Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

Hur mycket...

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  

Ja/Nej till ipred?
Ja
15%
 15%  [ 3 ]
Nej
80%
 80%  [ 16 ]
Vet inte.
5%
 5%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 20

Författare Meddelande
Axel Gustafsson
Inventarie

Från: Kakhimlen

InläggSkrivet: Lör Nov 29, 2008 5:15 pm    Ämne: Hur mycket... Citera

...skyldig?

www.fildelningsskuld.se

Kom upp i rätt höga summor, 56.000 kr Razz
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Lör Nov 29, 2008 9:57 pm    Ämne: Citera

Jag väljer Nej, men inte för att det ska vara fritt att ladda hem saker utan för att privata intressen inte ska leka polis. Den mupp som på allvar anser att fri information innebär att man ska få lov att piratkopiera saker kan kolla tidigare kommentarer från min sida i tråden om upphovsrätt.

Martin _ _, trött på att folk anser att fri information ska vara en grundlagsskyddad rättighet och blandar ihop den med fri yttrandefrihet
Helena
Livebutiksägare

Från: Sundbyberg, Stockholm

InläggSkrivet: Lör Nov 29, 2008 11:09 pm    Ämne: Citera

(Kopierar mitt början av mitt svar från Gråsvärdsforumet eftersom trådstartaren har dubbelpostat frågan där också. Wink )

Ja, för helsicke.

Vi har en upphovsrättslag. Den omintetgörs inte bara för att varenda snorunge har tekniska möjligheter att hantera bild och ljud som ett garageband bara kunde drömma om för 10 år sedan.

Samhället har inte och bör inte ha någon skyldighet att skydda brottslingar från upptäckt.

Om du är ute och går på stan och snattar ett äpple från ett torgstånd (olagligt) eller går in på en venerisk klinik (lite känsligt) så kan någon SE DIG! Surprised Denna form av social kontroll kan förvisso ha en negativ inverkan (eftersom det är pinsamt att gå till venhälsan så struntar du i att kolla upp om du verkligen har klamydia), men den förebygger också betydligt fler brott än den striktaste polisstat.

Personlig integritet är, inget annat än en chimär i dagens samhälle. Jag hade pga min allergi nöjet att bevista KS' medicinakutmottagning en sen natt för ett par helger sedan. För den som inte har varit där kan jag meddela att det där inte finns några rum, utan bara draperier mellan britsarna. Alla mina uppgifter, personnummer, tagna mediciner, symptom, om jag druckit alkohol eller inte tidigare på kvällen var jag tvungen att uppge under det att minst två andra patienter hörde vart enda ord jag sa (oräknat en förbipasserande missbrukare med en polis på vardera sidan; han hörde bara en del).

Även vid besök på vårdcentraler eller bara i en vanlig bankkassa slarvas det så otroligt mycket med det som brukar betraktas som "känsliga uppgifter"; journaler och handlingar ligger framme så att vem som helst som råkar vara där kan läsa dem. Att patienter lämnas ensamma i undersökningsrum där hela dagens journaler ligger framme är mer regel än undantag.

Alltså; att påstå att det här skulle inskränka den "personliga integriteten" är rent trams eftersom den "personliga integritetens" normalnivå i sig IRL är väldigt låg. Folk har vant sig vid att kunna vara mer anonyma på internet och har därför lagt sig till med beteenden och vanor som inte skulle falla dem in i den fysiska världen (t ex stjäla ett datorprogram för 2.000 kr i en butik).

Om du inte är beredd att stå för dina förehavanden på Internet; gör det inte eller skaffa dig en bättre teknisk lösning (= om du inte vill att grannarna ska se vad du gör hemma - dra ned persiennerna).

/Helena

PS Under hela den tid som SvKH-forumet har funnits har jag varit mycket öppen med att jag inte anser att jag som administratör har någon tystnadsplikt rörande IP-nummer. Twisted Evil
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Anneli
Inventarie

Från: Huddinge

InläggSkrivet: Sön Dec 07, 2008 5:13 pm    Ämne: Citera

Jag tycker framförallt att felaktigheten i IPRED är just att den ger privata företagare rätt att leka polis. Vi har ett rätts- och ett polisväsende av en anledning.

Nu tycker jag att jämförelsen fildelnig - stöld är rätt haltande, eftersom det som gör mig ledsen när någon stjäl min cykel inte är att de får cykla gratis, utan att jag inte kan cykla längre, men den är etablerad så låt gå.

Om någon stjäl min cykel, så är det ju inte upp till mig att snoka rätt på namn och adress på den här personen, för att kunna skicka denne kravbrev och böter. Jag har inte resurserna att göra detta ändå, men det har de stora skivbolagen. Och det är en typisk grej som jag inte tycker att de ska ha befogehet att göra. När folk stjäl min cykel går jag till polisen och anmäler stölden, detsamma får väl gälla för Ulf Lundell när folk laddar ner hans samlade hits.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger
Rivfader
Stamkund

Från: Trollmors mage

InläggSkrivet: Sön Dec 07, 2008 9:21 pm    Ämne: Citera

Just när det gäller fildelning tycker jag att det skall vara lagligt att ladda ner men olagligt att ladda upp. Om man ska förbjuda all nerladdning och annat som man tar del av på nätet som andra har gjort kan vi ju börja med att stänga ner youtube. Det är väl ändå de som laddar upp material som gör det olagliga, alltså att bryta mot upphovsrätten? Eller är jag ute och cyklar?
Agh burzum-ishi krimpatul
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande MSN Messenger

InläggSkrivet: Sön Dec 07, 2008 9:24 pm    Ämne: Citera

Rivfader skrev: "Om man ska förbjuda all nerladdning "

Nu är det väl ingen som talar om att man ska förbjuda all nerladdning?

Youtube är dessutom i ett format som med råge skulle kunna passera som för eget bruk, då man de facto inte tankar hem en fil samt kvaliteten är så pass dålig att det inte lönar sig att bränna ner klippen på en dvd och spela upp den på tvn.

MVZ
Therion
Furir

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Mån Dec 08, 2008 5:34 pm    Ämne: Citera

Hej och hå, 86 000:- .

Där ser man.
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email MSN Messenger

InläggSkrivet: Mån Dec 08, 2008 9:57 pm    Ämne: Citera

Tss... den tar ju inte ens upp programvara.

Jag skulle kunnat ha fått i min ägo (via jobbet och det var innan P2P ens fanns som bokstavskombination) programvara för 150 000 Den bestod av tryckfonter..: )
Lägg sedan till 3 uppsättningar av Windows server, 1 Quark Xpress, hela adobe suiten (det var innan CS3 kom ut och acrobat bestod av distiller), ett par MS OS så landade man någonstans kring 250 000 utan större problem. Det var tider det. Idag skulle jag nog säga att nämnda mjukvara ligger på runt en 1000-lapp..: )

Martin _ _
Tjalve
Inventarie

InläggSkrivet: Lör Dec 20, 2008 2:16 am    Ämne: Citera

Helena: Bara för att den privata integiteten redan är dålig betyder väl inte det att man därför ska göra den sämre?
Dessutom är risken att någon missbrukar den information man kan få via IPRED otroligt mycket större än om jag skulle råka höra ditt personnummer på akuten.

Det största problemet som jag ser det är dels att systemet kommer bli otroligt snedvridet: De med resurser (staten och storföretagen) kommer ha en omotiverad överhand gentemot enskilda och det är helt enkelt fel.

Vidare har vi dessutom en polismakt och ett åklagarväsen som har som uppgift att lösa brott här i Sverige. De och inga andra ska lösa sådana problem. Jag är emot medborgargarden och privata hämndaktioner av samma anledning som jag är emot IPRED.
Till överst på sidan
Visa användar profil Skicka privat meddelande
Crag

Från: Sthlm, Södermalm

InläggSkrivet: Sön Jan 04, 2009 6:00 pm    Ämne: Citera

Då jag är en laglydig man skulle jag aldrig tanka ner. Mina hemliga piratkompisar tror däremot att en kille i min ålder och med mina intressen skulle ha en skuld på ungefär 440.000kr. Smile
Visa användar profil Skicka privat meddelande Skicka email Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet