Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Krigslajv = Bofferlajv? ***delad tråd***
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Tis Nov 18, 2008 9:30 pm    Ämne: Citera

Silver:
Det där tycker jag var det bästa inlägget hittils i tråden Smile

Jag använder inte ordet boffertomte med samma värderingar som många medlemmar på detta forum, det är helt sant. Däremot använder jag såklart ordet på det sätt som det används i de samtal där jag tidigare hört och använt det och lär fortsätta med det eftersom dom samtalen som använder en så avtonad benämning på boffertomtar ofta kommer längre än diskussioner där det används som ett själsuttryck. Ett resultat som är ganska självklart om man tänker över det. Det finns ju som sagt ingen enskild tolkning av ordet som är allsmäktig, så jag säger inte att någon annan tolkning är sämre utan endast att det i min mening oftast ger mer att diskutera boffertomtar och vad det är som driver dom än att använda det som ett själsord, och det lär ge mycket mer till hobbyn än vad diskussioner på eh forumet om vem som boffrade mest kommer att göra.

Såklart har jag inte heller avsikten att irritera och förolämpa som Helena insinuerar utan istället som du ser så ger min annorlunda definition den här debatten en chans att gå in och istället diskutera vad det verkligen är som lockar med stridigheter på lajv, och även den djupare frågan om varför det ska rankas som någonting negativt.

Om alla skulle gå in i en debatt om boffertomtar med exakt samma värderingar skulle vi få en klassisk tråd med 3 meningar långa inlägg där varje person håller med tidigare talare. Det är som en middagsbjudning med Mandela och Lama, det lär inte bli så spännande Smile

Ludde:

Gömma sig bakom en vision gör man ju genom att åka på lajvet, det gör man på varje lajv man åker på. Man är ju t.ex. i de flesta människors ögon fortfarande en kramlajvare om man åker på myslajv med en kramgoroll som kramar alla i värdshuset, men den retoriken överförs inte på bofferlajv och bofferroller eftersom dom lajvarna har svårare att acceptera den "själsordet".

Myrlajvet är ett bra exempel eftersom det eftersträvar realism, vilket många krigslajv säger sig göra men sällan uppnår. Jag förstår till hundra procent behovet av fler soldater till striden, men jag förstår inte varför man inte kan erkänna sitt avkall på realismen och istället lägger fokus på att få strida mer än vad man hade fått om man hade spelat realistiskt?

Hade jag åkt på krigshjärta hade jag gladligen spelat en soldat som skadades vid första drabbningen och spenderade resten av lajvet på flykt från en övermäktig fiende med alla problem som mina skador åstakommer under flykten. Det hade varit realism och svårt att koppla till boffer i mina ögon, men nu är det som sagt mer tyngd på att få strida igen än att få utöva krigets realism.

Det är där min och din vision om att gestalta soldatlajvande går isär. De flesta verkar tänka som du och länka soldatlajvande till stridigheter och förberedelser för strid, om du tittar igenom ditt eget inlägg så ser du att du endast nämner sådant. I samma ordning som du skrev nämner du, gambesoner, hjälmar, stridsövningar, fort och nattvakt. Allt detta är förberedelser för strid, men du nämner inget om t.ex. hungersnöd, sjukdommar, skador eller soldaternas skräck för den kommande dagen. Det är dessa dimensioner av soldatlajvande som för mig krävs innan det helt kan tappa bofferstämpeln och dom är alla klart och tydligt undervärderade i din och många andra lajvares ögon då dom nästan aldrig tas upp och i de fall där dom gör det, väldigt sällan fokuseras på.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Ludde
Inventarie

InläggSkrivet: Tis Nov 18, 2008 9:48 pm    Ämne: Citera

Så om man följer en arrangörs visioner, då gömmer man sig? Vad ska man göra då? Hitta ett lajv och sen köra sitt eget race? Begreppet som sådant är ju helt diffust och jag förstår inte ens varför det kom upp på tal...

Eftersom ett lajv med den handlingen Granland hade så hade det varit mer orealistiskt om inga stridigheter funnits. En frontkrig med ca 500 meter mellan de olika fraktionernas läger.

Så, jag skulle ha flytt. Skulle jag flytt utanför området och sen offat? Skulle jag ha stannat nånstans i centrala Norrtälje innan jag funderat på om jag verkligen var i spel längre?

Som Fingon nämt tidigare, den galet episka slutscenen där folk ligger och (bokstavligen) gråter över fallna kamrater skriker av smärta, svimmar och dör. Eller scenen jag beskrev om hur vi sov hela natten, i regn, utan tält, ständigt beredda på fiendeanfall.
Och om man nu (som du själv) vill eftersträva realism, hur kan du då ge mig en snyting för realistiskt utrustning?

Är nattvakt och belägringar inte en nivå av soldatlajvande? Tror du vi led ett helt lajv för att "få slåss lite mer än alla andra"? Du säger ju helt emot dig själv.
Då kan jag tolka det som att när du lajvar soldat, då ligger du i ständig feber, utan mat, dödligt skdad, men har inte en tanke på nattvakt, vapen och rustning elelr taktiker. För då är man ju bara en boffertomte. Eller?
Det du säger är att realism är okej, så länge det inte kan relateras på något sätt till strid...

Kan ju tillägg att vi, efter att ha ätit ärtsoppa och, uppstekt ärtsoppa hela lajvet, fick "slut" på maten och tog till "nödtunnan". Den innehöll: 6 rotselleriklumpar och 3 gula lökar. Bara. Vi gjorde en soppa på det, vatten, lite öl och granbarr. För att eftersträva en realistisk hungersnöd.
Och som sagt, skadade blev vi. Och vi spelade på det.
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger
Lucibert
Besökare

InläggSkrivet: Ons Nov 19, 2008 10:15 am    Ämne: Citera

Nu tycker jag det här börjar likna pajkastning rörande vilken typ av arrangemang som man gillar bäst och det är väl inte relevant.

Å ena sidan kallas strids och actionlajv för "Boffer-lajv" och då dröjer det inte länge innan upp stridsyxan tas upp och den andra förespråkade typen av arrangemang kallas för "prettolajv" eller liknande.

Så vill vi väl inte ha det?
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Ons Nov 19, 2008 12:51 pm    Ämne: Citera

Ang en arrangörs vision så tänker du för att hitta fel. Såklart åker man på ett lajv och formar sig efter visionen. Det är inte det saken handlar om, det jag säger är att man genom att åka på bofferlajv och skapa sig en roll som boffrar inte ska kunna komma undan boffertomtestatusen bara för att man åker på just ett stridslajv. Det är fortfarande ett aktivt val gjort av dig som lajvare att åka på lajvet och man kan inet bara skylla ifrån sig på arrangörerna.

"En frontkrig med ca 500 meter mellan de olika fraktionernas läger."

Är till att börja med väldigt orealistiskt, inga krig slåss på 500 meters avstånd. Däremot kan ett slag göra det, men att uppbehålla sig så nära fienden utan bättre skydd än nattvakt är inte särskilt realistiskt.

Lajvet kunde mycket väl ha utspelat sig runt ett enda slag med inledande spaning och skärmytslig för att sedan övergå i flykt och jakt. Då hade det varit realistiskt. Att slåss om och om igen med respawns i lägret hade för mig tagit helt slut på realismen, och jag åkte som sagt inte på lajvet.

Jag ger dig inte alls något negativt för din snygga utrustning, tvärtom. Om du däremot läser om mitt förra inlägg igen så ser du att jag klankar ner på att när du ska definiera soldatlajvande endast knyter upp saker som direkt rör strid, istället för de andra delarna av spelande man kan utveckla i härläger, vilket jag tycker är väldigt synd eftersom det är just boffret som tar stor plats i spelandet då.

Det du berättar om är visst en nivå av soldatlajvande, det har jag inte heller sagt emot. Däremot tycker jag det är synd att lajvsverige nöjer sig med den delen. Du kan tolka det som att jag inte lajvar soldat etersom jag tycker att rollen blir svår att realistiskt gestalta på lajv. Det har ju tidigare varit diskussioner här där jag ifrågasätter varför folk ska försöka gestalta t.ex. elitstoldater istället för att nöja sig med slappare garden.

Det jag säger är att man alltid ska eftersträva realism, och inte stanna halvvägs vilket många bofferlajv idag gör.

Jag tycker också att det är snyggt att ni ansträngde er och åt soppa en dag. Däremot hade ni ju såklart kunnat äta soppa och annan liknande mat hela lajvet för att gå hela vägen. varför stanna halvvägs?
Till överst på sidan
Lucibert
Besökare

InläggSkrivet: Ons Nov 19, 2008 1:14 pm    Ämne: Citera

realism kan vara roligt ibland men det är inget man alltid bör eftersträva. Själva meningen med mycket av vad som denna hobby innefattar handlar om att slippa det realistiska. Att slåss är roligt om det sköts snyggt men om man dör och sedan är permanent ute ur leken så kan det var slut på det roliga. Varför lägga ner en massa tid och pengar när det hela kan vara över på en kvart eller mindre? De scenario du beskriver som alternativ är intressant och skulle säkert fungera i mindre sammanhang. Det finns dock inte så mycket att bygga vidare på, åtminstone inte i större skala.

Bättre då att trycka in så mycket som möjligt av det goda. Belägringar, fältslag, skärmytslingar, räder, etc. Allt det där du sett på film och i spel och som du vill uppleva i verkligheten i den mån det fungerar.

Lajv är en produkt som skall tillfredsställa målgruppen efter den specifika smak den sökt sig till. Släng sedan in andra aspekter av kriget som t.ex. ett krig på en större skala som vi körde på Krigshjärta, där de höga befälen även spelade ett brädspel som skulle representera konflikten i stort utanför det aktuella spelområdet.

Realism skall man hålla sig till i viss mån även här men de trista delarna av verkligheten kan man ta sig förbi eftersom väldigt få deltagare uppskattar dem. Däremot så kan dessa genvägar innebära spel även de. Ett bra arrangemang bygger på ett antal starka scener och händelser och transportsträckorna mellan dem får inte bli får långa och händelselösa. Få deltagare är villiga att betala för att ligga på en bår ett helt arrangemang eller att krypa omkring i en blöt skog i ett par dagar för att undkomma fienden. Dessa saker kan dock uppskattas om de serveras i mindre portioner.

Denna diskussion är ännu en sådan som präglas av ett generaliserade av hobbyn och det är egentligen lika meningslöst som att debattera huruvida äpplen eller päron är den godaste frukten.
Till överst på sidan
C-F
-

InläggSkrivet: Ons Nov 19, 2008 2:44 pm    Ämne: Citera

Man ska inte mata trollen heter det och nu tycker jag att trollen äter femrätters med fritt dricka.

http://susning.nu/Mata_trollen

Diskussionen har glidit över till att handla om två specifika lajv nämligen Granland och Krigshjärta 2. Personligen var jag på båda och känner dessutom väldigt många som besökt dessa lajv. Överlag har samtliga deltagare varit possitiva till båda ljaven. Båda lajven bjöd på starka scener och var väldigt roliga att besöka.

Att sedan en person som inte_var_på_något_av_dem kritiserar dessa två lajv för att bla vara orealistiska och "boffriga" känns bara fånigt och förtjänar knappt de artiga, informativa och välformulerade svar de fått.

Carl-Fredrik
Till överst på sidan
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Ons Nov 19, 2008 7:37 pm    Ämne: Citera

Lucibert:

Riktigt bra inlägg. Jag håller med dig i så gott som allt du säger, det var precis den här diskussionen jag var ute efter. Man måste skilja på realistiska arrangeringar av medeltida krigskonst och strids/bofferlajv. Dock behöver det ju inte betyda att något av dem är tråkigt eller sämre än det andra, äpplen och päron är en bra liknelse.
Det viktiga är att inse att dom båda skiljer sig ifrån varandra och att varje lajvare som åker på ett lajv någonstans måste välja mellan att göra det man vill och det som vore realistiskt att göra. Det är också här vår definition av boffer kommer in, boffer är strid på lajv som man utför enligt lajvstandard. Det behöver egentligen inte vara något negativt eller ens omotiverat och skulle kunna översättas med det längre uttrycket "lajvstrid" medan strider på lajv i min mun handlar mer genomarbetade sekvenser där båda utövarna vet vad dom gör och skickligt gestaltar tränade krigare, vilket såklart är en väldigt hög ribba att nå och inte uppkommer så ofta.

CF:
"Att sedan en person som inte_var_på_något_av_dem kritiserar dessa två lajv för att bla vara orealistiska och "boffriga" känns bara fånigt och förtjänar knappt de artiga, informativa och välformulerade svar de fått"

Mums! Nu matar du ju just trollet Smile Du får antingen välja om du vill agera mogen eller ge dig in i trollkalaset, mellanting blir tyvärr sällan snygga.

Jag har dock väldigt svårt att se retoriken i att folk som inte närvarar inte kan ha en egen opinion. Jag har aldrig levt på medeltiden, men jag har ändå en hum om vad som är medeltida.

Jag har inte varit på ett stridslajv men jag vet ändå att jag avstod från att åka på grandland på grund av reglerna och informationen jag fick från deras hemsida, däremot blir jag mer och mer lockad att åka på KH för varje inlägg lucibert gör.

Debatten handlar i alla fall inte från min sida om något specifikt lajv utan genren i helhet så jag har väldigt svårt att se hur det går att begränsa den?
Till överst på sidan
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Ons Nov 19, 2008 8:01 pm    Ämne: Citera

Konfa skrev:
Det är också här vår definition av boffer kommer in, boffer är strid på lajv som man utför enligt lajvstandard.

Nej, det är möjligtvis din definition. Andra har uppenbarligen en helt annorlunda definition.

Citat:
Jag har dock väldigt svårt att se retoriken i att folk som inte närvarar inte kan ha en egen opinion.

Det är ju knappast det C-F säger, eller hur? Snarare att de som faktiskt varit på lajven har en bättre upplevelse än någon som bara gluttat på några hemsidor.

Citat:
Jag har aldrig levt på medeltiden, men jag har ändå en hum om vad som är medeltida.

Ovidkommande av två skäl. Ett: Det finns otroligt mycket mer samlad och tillgänglig kunskap om medeltiden än om ovan nämnda lajv. Du kan alltså läsa dig till kunskap utan att behöva uppleva den i det ena fallet. Två: Du har garanterat sämre koll än Alf Jonsson* född 1237 AD.

*fiktiv person
Till överst på sidan
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Ons Nov 19, 2008 9:15 pm    Ämne: Citera

"Nej, det är möjligtvis din definition. Andra har uppenbarligen en helt annorlunda definition. "

100% sant Smile Jag skrev även det i tidigare post. Med vår refereras till silvers fråga om varför jag använde den definitonen.

"Det är ju knappast det C-F säger, eller hur? Snarare att de som faktiskt varit på lajven har en bättre upplevelse än någon som bara gluttat på några hemsidor."

Är det så så håller jag helt med, däremot uppfattar jag
"Att sedan en person som inte_var_på_något_av_dem kritiserar dessa två lajv för att bla vara orealistiska och "boffriga" känns bara fånigt och förtjänar knappt de artiga"
som att jag som icke närvarande inte har rätt att kritisera och då inte har rätt att ha en opinion. De går ju att likna med att bara nazister får ha opinion om stämningen på nazi möten osv. Om man inte kan få bra information om lajvet genom arrangörernas egna publiceringar har jag svårt att förstå idéen med lajvhemsidor över huvud taget.

Jag håller även med dig på dina två punkter, däremot håller jag inte om att det gör mig ovidkommande. Jag har fortfarande samlat all information från förstahandskällor som antingen närvarade eller texter som arrangörer publicerat. Det är ungefär så bra faktaläge man kan få om man väljer att inte åka på lajvet.

Men som sagt blir jag mer och mer pepp att titta in KH när det faller sig. Även om bilden jag får av att skumläsa tråden visar på att många som åker på stridslajv inte letar efter samma detaljer som jag gör.
Till överst på sidan
Lucibert
Besökare

InläggSkrivet: Ons Nov 19, 2008 10:18 pm    Ämne: Citera

KH kommer att bredda sig inom vissa områden (mer intrigspel t.ex.) för att locka även andra typer av spelare så du kommer säkert att hitta något du gillar.

(sorry för OT)
Till överst på sidan
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Ons Nov 19, 2008 11:26 pm    Ämne: Citera

Konfa skrev:
Är det så så håller jag helt med, däremot uppfattar jag
"Att sedan en person som inte_var_på_något_av_dem kritiserar dessa två lajv för att bla vara orealistiska och "boffriga" känns bara fånigt och förtjänar knappt de artiga"
som att jag som icke närvarande inte har rätt att kritisera och då inte har rätt att ha en opinion.

Det är ju en, för att dra ett citat, "orimligt långtgående slutsats". C-F konstaterar att din långsökta och ogrundade slutsatser är fåniga. Dessa slutsatser grundar du inte på någonting annat än hemsidesinformation. hemsidesinformation måste i sammanhanget ses som om inte en tredjehandskälla så åtminstone en andrahandskälla. Du VET ju faktiskt inte hur lajvet är om du inte åker dit och ser efter själv.

Citat:

Om man inte kan få bra information om lajvet genom arrangörernas egna publiceringar har jag svårt att förstå idéen med lajvhemsidor över huvud taget.

Det är skillnad på att få bra information och att få tillräckligt med information för att dra långtgående slutsatser.

Citat:
Jag håller även med dig på dina två punkter, däremot håller jag inte om att det gör mig ovidkommande.

Jag har aldrig påstått att DU är ovidkommande, men din liknelse med medeltiden var det.

Citat:
Jag har fortfarande samlat all information från förstahandskällor som antingen närvarade eller texter som arrangörer publicerat. Det är ungefär så bra faktaläge man kan få om man väljer att inte åka på lajvet.

Men du var ändå inte där. Bara för att du läser *alla* recensioner av en film betyder du inte att du kan uttala dig med samma säkerhet som någon som faktiskt har sett filmen, eller, vilket är en bättre liknelse, var med och gjorde den.
Till överst på sidan
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Tor Nov 20, 2008 9:54 am    Ämne: Citera

Jag har svårt att se riktigt vart jag blir långtgående. Men du får gärna förklara för mig vart respawns i lägret blir realistiska och främjar något annat spel än att få slåss igen, så kan vi ta diskussionen därifrån istället för att dissa ner på varandras posts. Det lär ge oss mer Wink

Ang. hemsidan som informationskälla:
För det första tycker jag det är en väldigt dålig hemsida om man inte kan få tillräcklig information på den för att bilda en uppfattning om lajvet. Den är ju faktikst till för att sprida arrangörernas vision och verk.

Jag skulle kunna sammanfatta det med en referens till filmvärlden som du gör.

Om jag läser en intervju med regisörren, producenten och stjärnskådisen från en film och alla berättar att deras vision var att skapa en så actionladdad stämning med så mycket pang pang och effekter som möjligt i filmen så känner jag inte att jag behöver åka dit för att se om dom verkligen lyckats. Det är deras vision och mål som stockar sig för mig, inte själva utförandet från alla skådespelare. Däremot har ju skådespelarna själva fått deras vision utlagd för sig och blivit taggade av den och åkt dit.
Till överst på sidan
Helena
Livebutiksägare

Från: Sundbyberg, Stockholm

InläggSkrivet: Tor Nov 20, 2008 12:43 pm    Ämne: Citera

Jag vill på förekommen anledning:

Citat:
förtjänar knappt de artiga, informativa och välformulerade svar de fått.

informera om att C-F inte längre har med firman Svarta Kattens Handelshus att göra och att de åsikter han ger uttryck för här på forumet och annorstädes inte är representativa för firman utan är helt och hållet hans privata. Som forumadministratör uppskattar jag inte att en användare indirekt kritiserar de som bemödar sig om att hålla en god debatton. Denna typ av gliringar kommer i fortsättningen inte att tolereras här på forumet.

Vad gäller debatten vill jag tillägga att ett lajvs hemsida i första hand inte syftar till att ge allmänt intresserad allmänhet en vederhäftig bild av arrangemanget, utan att ge de som är intresserade av att åka på arrangemanget nödvändig information för att kunna göra detta så väl förberedda som möjligt.

Självklart har man rätt att ha en åsikt om ett arrangemang som man inte har varit på, men man ska inte bli förvånad över det faktum att forumgemenskapen tillmäter en deltagares åsikter uppfattningar och upplevelser större värde än en generell tyckares.

Och nu har den här tråden sedan länge lämnat ämnet. On topic igen, tack, eller så måste jag dela tråden.

/Helena
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
C-F
-

InläggSkrivet: Tor Nov 20, 2008 3:12 pm    Ämne: Citera

Citat:
... Som forumadministratör uppskattar jag inte att en användare indirekt kritiserar de som bemödar sig om att hålla en god debatton. Denna typ av gliringar kommer i fortsättningen inte att tolereras här på forumet. ...

***modererat, förklaringen och kommentarerna på denna flyttad hit: http://www.svartakatten.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=5768***

Jag har på inget vis kritiserat de personer som svarat på inlägg om Granland och KH2. Tvärt om. Jag har i förtäckta ordalag berömt dem för ett tålamod och tollerans långt utöver vad man kan förvänta sig av någon som kritiserar ett lajv utan att öht veta vad han talar om.

Alla som besökt nämda lajv har en relativt entydig bild och Konfa har alena en helt annan.

Carl-Fredrik
Till överst på sidan
Crag
Boende under celoenbordet

Från: Sthlm, Södermalm

InläggSkrivet: Fre Nov 21, 2008 12:24 pm    Ämne: Citera

Hej!

Konfa skrev:
De går ju att likna med att bara nazister får ha opinion om stämningen på nazi möten osv.

Jag tycker det alltid är lika roligt när Godwins lag visar sig så tydligt på internet. (För oinformerade: http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag).

Till saken: Jag har nu äntligen tagit mig tid att läsa alla inlägg i alla trådar som har med den här diskussionen att göra, och är glad över att kunna säga att jag är inläst på det ni länge talat om. Så, då har vi raderat ut möjligheten för någon att anklaga mig för att inte vara tillräckligt inläst.

Efter att ha läst denna diskussion kan man snabbt konstatera att den inte längre har med ursprungsämnet att göra. Precis som många andra internetbaserade diskussioner urartade denna till en Meta-diskussion, alltså när man inte längre diskuterar ämnet, utan diskuterar diskuterandet i sig. Alltså att man debatterar emot motståndarens debattstil. Totalt onödigt, okonstruktivt och väldigt OT, det är bland annat därför jag sällan visar min nuna på ett internetbaserat lajvforum nuförtiden.

Inte desto mindre så har jag valt att sätta mig in i denna diskussion, och efter att ha läst den har jag snabbt kunnat utläsa två saker:

1. Konfa tycker att lajv med stridsbetoning är boffer.
2. Ingen annan tycker det.

Jag är ledsen över att säga det här Konfa, men vi är alla ganska övertygade om lajv som Krigshjärta och Granland inte bör kallas för bofferlajv, eftersom att dom innehåller många fler element än vad som karaktäriserar ett typiskt bofferlajv. Det är därför både jag och Lucibert (Lucibert arrangerar Krigshjärta, jag arrangerar Granland) använder termen "krigslajv", eftersom att vi anser det vara en mer rättvis benämning. Många andra människor delar denna uppfattning, vilket vi kan se tydliga bevis på i just denna tråd.

Du får gärna fortsätta kalla Krigshjärta och Granland för bofferlajv och alla som åker på dom för boffertomtar, vi bryr oss egentligen inte, för vi anser att så inte är fallet. Och vi tycker att olika åsikter är viktiga för ett fungerande samhälle.

Jag deltog på Krigshjärta 1 och 2, och fann dessa vara väldigt bra lajv, med ett väldigt bra koncept. Det var därför Felix och jag (Felix är den andra arrangören i Granlandskampanjen), frågade Robin (Lucibert) om lov att använda konceptet, varefter vi arrangerade Granland. Så vitt som jag vet har ingen av deltagarna på något av lajven påstått att det var ett bofferlajv, och alla verkar ha en enad uppfattning om att stridslajv är en bra benämning.

Vi kan alltså snabbt konstatera att mer än 200 pers tycker att "krigslajv" är rätt term, medans du och eventuellt dina vänner tycker att "bofferlajv" är rätt term.

Vi lever i en demokrati, alla har rätt till sin åsikt, och alla har rätt att uttrycka den. Detta innebär också att majoritetens definition är den som gäller. Samlar du ihop 300 pers som tycker att alla stridsbetonade lajv bör kallas bofferlajv så kanske majoritetens definition ändras, men fram tills dess så bangar jag.

Det är för övrigt jättelätt att samla ihop mycket folk till en och samma sak, skapa en facebook-grupp. Väldigt praktiskt.

Trevlig helg!

Senast ändrad av Crag den Fre Nov 21, 2008 3:22 pm, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet