Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Krigslajv = Bofferlajv? ***delad tråd***
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Fre Nov 21, 2008 12:39 pm    Ämne: Citera

Touché.

Martin _ _
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Lör Nov 22, 2008 7:23 pm    Ämne: Citera

Jag håller helt med dig Hampus Smile

Jag säger varken emot att lajven har ett koncept som lockar många människor, eller att dom inspirerar folk att gå längre än tomtarna på eh-lajv, som man tydligt ser på den här diskussionen är det många människor som är involverade i den genren av lajv.

Däremot behöver ju inte det betyda att det blir perfekt för det. Jag hävdar fortfarande, trots att ludde faktiskt har sovit utomhus och ätit soppa en hel dag Wink, att det fortfarande finns en lång väg att gå och jag tycker att det är synd att det tydligen är så många som är ok med att inte ta det där extra steget för att göra lajven mer realistiska utan istället lutar sig tillbaka på att ha sovit utomhus några få nätter och vart lite halvhungriga en kväll och klappar sig på magen över sin prestation.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger
Crag

Från: Sthlm, Södermalm

InläggSkrivet: Lör Nov 22, 2008 8:34 pm    Ämne: Citera

Nu blir jag förvirrad. Du håller alltså med om att krigslajv och bofferlajv är två olika saker?

Lajva hur vansinnigt misärigt du än vill. Whatever makes you happy liksom. Vi föredrar att hålla det på den nivå vi ligger på, kalla oss för mesar om du vill. Men vi är rätt nöjda med det ändå.
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida MSN Messenger
Fingon

InläggSkrivet: Sön Nov 23, 2008 12:22 am    Ämne: Citera

Konfa, vilka är dessa så realistiska och trovärdiga lajv du brukar åka på? Jag är uppriktigt nyfiken så upplys mig gärna. Det måste ju vara något i hästväg...
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Sön Nov 23, 2008 11:20 am    Ämne: Citera

Nja, jag håller helt med dig i retoriken hampus. Men jag ser inte skillnaden på krigslajv och bofferlajv ännu, för mig är det ingen skillnad i uttrycken, för mig är det ingen egentlig skillnad på "strid med boffervapen" och "bofferstrid", och jag vill igen påpeka att det då inte heller är så mycket att ta åt sig för i uttrycket lägger jag inte in "13-åring" eller liknande värderingar.

Däremot så tror jag att allting lär sluta på en whatevermakesyouhappy i vilket fall eftersom det egentligen handlar om att man söker sig till olika saker. Däremot så menar jag inte med det att hardcore är bättre, lajv är ju faktiskt till för att ha roligt. Hardcore är snarare bara annorlunda och för mig lockar just misärbiten och rädslan med soldatlajvandet. Men som sagt, målet är ju att komma till KH och testa på.

Martin:
Det finns tyvärr inga i nuläget, det är därför jag inte åker på sådana här lajv. Det har varit planer på att annordna ett lajv som utspelar sig i ett frontläger, där invånarna snarare agerar mot varandra och händelser som nattöverfall och stulna mattransporter än att ha någon egen agenda för att även få in disciplinen och all väntan soldater från förband med dålig kommunikation lär ha fått uppleva. Det krävs dock en viss typs lajvare för att fylla ett sånt lajv. Vi behöver folk som är helt ok med att vara hungriga, trötta och kalla och som helst gör det för upplevelsen av misär och rädsla. Och jag förstår till fullo om det inte lockar alla.

Är det så att du är intresserad och vet om andra människor som är det är jag helt på att ta upp idéerna igen och spåna loss med andra.

Jag vill också igen påpeka att jag inte menar att alla som åker på stridslajv är dåliga,stridskåta,oambitiösa eller omogna. Jag har t.ex. träffat Martin offlajv och tycker att han är en skön person och har inte nånting negativt alls att säga om honom som lajvare. Om jag minns det rätt så försökte jag väl också bjuda dig hampus på mjöd på sjättetunnan? Det är inget man gör till folk man inte respekterar
Till överst på sidan
Crag

InläggSkrivet: Sön Nov 23, 2008 1:25 pm    Ämne: Citera

Konfa skrev:
Nja, jag håller helt med dig i retoriken hampus. Men jag ser inte skillnaden på krigslajv och bofferlajv ännu...

Bra att du öppnar upp för nya möjligheter. Oavsett om du byter åsikt i framtiden eller inte så är jag glad över att du åtminstone tänker över det.

Jag vistar sällan Sjätte Tunnan nu förtiden, och då jag tyvärr varken vet hur du ser ur, eller vad du heter i verkligheten har jag svårt att bilda mig en uppfattning. Jag är dock generellt av uppfattningen att folk som står för sin sak på internet, inför tio andra debattörer, har en tendens att vara ganska så starka människor. Looking forward to get to know you.
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida MSN Messenger
Helena
Livebutiksägare

Från: Sundbyberg, Stockholm

InläggSkrivet: Sön Nov 23, 2008 3:20 pm    Ämne: Citera

Det är bara det att det finns ett problem med att vara hungrig, frusen och trött på lajv och det är att man blir en dålig lajvare. Hur HC du än är eller försöker vara så gör din kropp prioriteringar som du inte kan styra över. Du blir dålig på att läsa av dina motspelare och får ett kraftigt försämrat lajvsinne. Risken för olyckor genom slarv och ouppmärksamhet (t ex att du hugger dig i benet när du ska hugga ved eller somna på eldpost) ökar också.

/Helena
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Axel Gustafsson
Inventarie

Från: Kakhimlen

InläggSkrivet: Sön Nov 23, 2008 5:30 pm    Ämne: Citera

Konfa skrev:

Det finns tyvärr inga i nuläget, det är därför jag inte åker på sådana här lajv. Det har varit planer på att annordna ett lajv som utspelar sig i ett frontläger, där invånarna snarare agerar mot varandra och händelser som nattöverfall och stulna mattransporter än att ha någon egen agenda för att även få in disciplinen och all väntan soldater från förband med dålig kommunikation lär ha fått uppleva. Det krävs dock en viss typs lajvare för att fylla ett sånt lajv. Vi behöver folk som är helt ok med att vara hungriga, trötta och kalla och som helst gör det för upplevelsen av misär och rädsla. Och jag förstår till fullo om det inte lockar alla.

Det där påminner mig i allmänhet om Utpost Marianne. ett minilajv i Granlandskampanjen (förutom den stulna mattransporten) vilket var väldigt roligt (och mitt första seriösa lajv också) , och jag skulle VÄLDIGT gärna åka på liknande lajv igen.
Fingon

InläggSkrivet: Ons Nov 26, 2008 1:53 am    Ämne: Citera

Konfa skrev:
Jag vill också igen påpeka att jag inte menar att alla som åker på stridslajv är dåliga,stridskåta,oambitiösa eller omogna. Jag har t.ex. träffat Martin offlajv och tycker att han är en skön person och har inte nånting negativt alls att säga om honom som lajvare.

Åh fan Razz

Angående lajvet du beskriver (som du skulle vilja arra/åka på) så är jag med på noterna. Vad jag var ute efter var väl snarare vilka lajv du själv åker på i nuläget (för jag utgår från att du lajvar)? Det känns som att du har erfarenheter som vi andra delvis missat.

Om inte annat kommer det i sommar arras ett jefligt trovärdigt och ångestladdat bylajv inom Granlands fiktion, kan jag ju avslöja Razz Mer info kommer..
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Ons Nov 26, 2008 8:05 pm    Ämne: Citera

På senaste tiden har jag bara hållt mig inom myrlajven och eh, inte för att jag är särskillt jättekär i EH utan det är mer en tradition att åka med gänget och bryta mönstret lite.

Innan dess var det bara mindre lajv inom stockholmsområdet, små lajv brukar kräva mer av lajvarna som deltar och jag tycker verkligen om känslan när alla kämpar för att hålla lajvet flytande.

Senast ändrad av Konfa den Fre Nov 28, 2008 3:34 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Crag

InläggSkrivet: Tor Nov 27, 2008 12:24 am    Ämne: Citera

Du får rätta mig om jag har fel, men jag har fått uppfattningen av att myrlajvskampanjen inte verkar överdrivet speciell. Jag har visserligen aldrig varit på den, men vad jag har hört av folk så verkar den inte direkt gediget hardcore, den typ av lajvande som du uppskattar. Det beror ju såklart på vad man menar med hardcore, men jag tror att du förstår vad jag syftar på. Lera, misär, hungersnöd osv.

Vi tänkte åka dit med en grupp för en massa år sedan men vart nekade att komma någon vecka innan efter både anmälan och betalning för att det var för mycket folk och att området hade en gräns på 50 pers, eller någonting liknande. Efteråt fick vi höra att massor med folk droppat av, och att det knappt kom 40 pers.

Du får gärna berätta lite om kampanjen. Jag letar alltid efter nya lajv att åka på.
LillaSparv
Stamkund

Från: Solna

InläggSkrivet: Tor Nov 27, 2008 10:58 am    Ämne: Citera

Ett lajv som tydligen var riktigt misär om man bara ska räkna lidande var Frosthjärta som slutade i tisdags.
Dem har haft minus 10 grader som max, äggen frös, mjölken frös, de var tvungna att tina vatten för att diska, och om man ville ha vatten att dricka fick man helt enkelt slå sönder isen på ytan först.

Trots det har arr bara fått en massa komplimanger (hittills) om lajvet, alltså måste det ha varit hc! Razz
Till överst på sidan
badmax
Inventarie

Från: Svintrinda

InläggSkrivet: Tor Nov 27, 2008 2:11 pm    Ämne: Citera

Nu känner jag åter mig manad att lägga mig i tråden. "Misärlajv" i all ära - men för min del måste inte "krigslajv" nödvändigtvis likställas med denna lajvform. För min del avgörs inte om ett krigslajv är "bra" eller inte i hur många martyrpoäng dess deltagare samlar på sig - det finns andra kriterier jag finner bra mer betydelsefulla:

-Hur deltagarna förhåller sig till vapen och dess potentiella skadeverkan

-Hur strid, enheter och slag organiseras

-Hur läger och fältliv är organiserat

-Hur deltagarna tar till sig och delar illusionen

Mail: max_johansson@hotmail.com

Tel: 0733202343
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger
Konfa
Inventarie

InläggSkrivet: Fre Nov 28, 2008 3:43 pm    Ämne: Citera

Hampus:

Myrlajvet har alltid haft och kommer nog alltid att ha ett max på 90 personer, det beror både på markägaren och brandrisken men väldigt mycket till att målet med intrigerna är att försöka knipa ihop deltagarna så mycket som möjligt. Och det blir helt enkelt för stor arbetsbörda för oss 7 arrangörer att skriva tillräckligt långa intriger till fler personer än så.

Myrlajvet är dock inte alls kvar i samma spår som förut. I början var det ett klassiskt minilajv med alver som bodde i skogen och beväpnade byinvånare, men vi har gått över till ett fredligare lajv där intrigerna mer handlar om hur olika andra arter än människan klarar av att anpassa sig till det mänskliga samhället och hur människorna själva reagerar på att dom introduceras som samhällsmedborgare. Det gjorde ju som säger sig självt att vi blev av med en hel del av de yngre lajvarna men vi håller oss väl runt en 70 byinvånare och är nöjda med det.

Särskilt hardcore är det verkligen inte, det är fokus på mysig stämning med mat och musik mer än att gestalta medeltiden och vi försöker mest skapa ett lajv som skiljer sig lite från klassikerna för att testa lite andra spänningsskapare än stridigheter. Det har som vi upplever det gett oss en väldigt nischad stammiskrets men vi är väldigt glada över alla nya ansikten som ploppar upp till varje lajv.

Däremot kanske jag drar iväg lite nu men titta gärna in på www.alf-lajv.se eller pm:a så kan jag berätta mer om intresse finns

Senast ändrad av Konfa den Fre Nov 28, 2008 4:05 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
-------------------------

InläggSkrivet: Fre Nov 28, 2008 3:51 pm    Ämne: Citera

Nyfiken fråga: Varför använder ni hc och inte hk?

Martin _ _
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet