Svarta Kattens Forum Forum Index Svarta Kattens Forum

FAQFAQ   SökSök   AnvändarlistaAnvändarlista   AnvändargrupperAnvändargrupper   RegistreraRegistrera 
 ProfilProfil   Logga in för att se dina privata meddelandenLogga in för att se dina privata meddelanden   Logga inLogga in 

"Personlig integritet"
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
Lasse C
Forumsfarfar

Från: Vänersborg

InläggSkrivet: Mån Dec 01, 2008 11:28 am    Ämne: "Personlig integritet" Citera

Som ett litet sidospår till den ihärdigt återkommande diskussionen om piratkopiering skulle jag vilja ventilera begreppet ”personlig integritet”, som ofta används där. Så fort några känner att deras möjligheter att göra vad fan som helst på något vis kan begränsas så stiger ofta ett ramaskri om att det ”kränker deras personliga integritet”.

För det första anser jag personligen att ”kränkning” är ett starkt ord, som borde reserveras för allvarliga saker och inte halas fram så fort någon öm liten tå kommer det minsta i kläm.

För det andra tvivlar jag på att många av dem som skriker om ”personlig integritet” har klart för sig vad begreppet egentligen innebär. På samma sätt som man i debatten om piratkopiering med stor förtjusning rör ihop begreppen ”fri” och ”gratis” när det gäller information, så rör man här friskt ihop begreppen ”integritet” och ”frihet”.

Personlig integritet är en rättighet, det handlar om ett skydd för mina personliga uppgifter och att få hålla mitt privata liv just privat. Som med alla rättigheter ligger i andra vågskålen också en skyldighet, nämligen att jag inte bryter mot lagar och bestämmelser på ett sådant sätt att jag behöver bli utredd med avseende på det. Det Helena beskriver om hur personliga uppgifter ibland hanteras i sjukvården är ett tydligt (och på sina håll tyvärr inte ovanligt) exempel på vårdslöshet med den personliga integriteten.

När somliga protesterar mot att vissa åtgärder från samhällets sida ”kränker deras personliga integritet” menar de, så vitt jag kan se, att åtgärderna ”begränsar deras frihet” – närmare bestämt i betydelsen frihet från ansvar för sina handlingar!! Till dem har jag det tråkiga beskedet att personlig integritet inte handlar om att slippa ta ansvar för vad man gör. Om myndigheterna gör en undersökning av mina personliga förhållanden och handlingar om de har skäl att misstänka mig för brott är det inte en fråga om personlig integritet. Att polisen står med sin lilla radarmanick och mäter hur fort jag kör för att se om jag överskrider fartgränserna har inte ett skit med personlig integritet att göra. Att det finns övervakningskameror på banker, T-banetåg, bussar, m m, kan för all del ses som ett visst intrång i min personliga integritet men inte något särskilt stort intrång – jag är ju trots allt ändå på allmän plats och alla andra som är där kan ändå se vad jag gör! (Skulle jag bli nerslagen eller rånad på bussen är jag dessutom jävligt glad åt att den där kameran finns så att chanserna att kräket åker fast ökar!)

Att någon (jag anser inte med nödvändighet att det behöver vara polis, men det är en helt annan diskussion) med hjälp av exempelvis noterade IP-adresser spårar upp folk som laddat ner piratkopierat material kan jag egentligen inte se som mer integritetskränkande än polisens radarmanick. Om man jobbar åt andra hållet, dvs plöjer igenom en massa människors personliga datakommunikation för att se om de har laddat ner blir det ett annat läge – där kan den personliga integriteten komma i kläm.

Nej, de som skriker högt om integritet i de här diskussionerna är fel ute. Det är inte sin ”personliga integritet” de är rädda om. När man försöker gömma sig bakom integritetsbegreppet för att slippa ta ansvar för vad man gör handlar inte om ”personlig integritet” - det handlar om ”personlig feghet”! Det är en helt annan sak.

Lasse C
*Lite lätt retlig idag*
-------------------------
Boende under celoenbordet

InläggSkrivet: Mån Dec 01, 2008 1:10 pm    Ämne: Citera

LasseC skrev: "Att någon (jag anser inte med nödvändighet att det behöver vara polis, men det är en helt annan diskussion) med hjälp av exempelvis noterade IP-adresser spårar upp folk som laddat ner piratkopierat material "

Och det är här min stora invändning kommer mot IPRED;
Jag anser inte att det ska åläggas privata intressen att begära ut IP-adresser. Lika lite som att det egentligen ska vara privata intressen som driver in p-böter eller fuskåkare på t-bana.
Dessutom så kommer dessa nämnda IP-adresser Pontén (Piratbyrån's kapten och makt-fullkomlige Hollywood-knähund i Sverige) till gagn på högst tveksamma sätt. Det den gode Pontén sysslar med är nämligen brottsprovokation. Vilket är väldigt olagligt i Sverige (vilket jag verkligen uppskattar!). Hur tror ni annars att Pontén får tag i IP-adresser än att han har folk som lägger ut material som andra tankar hem? Det är inte svårare än så.

Dessutom så kommer fildelningen inte att gå att stoppa. Man kör bara genom proxy eller skyddade P2P-nätverk (bla DC++) där man inte släpper in en käft som inte är med. Dessutom så tror jag faktiskt på att farhågorna om barnporr blir svårare att komma åt när dessa upptäcker den nya tekniken och kan dölja sig ännu bättre.

Ovanpå allt så ska breven som Pontén & Co skickas ut, vara en varning först. Något som Pontén & Co har sagt att det kommer att bestå mer av typen "betala 5000 kr så slipper du en rättegång på 5 milj". I andra sammanhang kallas det för olaga hot.

Helvete heller jag skulle säga ja till en sådan lag på det sättet.
Däremot, och det vet folk som följt mina uttalande i upphovsrättstråden, så anser jag att argument som gratis etc är åt helvete. Det finns andra argument som är mer sakliga och bättre mot IPRED. Jag anser också att upphovsrätt ska stärkas och skyddas, men inte på bekostnad av att privata intressen får leka polis och kan begära ut vad som helst. Som enskild har man få alternativ än att punga ut. Det blir som en bot. Och böter ska utdelas av polis. Inte av Pontén.

Martin _ _
Yupa
Besökare

Från: Göteborg

InläggSkrivet: Mån Dec 01, 2008 2:06 pm    Ämne: Citera

Personlig integritet eller frihet - kalla det vad du vill. De åtgärder som läggs på att stoppa piratkopiering saknar proportion mot brotten - inte minst med tanke på andra orättvisor.

Myndigheter verkar kunna lägga hur mycket möda som helst och godkänna vilka inskränkningar som helst av personlig integritet/frihet för att stoppa "illegal spridning" av copyrightskyddat material. Däremot är det först nyligen som det kommit några seriösa förslag på att stoppa import till EU av illegalt avverkat timmer - trots att konsekvenserna av detta är så stora att de förlöjligar all världens piratkopiering.

Det skriks högt om att Hollywoodproducenter och megastjärnor skall få "ordentligt betalt" för sina verk. Färre bryr sig på allvar om att de hundratals miljoner fattiga människor som producerar våra skor, kläder, datorer etc skall få ordentligt betalt och vettiga arbetsförhållanden. Denna "piratshopping", exempelvis att köpa en vanlig t-shirt, är ofta sjukt mycket mer omoraliskt och oetiskt än att ladda hem en massa långfilmer.

Jag föredrar själv att hyra film och lyssna/skapa musik live framför att ladda ner. Vilken rätt har någon att logga all min internettrafik?
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Mån Dec 01, 2008 2:51 pm    Ämne: Citera

OK, nu förtydligar jag det här: Jag vill INTE ha det gamla vanliga tjatet om piratkopiering i den här tråden en gång till, tack så väldigt mycket. Det finns en hel hög andra trådar där det ventileras.

Min avsikt var att diskutera hur somliga gömmer sig bakom begreppet "personlig integritet" när det i själva verket handlar om personlig feghet.

En annan infallsvinkel skulle till exemepel kunna vara om det kränker den personliga integriteten att alla som döms för brott DNA-registreras. Personligen tycker jag det vore utmärkt, eftersom det sannolikt skulle öka andelen uppklarade brott. (Det kanske rent av skulle stiga till tvåsiffriga procent... Wink )

Det är ett jäkla ylande om den personliga integriteten i olika sammanhang, där jag anser att det faktiskt är rent skitprat.

Så: Åter på spåret, tackar!

LAsse C

InläggSkrivet: Mån Dec 01, 2008 3:27 pm    Ämne: Citera

LasseC skrev: "Det är ett jäkla ylande om den personliga integriteten i olika sammanhang, där jag anser att det faktiskt är rent skitprat"

Dåligt upplägg från min sida. Min poäng med inlägget var att jag i grund och botten håller med och att om det nu ska klagas på tex IPRED, så ska man göra det med andra argument (som mina tex..: )

MVZ
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Mån Dec 01, 2008 4:38 pm    Ämne: Citera

Låt mig utveckla lite mer, jag kanske var lite oklar.

Detta med "personlig integritet" dras fram i de underligaste sammanhang, där det blir väldigt märkligt. Ett exempel nyligen, som fick mig att bara skaka på huvudet var bråket om ICA:s reklamkuponger "mina varor". Utifrån vad jag brukar handla skickar ICA alltså "riktade" rabattkuponger. Där blev det tjut om "personlig integritet" eftersom ICA alltså registrerade vad jag handlar. Med tanke på att jag lägger varenda pinal på bandet framför den som sitter i kassan känns det kanske som om hemlighetsmakeriet ändå redan är kört, liksom... Att jag sedan får rabatter på saker jag faktiskt köper, i stället för en massa ointressanta grejer ser jag som en fördel för mig, inte en "kränkning".

Jag nämnde DNA-register på dömda brottslingar. Nu menar jag förstås inte varenda liten fortkörning, men definitivt grövre brott, våldsbrott, sexbrott, etc. Skälet har jag redan nämnt. Anser jag inte att det kränker dessa brottslingars "personliga integritet"? Tja, det kanske det gör, men med tanke på den personliga kränkning och integritetskränkning offren för deras brott utsätts för anser jag att de själva har förverkat sina rättigheter i det här avseendet. Deras "personliga integritet" i det här avseendet skiter jag alltså i. Att det dessutom kanske kan ha en förebyggande verkan att man lättare klarar upp brotten och hittar de här figurerna väger över för mig.

Är det någon som anser att pedofilers "personliga integritet" väger tyngre än barnen som drabbas? Knappast. Jag har svårt att se rimligheten i att pedofilers datorer och datatrafik skall skyddas från genomsökning med hänvisning till deras "personliga integritet". (Det här är för övrigt ett av de brott där jag anser att s k "brottsprovokation" absolut borde tillåtas, det används med stor framgång utomlands)

Det som Helena nämnde är, återigen, helt klart ett brott mot den personliga integriteten. Att prata om en patients sjukfall, medicin, etc, så att det kan uppfattas av obehöriga är faktiskt ett brott. (Att de flesta omkringvarande sannolikt är för upptagna med sitt eget för att bry sig har faktiskt inte med saken att göra) Som patient är man i en väldigt utsatt situation, och behöver kunna känna sig trygg.

Nå, jag hoppas att jag gjort mig lite klarare.

Lasse C
Gere

Från: Lappkärrsberget / Stockholm

InläggSkrivet: Tis Dec 02, 2008 9:14 am    Ämne: Citera

Angående ICA's personlig rabatter: Det kan väl knappast komma som någon nyhet att ICA registrerar vad man köper om man duktigt drar sitt plastkort i kassan varje gång man handlar. Vill man slippa att bli registrarad så är det väl bara att avstå från platskort, bonuscheckar och rabatter. Sen tycker jag att ICA gör en väldigt stor sak av att de ger mig 20% rabatt på EN flaska yogurt eller EN färdigrätt. Hade jag fåt rabatt på alla yogurtfaskor i en hel månad så hade rabatten kanske varit något att komma med, men nu är den ju bara löjlig. Men det var inte det jag skulle säga, utan att man helt enkelt inte både kan äta kakan och ha den kvar. Vill man ha sina bonuscheckar så får man helt enkelt finna sig i att berätta för ICA vad man handlar.

Apropå bonuskort så läste jag för att tag sen (på en humorsida på nätet, så ta faktauppgifterna med en nya salt) om en dam som fragångrikt stulit presentcheckar på en stor varuhuskedja för en större summa pengar, men vid köpet så passade hon på att dra sitt bonuskort, vilket givetvis gjorde att hon lätt kunde spåras när det kom fram att checkarna var stulna. Förtjänade hon kanske lite mer personlig integritet?

Jag återkommer i eftermiddag och skriver ett inlägg i sakfrågan i stället för att berätta anekdoter.
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Tis Dec 02, 2008 10:27 am    Ämne: Citera

Gere skrev:
Apropå bonuskort så läste jag för att tag sen (på en humorsida på nätet, så ta faktauppgifterna med en nya salt) om en dam som fragångrikt stulit presentcheckar på en stor varuhuskedja för en större summa pengar, men vid köpet så passade hon på att dra sitt bonuskort, vilket givetvis gjorde att hon lätt kunde spåras när det kom fram att checkarna var stulna. Förtjänade hon kanske lite mer personlig integritet?

Förtjänade? I helvete, heller. Önskade sig? Skulle tro det! Laughing
Men, som du säger, hon kunde helt enkelt ha låtit bli att dra kortet. Girigheten slog ut förnuftet.

Hur som helst så pekar du i ditt resonemang på en annan sak som är intressant, och som jag inte fördjupade mig i. Många (ofta de som ylar högst) vill att Någon Annan skall skydda deras personliga integritet åt dem, men anstränger sig inte själva! Om de nu är så himla angelägna om sin personliga integritet - varför gör de inte själva vad de kan för att skydda den? Det är faktiskt en riktigt bra fråga!

Och: Jo, jag kan i viss mån hålla med om ditt resonemang om rabatterna (även om det är en helt annan fråga) - men för mig är det ju betydligt mer intressant med 20% rabatt på en flaska drickyoghurt, som jag faktiskt köper, än 20% rabatt på massor av volymschampoo eller hårbalsam... Wink

Lasse C

InläggSkrivet: Tis Dec 02, 2008 2:42 pm    Ämne: Citera

LasseC skrev: " Jag har svårt att se rimligheten i att pedofilers datorer och datatrafik skall skyddas från genomsökning med hänvisning till deras "personliga integritet"."

Men det där har väl ändå inget med PI att göra? Det där avgör en åklagare mfl och utfärdar domslut för avlyssning etc. Vad jag däremot skulle vända mig emot är om man, i synnerhet privata intressen, skulle få lov att ta del av den information som nu alla tele/it-företag måste lagra (ett EU-direktiv sedan något år tillbaka och som ännu inte slagit ut i Sverige, men väntas kosta oss konsumenter flera tusentals kronor per år i ökade kostnader) det anser jag är vansinne! Då kan vi verkligen snacka om det alla förfasades över när det gällde FRA-lagen där svarta djävlar målades upp om begränsningar i pressfrihet, yttrandefrihet, käll-skydd etc. En pedofil har, oavsett vad, rätt till grundläggande rättsskydd. Där med basta. Det spelar ingen roll hur vidrigt vi övriga anser brottet är. Aldrig någonsin att jag skulle ge vika om den åsikten att det skulle vara rätt att snoka igenom någon misstänkts data/info-trafik utan ett domstolsbeslut på det. Och i synnerhet inte av någon jävla privatorganisation. No fucking jävla way. Och jag kommer aldrig att acceptera brottsprovaktion iheller.

MVZ

InläggSkrivet: Tis Dec 02, 2008 3:36 pm    Ämne: Citera

LasseC skrev: "Om de nu är så himla angelägna om sin personliga integritet - varför gör de inte själva vad de kan för att skydda den? Det är faktiskt en riktigt bra fråga"

Jag väljer att posta detta som två poster då det egentligen är två olika spår, enligt mig.

Nja... jag förstår vad du menar men håller inte med. Om jag är mån om min integritet och ändå vill/behöver surfa på internet eller åka kommunalt, så förhindras jag av detta pga tekniska begränsningar.
Tex så är det förbjudet att surfa genom en proxy anonymt. Visst skulle jag kunna skydda min identitet genom att ha en rånarluva eller bära en burka när jag går genom stan för att slippa bli filmad, men är det särskilt hållbart? Tex så har man i Londons innerstad kameror som täcker in närmare 100% av området med automatiska ansiktsigenkänningsprogram som identifierar dömda brottslingar och slår larm när en sådan passer CCTV*-gränsen. Man står som dömd upp till 10 år efter avtjänat straff. Visst, det kan man tycka vad man vill om och se det som en del i konsekvensen att en gång ha brutit mot lagen, men att misstros bara för att du brutit mot lagen en gång i ditt liv de senaste 10 åren, tycker jag inte är OK. Inte när jag är ute och bara går en vända. Om jag däremot är dömd pedofil och våldsverkare och söker arbete som barnskötare, då ska det kollas upp för att det är relevant.
Jag tycker inte mitt söndagsflanerande på stan är releverat till huruvida jag är dömd brottsling eller inte.
Så nej, i mångt och mycket (och i ökad takt) blir mina alternativ om att värna om min egen integritet allt färre. Därför anser jag att det är ett ansvar en stat måste ta och ha. Något jag känner blivit avsevärt förvärrat de senaste åren och då inte enbart genom ett blått styre. Som sagt, kom inte och tro att (s) skulle låtit bli att genomföra FRA-lagen.

MVZ
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Tis Dec 02, 2008 4:44 pm    Ämne: Citera

MartinZ skrev:
Men det där har väl ändå inget med PI att göra? Aldrig någonsin att jag skulle ge vika om den åsikten att det skulle vara rätt att snoka igenom någon misstänkts data/info-trafik utan ett domstolsbeslut på det. Och i synnerhet inte av någon jävla privatorganisation. No fucking jävla way. Och jag kommer aldrig att acceptera brottsprovaktion iheller.

MVZ

Håller med i stora stycken. Ändå kan man få höra advokater som protesterar mot lagligen beslutad kontroll med argumentet att deras klients "personliga integritet hotas". För mig är det advokattrams i nivå med "visserligen stack min klient kniven i offret 47 gånger - men han hade inte för avsikt att döda!" Rolling Eyes

Brottsutredning och undersökning av privat organisation är jag i likhet med dig mycket tveksam till, framför allt eftersom det kan finnas tveksamheter i fråga om deras intressen och vems ärenden de går.

Brottsprovokation är jag betydligt mindre tveksam till. Det är inte en metod jag tycker skall användas i stor skala, men jag kan definitivt acceptera det i fråga om exempelvis grova narkotikabrott, där de "stora fiskarna" är mycket svåra att fånga, och pedofiler. Just vad gäller dem används metoden som sagt framgångsrikt utomlands för att fånga pedofiler som raggar via nätchattar. (Det är väl rent av en av de få någorlunda framgångsrika metoderna att faktiskt kunna sätta dit kräken, har jag förstått!) Att deras "personliga integritet" tar stryk väger för mig oerhört lätt jämfört med att skydda barn från övergrepp.

Jag repeterar: "...gör vad de kan..."
Visst, det finns en hel del saker som kan anses göra intrång i min personliga integritet. Knuten är om det stör mig eller inte. Om någon övervakningskamera filmar mig när jag är på banken eller tar mig från A till B - so what? Om jag ändå är på allmän plats och fullt synlig är det mest en gradskillnad. Om jag absolut inte vill bli filmad i T-banan eller bussen får jag väl cykla, då.

Det stör mig i så fall betydligt mer, och känns som om det inkräktar mer på min personliga integritet, när företag som jag har eller någon gång har haft en kundrelation till skickar sina telefonförsäljare på mig! Nu kan det IOFS också relativt enkelt lösas genom att jag använder mig av PUL § 11. (Läs den om ni inte kan den!)

Sedan är jag helt enig i att det måste finnas en relevans mellan bevakningsåtgärd och min "meritlista", ingen tvekan! Om jag dömts för väpnat bankrån, filmas på banken och banken tre dagar senare utsätts för just väpnat rån - tja, då är det nog rätt begripligt om polisen vill ha en liten pratstund med mig. Om jag däremot har en gammal dom för att ha snattat en falukorv skall det inte spela roll.

I dagens samhälle utsätts vi för fler, eller i varje fall helt andra, hot än tidigare. Vi begär å ena sidan att "Farbror Samhället" skall garantera vår trygghet, säkerhet och rörelsefrihet - men vi verkar inte alltid vara beredda att betala priset. På det stora hela är jag väl laglydig intill tråkighet, så jag har faktiskt inget nämnvärt att dölja. För mig spelar det med andra ord ingen större roll och därför känns inte priset särskilt högt, om det kan hjälpa någon som råkar illa ut och/eller få fast en "missdådare".

Det finns ett känt ordspråk om kakor, vet ni... Wink

Lasse C

InläggSkrivet: Tis Dec 02, 2008 8:40 pm    Ämne: Citera

Problemet som jag ser det när det gäller lagar, regler, inskränkningar etc på PI är att om man väl börjar talla på gränserna så går det väldigt snabbt att strypa åt riktigt hårt. Det är det som bla jag och mina vänner inom Blå Bandet - free speech on internet-förespråkarna vill slå vakt om. Jag ser att Sverige än så länge har en bit kvar till britternas CCTV-system i London, men det är inte många beslut bort egentligen. Britterna har dock lite mer vatten på sin kvarn då de både förr och nu är mål för terrorister (tidigare var det IRA, numera är det Al-Qaida). Då finns det ett rätt bra incitament för bevakning. När jag var i London för en 15-17 år sedan så var det standard att rapportera in alla kvarlämnade väskor på Tuben. Idag behöver man bara tänka tanken att lämna kvar en handväska så spärrar man 2 stationer i vardera riktning. Säga vad man vill, men terrorn frodas under ytan och folket är livrädda för en upprepning av bomberna för något år sedan. Där kan jag se CCTV som ett bra komplement. CCTV är också kodad så att om den sveper över ett fönster där en privat lägenhet finns, maskeras denna så att den som sitter och bevkar inte kan se. Kodningen sker som en hårdkodning med en mikroskopisk fördröjning och kan inte lyftas såvida man inte kopplar sig förbi medelst kabel. Så den säkerheten är rätt bra. Likaså kan vi komma ihåg att de kameror som spelar in i lokaltrafik, endast får öppnas och visas på begäran från polis och åklagare. Dessa är förseglade för att förhindra missbruk. Allt detta tycker jag är mycket bra åtgärder för att höja och göra försök om att värna om vår PI.

Vad gäller försvarsadvokaters retorik så förstår jag varför. De försöker alla knep de kan för att fria sina klienter. Det är därför som man framgångsrikt använt sig av knepen gällande berusningsgrad och klädsel på våldtäktsoffer. Detta med stöd i lagen att man ska ha gjort aktivt motstånd för att det ska kunna definieras som våldtäkt. Ser man till varför det står så, är det rätt uppenbart åtmistone för mig. Våldtäkt är ofta något som står ord mot ord och är svårt att bevisa. Märken efter våld är därför rätt graverande och ett mycket enkelt sätt att fastställa om något gjorts mot din vilja. Tex så är det mycket svårt att få någon fälld för misshandel om man inte kan uppvisa fysisk åverkan på din kropp.
Sedan om det är rätt eller fel, är egentligen en annan femma. Mig veterligen så har man ändrat i lagen så att detta moment inte ska vara avgörande samt att man inte längre kan åberopa korta kjolar som någon sorts "hon fick skylla sig själv".

MVZ

InläggSkrivet: Ons Dec 03, 2008 8:57 pm    Ämne: Citera

Läste idag på dn.se:

"Slutligen kan den som döms bekosta ett sätt att offentligt meddela domen; till exempel genom en tidningsannons."

Men hejsan... jag trodde vi lagt oss av med offentlig bestraffning när vi lämnar 1800-talet bakom oss. Detta, om något, anser jag kränker ens personliga integritet. Det är inte OK att man ska hängas ut och att man dessutom ska betala för annonsen gör det hela mycket förlöjligande. Det här får mig att må riktigt illa. Vart kommer det handla om nästa gång? Rattfylleri? Pedofili? Våldtäkt? Snatteri? Jag drar mig till minnes en butik som hängde ut ungdomar som snattat i hans butik och han blev dömd för det. Borde inte det här strida mot någon mänsklig rättighet, på riktigt?

MVZ

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=859453
Lasse C
Forumsfarfar

InläggSkrivet: Tor Dec 04, 2008 8:30 am    Ämne: Citera

Du har helt rätt, Martin, när du konstaterar att när man väl börjat flytta gränserna är det lättare att fortsätta flytta dem! På ett sätt är det delvis just därför jag stör mig på dem som ylar om PI så fort det handlar om något som på minsta vis hindrar dem i aktiviteter som faktiskt är olagliga!

Det blir lite av det där med att ropa "VARGEN KOMMER"...
Det finns ju nämligen lägen där vi måste titta på personlig integritet, och där den verkligen behöver skyddas. Att tjata sönder begreppet på skitsaker som dessutom inte har med saken att göra är inte bra för någon.

Din beskrivning av CCTV tycker jag låter som om man verkligen har ansträngt sig för att hitta en balans mellan övervakning som är effektiv nog att åstadkomma något, samtidigt som man gör vad som är möjligt för att skydda människors personliga integritet. Känns inte som något jag skulle förlora nattsömn över.

Notisen om att den fällde skulle tvingas bekosta att offentligt meddela domen (stå på torget klädd i säck & aska, slå sig för bröstet och ropa "mea culpa, mea culpa", kanske? Rolling Eyes ) är bara konstig. För det första ser jag inte syftet. Tanken är kanske nåt slags avskräckning, men det tror jag inte fungerar. För det andra känns det som att sparka in en öppen dörr - en dom som vunnit laga kraft är så vitt jag vet offentlig handling! Kopia kan alltså begäras ut hos rätten av den som så önskar. Jag är inte säker, men jag tror att det på flera rättsliga instanser anslås att dom avkunnats i mål si-och-så. Utifrån det kan man alltså hävda att domen redan är offentligt meddelad! Dock inte utropad i alla fyra väderstreck av stadens härold, eller nåt - men det är väl en annan sak? Som sagt: Bortsett från förödmjukelse och en önskan att straffa mer än vad vår lagpraxis tillåter ser jag inget syfte.

Lasse C

InläggSkrivet: Tor Dec 04, 2008 11:44 am    Ämne: Citera

LasseC skrev: "Din beskrivning av CCTV tycker jag låter som om man verkligen har ansträngt sig för att hitta en balans mellan övervakning som är effektiv nog att åstadkomma något, samtidigt som man gör vad som är möjligt för att skydda människors personliga integritet"

Japp, jag håller med på ett sätt. Men ändå inte. De drar nämligen inte gränsen vid terrorister utan tar även med snattare, con-artists, langare, ficktjuvar etc. Med andra ord alla som finns med i brottsregistret. Så där har man istället för att begränsa ansikts-ID-programmet, gjort tvärt om och tar med allt man kan. Därmed sätter man punktbevakning på någon som gjort, i min mening, ett skitbrott som snatteri. Jag tycker inte det riktigt är OK, men jag kan köpa det ändå.

"en dom som vunnit laga kraft är så vitt jag vet offentlig handling! Kopia kan alltså begäras ut hos rätten av den som så önskar"

Från min tid (läs 10-15 år sedan) när jag läste om detta så var det som så att man inte kunde begära ut om en enskild person. Däremot kunde man begära ut alla domslut från ett specifikt datum. Detta med åtanke just på att skydda den personliga integreten. Vilket är bra och jag hoppas att det inte tagits bort.

"För det första ser jag inte syftet. Tanken är kanske nåt slags avskräckning, men det tror jag inte fungerar"

Tanken är nog bortanför det. Hur tror du en arbetsgivare reagerar om du söker ett jobb och denna enkelt genom en artikelsök kan få fram att du är dömd? Lycka till säger jag bara till att få det jobbet. Så där har du syftet med det. Pratar man med fängelsevård (vilket om jag inte missminner mig, är ett område som du, Lasse, inte är helt främmande på) så handlar fängelse och böter om rehabilitering. KRIS* borde uppmärksamma det här också. För jag kan verkligen inte tycka att det skulle vara OK. Sveriges domstolar börjar likna de amerikanska där man kan dömas till vilket knasigt straff som helst. Som tex lyssna på klassisk musik för att man spelade för hög rock musik....

MVZ
* KRIS=Kriminellas Rätt/Revansh I Samhället
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Svarta Kattens Forum Forum Index -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 Timme
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet