygga strider på lajv, men dessa är i stor minoritet och innehåller så gott som aldrig boffervapen eftersom det så sällan spelas ordentligt på tyngd och skada för dessa.

"Angående att "gömma sig bakom arrangörens vision" så är detta ett helt erbarmligt korkat uttalande. Givetvis skall deltagarna göra detta. Faktum är att det är ett krav från mig som arrangör eftersom det annars skulle tyda på ett brott mot den vision man skriver under på som deltagare. "

Tack för de vackra orden. Däremot blir jag ännu gladare om du istället för att dra i stora växeln (vilket jag lätt kan tycka är erbarmligt korkat Smile) tänker ett steg längre och inser att jag inte alls uppmanar folk att gå emot lajvet vision utan endast påpekar att folk som åker på bofferlajv för att strida kan klassas som boffertomtar eftersom dom just söker sig till ett lajv som kretsar runt boffer för att boffra. Men det är ju också tydligt att jag inte lägger samma dåliga värderingar på ordet boffer eller boffertomte som några andra gör. Jag ser till exempel mig själv som boffertomte när jag åker som vissa roller på eh-lajv eftersom jag på förhand vet att deras utformning lätt kan åstadkomma konflikter och boffer.

En jämförelse som kan göras är ju att skapa en roll som per defintion är aggressiv, illasinnad och lättretlig och sen hämnas varje liten oförätt som görs på lajvet genom att hugga ner någon. Då har man ju i sin egen mening ett stöd av sin vision, en inlajv motivering och ett logiskt handlande, men det blir inte i mina ögon mindre boffer för det Smile
Till överst på sidan
badmax
Inventarie

Från: Svintrinda

InläggSkrivet: Fre Nov 14, 2008 6:43 pm    Ämne: Citera

CITAT det behövs inte dras i så stora växlar SLUT CITAT

Onekligen. Kan inte mer än att hålla med! Det är på samma sätt skönt att du i god pedagogisk anda exemplifierar med vad som är "små" växlar och respektfull dialog:

"Folk som åker på lajv för att få slåss i bofferstrider är i mitt tycke boffertomtar, att gömma sig bakom en boffrig arrangörsvision är inte en räddning"

"Om man väljer att skapa sig en roll som ofta drar vapen, eller väljer att åka på bofferlajv som t.ex. granland så har man fortfarande gjort ett aktivt val mot den beväpnade rollen och förtjänar bofferuttrycket lika mycket som Kalle, 13 år, som åker på sitt första lajv. Om inte mer eftersom man då i många fall har lajvat tillräckligt mycket för att lära sig att uppskatta andra dimensioner än vapenhanteringen på lajv."

"Att bara närvara på ett bofferlajv är inte i mitt tycke anledning att bli kallad tomte, om man däremot skapar sig en roll för att få slåss extra mycket åker man dit hårt i mina ögon"

Som det medeltida talesättet säger: "Den som sitter mellan två stolar faller med arslet i elden..."

Mail: max_johansson@hotmail.com

Tel: 0733202343
Till överst på sidan
Silver
Inventarie

InläggSkrivet: Lör Nov 15, 2008 12:24 am    Ämne: Citera

Konfa, istället för att säga emot dig så tänker jag ställa en fråga.

Varför använder du ordet boffertomte på ett annat sätt än alla andra? Är det inte lätt att det blir en massa missförstånd då?

Jag är mer nyfiken än förmanande här faktiskt, men om min definition av ett ord gick emot alla människor jag pratade meds definition av samma ord så skulle jag nog behöva erkänna att jag har fel, och byta definition. Du verkar väldigt ovillig att göra det. Är det ett försök att få folk att adoptera din definition av ordet, eller vad är syftet? Enligt mig så borde ju syftet med de ord vi har, både som lajvare, och i ett bredare sammanhang, att kunna kommunicera. Om vi inte delar samma definition av ett ord så blir det, i mina ögon, väldigt mycket svårare att kommunicera med varandra.
Till överst på sidan
Helena
Livebutiksägare

Från: Sundbyberg, Stockholm

InläggSkrivet: Lör Nov 15, 2008 1:20 am    Ämne: Citera

Själva benämningen "boffer" (boffertomte, bofferlajv, boffra etc) har använts nedsättande åtminstone sedan jag började lajva 1992.

Wiktionary håller med: http://sv.wiktionary.org/wiki/boffertomte , liksom de flesta av de 200+ Google-träffarna på ordet (den här tråden ligger f ö som nr 5 i ordningen)

"Boffervapen" kan också användas synonymt med "silvertejpsvapen" i motsats till "latexvapen", dvs sämre, klumpiga, fula, hemmabyggda härken till vapen. Denna betydelseskillnad var särskilt förekommande just när latexvapnen introducerades i början av 1990-talet.

Någon annan kanske inte menar något nedsättande för att den kallar en afrikan för neger, men eftersom det kan uppfattas så är det bäst att inte göra det om man inte har för avsikt att förolämpa och irritera.

Kan vi kalla en spade för en spade, tack.

/Helena

Edit: ->Lucibert: I ärlighetens namn hade jag inte väntat mig särskilt mycket mer än en rejäl bofferorgie av Krigshjärta, men hej, vad jag bedrog mig! Embarassed Jag tror att jag var inblandad i kanske två strider under hela lajvet och det var ett antal scener där stämningen och närvarokänslan var bland det bästa jag upplevt på lajv (endast slaget av Nyteg och ISAR).
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Lucibert
Besökare

InläggSkrivet: Lör Nov 15, 2008 11:08 am    Ämne: Citera

Tack för de orden Helena.

Vår vision som vi nu dessutom numera delar med fler arrangörsgrupper kretsar mer kring att bygga på känslan av krigstillståndet och deltagarna skall aldrig känna att de gör fel (fel som deltagare alltså, inte som roller) när de slåss.

KH var ett experiment. Kan man förena ett stridstema med höga krav på utrustning och rollspel och locka bra spelare? Ja, det kan man har det visat sig.

Jag stör mig mest på de vilda generaliseringar och fördomar som bubblar upp i en sån här diskussion.
Till överst på sidan
Ludde
Inventarie

InläggSkrivet: Tis Nov 18, 2008 2:27 am    Ämne: Citera

För att lägga mig in i disskutionen så var Granland förmodligen det bästa lajv jag varit på. Inte för att det gav mig en chans till så mycket "boffer" som möjligt, utan för att jag fick några av mina bästa spelupplevelser på det lajvet.

Det är klart att det förekom stridigheter på lajvet. Hela fiktionen byggde ju på ett pågående krig. Så jag undrar lite hur man "gömmer sig bakom en boffrig arrangörsvision"?

Sen undrar jag varför du väljer att dra paraleller till "Myrlajvet" hela tiden? Är inte det lite att jämför hockey och fotboll?
Konfa skrev:

Om jag inte missminner mig så "helade" en person riktigt fort på det lajvet? Vilket säger ganska mycket om den gestaltning man letar efter. För att återigen återknyta till myrlajven så kommer en person som där träffas av ett svärdshugg med all sannolikhet dö i blodförlust eller följdsjukdommar eftersom det hittills inte har funnits mer i läkeväg än örtakvinnor på lajven.

Det är mycket möjligt, men vad försöker Myrlajven gestalta? Om man vill gestalta ett pågående krig, skulle det inte riktigt funka att samtliga roller blir utslagna efter en battalj. Man måste ibland anpassa reglerna efter lajven.

Det är ju lajv som inriktar sig på helt olika visioner. Bara för att man föredrar att gestalta en viss typ av roll eller scenario och man tycker det är kul, ska man bli stämplad av övriga innom hobbyn som "lite sämre"?

Om man åker på vampyrlajv, ska man bli stämplad som "jävla gothwannabee"? Eller om man åker på reeanctment, ska man vara en jävla poser för att man återskapar historiskt korrekta saker?

Det är möjligt att det var en del folk som aktivt sökte sig till Granland just för att få slåss, men det är ju ett krigslajv också. Men sen vet jag att majoriteten åkte för att få gestalta soldater i krig, och det var den känslan som lyfte hela Granland.

Om tex vår grupp, vi gestaltade Ala Rikes Heliga Armé, om vi hade åkt för att få boffra, tror du vi hade ansträngt oss så mycket som vi gjorde? Kan påpeka att majoriteten (80%?) handsydde sina gambesoner. Samtliga i gruppen hade hjälm. Det här var inget som var unikt för vår grupp (eller, okej, gambarna var det) utan hela Granland var fyllt av genomarbetade grupper med höga spel- och utrustningskrav. Många (nästan samtliga?) grupper hade stridsövningar så långt som flera månader innan lajvet för att vara så samspelta och kunna göra ett så seriöst intryck som möjligt.

Vår grupp låg i vårt fort som vi byggt på lajvet genom att fälla träd och släpa all möjlig bråte i flera dar, en hel natt, i regnet, utan tält, iklädda skor och gambesoner, med ständig nattvakt för att det hade varit det mest realistiska.

Så, säg igen att folk åkte dit för att boffra? Jag har fler saker att dra upp från lajvet om du vill.
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Tis Nov 18, 2008 7:47 pm    Ämne: Citera

Nu tänker jag (som den blivande juristen och därmed avskummet jag faktiskt ärWink) gå in och leka djävulens advokat lite.

Jag, personligen, har faktiskt upplevt att "boffer" använts som synonym till "lajvstrid" på senare tid, ofta antagligen av ren slentrian. Personligen har jag aldrig upplevt det som ett problem om det inte (som i den här tråden) det inte uppenbart framgår att man menar två helt olika saker.

Däremot håller jag inte alls med om att man är en boffertomte bara för att man åker på ett stridsbetonat lajv. Det anser jag nästan som en förolämpning mot alla som spelar soldater över huvud taget. Ska man dra en parallell till verkligheten så finns det ju våldsamma personer som gillar att slåss för det minsta lilla vilka skulle kunna vara att jämföra med boffertomtar (jag hänvisar till den klassiska "Vem fan vare som kasta?! Den som kasta ska ha SPÖ!"-filmen på youtube). Trots det är det (lyckligtvis) långt ifrån alla som jobbar med yrken där våld ingår (polis, militär o dyl.) som är våldsamma personer, och tacka fan för det.
Att då kalla alla poliser eller fredsbevarare för boffertomtar (de är ju beväpnade ju? Komigen, hur många har PISTOL när de går på Stureplan utom snuten?) bara för att de har den roll de har tycker jag är lite absurt.
(Det påminner mig dessutom om Helenas jämförelse mellan reenactment idag och om trehundra år, då "200-talsveckan i Stockholm kommer bestå av 50 poliser, 25 FN-soldater, en handfull Spetznas, tre läkare och en stackars lågstadielärare.)

När det gällde just Granland så ville och funderade jag faktiskt på att åka men tyvärr eftersöktes inte alltför många roller som inte var direkt stridande (fältskärer, spioner och så vidare) och eftersom jag inte hann knipa åt mig en sådan roll avstod jag den här gången. Jag hoppas dock på uppföljare så att man får en andra chans.
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet